[scheikunde] structuurformules

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] structuurformules

Ik ben met een scheikunde cursus bezig, ik heb het niet perse nodig voor mijn opleiding, maar ik merk toch af en toe dat je er toch wel wat vanaf moet weten.

Op dit moment loop ik een beetje vast bij structuurformules.

de vraag is:

pentaan kan onder invloed van zonlicht reageren met fluor. bij deze reactie ontstaan er alleen monofluorpentanen.

geef de vergelijking van de reactie tussen pentaan en fluor waarbij 1 waterstofatoom vervangen wordt door fluor. Geef de koolwaterstoffer weer in structuurformules.

nou heb ik de reactievergelijking gemaakt dat is volgens mij:

C5H12 + F2 --> C5H11F + HF

en nou weet ik niet precies wat ze bedoelen om alleen de koolwaterstoffen in een structuurformule weer te geven? is dat wel gewoon alles?

ik heb in elk geval een beginnetje gemaakt als het goed is:

CH3-CH2-CH2-CH2-CH3 + F-F --> en de reactie zou ik niet weten hoe te doen.

ik hoop dat iemand me verder kan helpen, misschien is het begin al fout gegaan?

Berichten: 77

Re: [scheikunde] structuurformules

Koolwaterstoffen zijn stoffen met koolstof atomen, dus alleen het pentaan en monofluorpentaan weergeven als structuurformule

Berichten: 77

Re: [scheikunde] structuurformules

Op je tweede vraag, wat voor soort reactie het is, het is een radicaal reactie. je hebt dus met een initiatie, propagatie en terminatie reactie te maken

Berichten: 77

Re: [scheikunde] structuurformules

initiatie: F-F + zonlicht --> F. + F. (let op punten die horen in het midden, dit zijn radicalen)

propagatie: F. + C5H12 --> HF + C5H11. (radicaal)

terminatie C5H11. + F. ---->C5H11F

De structuurformules moet je maar zelf doen

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] structuurformules

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Mensen, gebruiken jullie ook even sub- en superscript in jullie postings? Dat maakt het geheel een stuk duidelijker.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer