Springen naar inhoud

[scheikunde] Oplosbaarheid van piepschuim in aceton.

• Log in om te kunnen reageren

Arrim

Arrim

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2008 - 17:13

Weet iemand wat de oplosbaarheid van piepschuim in aceton is?
Wij kwamen met een practicum op 265 g/l; is dit een beetje in de buurt?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 april 2008 - 20:08

Mijn wedervraag: loste het echt op? Of bleef er een drab achter?

Arrim

Arrim

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2008 - 11:02

Ja, na goed roeren en beetje bij beetje toevoegen loste het piepschuim op; nadat we 265 gram/liter (wij kwamen tot 1325mg per 5ml aceton) hadden toegevoegd bleven er kleine stukjes achter.

Arrim

Arrim

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2008 - 11:13

Het was de bedoeling dat de oplossing lijm zou worden, bij andere klasgenoten die al het piepschuim er in één keer in gooiden werd het geen oplossing, maar het leek wel een stuk hersenen op sterk water.
Toen wij onze oplossing later weggooiden, en het bekertje afspoelden met water werd het restant een erg plakkerige substantie.

JFeenstra

JFeenstra

• >100 berichten
  • 173 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2008 - 13:05

Piepschuim is natuurlijk gewoon PolySystrene wat is opgeblazen. dan wordt het ook wel Geexpandeerd Polystyrene genoemd

Bij het oplossen zullen stukken polymeer opbreken tot monomeren

het omgekeerde van wat hieronder staat weergegeven
Geplaatste afbeelding

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 april 2008 - 13:17

Nee opbreken zullen ze niet. De bolletjes zullen wel desintegreren tot losse polymeerketens. Vandaar dat de oplossing ook zo visceus wordt.

SamtheChemist_CF

SamtheChemist_CF

• >250 berichten
  • 560 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2008 - 13:25

Ik sluit me aan bij FsWd en wil nog even toevoegen dat er voor de oplosbaarheid van EPS (ook wel piepschuim) geen duidelijke standaard is. Tenminste ik ben nog geen literatuur tegen gekomen die een oplsobaarheid aangeeft van EPS in aceton.

Veranderd door SamtheChemist, 08 april 2008 - 13:25

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3322 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 april 2008 - 13:40

misschien wordt EPS alleen uit structuur gehaald en ontsnapt de ingecapselde lucht / gas.

leg een piepschuimbolletje maar op een halogeen bureau lamp, je houd een klein hard korreltje over.

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

SamtheChemist_CF

SamtheChemist_CF

• >250 berichten
  • 560 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2008 - 14:41

Zou best kunnen, het aceton verweekt het bolletje waardoor het pentaan (wat men gebruikt voor het opschuimen) kan ontsnappen.

Je kan het misschien uittesten met een vaste hoeveelheid piepschuim (neem b.v. steeds 1 gram) je gaat kijken hoeveel aceton je nodig hebt om dit op te lossen. Soort van ijkreeks maken voor de oplosbaarheid van polystyreen in aceton.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 april 2008 - 19:41

Dat van dat verweken heb ik ook gelezen. Dat betekent dus dat het polystyreen niet oplost in de aceton. En dus kun je geen oplosbaarheidslimiet bepalen.

Arrim

Arrim

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2008 - 20:59

Ik weet zeker dat het oploste, dat zei de leraar ook.
Ik denk niet dat het pentaan een rol speelt bij het oplossen van het polystyreen.

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3322 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 april 2008 - 22:29

Ik weet zeker dat het oploste, dat zei de leraar ook.
Ik denk niet dat het pentaan een rol speelt bij het oplossen van het polystyreen.

Ik heb ooit een quote gehoord

Assumption is the mother of all ****ups.

dus geloof zelfs leeraren nooit op hun woord.

dat heb ik soms tot ergenis aan toe 8-) ;)

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 09 april 2008 - 09:04

Misschien heb je gelijk ArcherBarry, maar dat is wel een lastig parket. Als scholier beweren dat de leraar ongelijk heeft valt niet altijd goed.

En wat het oplossen betreft: in dit geval heb je een probleempje erbij: want als er enkel polymeerketens worden verbroken, is het maar de vraag of je een duidelijk moment hebt waarbij de aceton dermate verandert van eigenschappen dat je dat de 'oplossingslimiet' zou kunnen noemen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

RubenM

RubenM

• >250 berichten
  • 336 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 april 2008 - 10:28

Er worden hier geen bindingen verbroken. Aceton is een non-oplosmiddel (dus geen Flory theta oplosmiddel of goed oplosmiddel) voor polystyreen, waardoor contractie plaatsvindt en het opgesloten gas (pentaan is een beter oplosmiddel, dus zorgt voor expansie) feitelijk uit de structuur geduwd wordt. Het enige wat er gebeurt is een soort instorting (fysisch), geen depolymerisatie (chemisch): het polymeer zal samenklonteren omdat het niets van aceton moet hebben. De samenstelling van de brij die je hierbij krijgt is ook nog ten dele afhankelijk van de precieze PS-vorm (her en der gecrosslinkt of niet).

Om terug te komen op je vraag: de oplosbaarheid van PS in aceton is dus minimaal.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures