de-icing

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

de-icing

Bestaat er een tabel die van molypropylglycol butyleen ( de-icing vloeistof voor vliegtuigen) een link legt tussen de refractie waarde ( procenten tov temp bescherming) dat het percentage glycol bepaald in de vloeistof die op de vliegtuigen wordt gespoten en een czv waarde die dit opleverd in afvalwater.

Met andere woorden: als de brekingsindex ( refractie) bepaald is van het vrijgekomen afval, kan dit dan middels een tabel gelinkt worden aan een czv getal.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: de-icing

Als je zeker weet dat er niets anders in dat afvalwater zit dan molypropylglycol butyleen, dan kan dat.

Ik kan niet de brekingsindex koppelen aan een gehalte in het water; daarvoor ontbreken mij de gegevens. Ik kan wel het theoretische CZV berekenen als een gehalte bekend is.

Berichten: 1.379

Re: de-icing

Als de de-icing vloeistof de enige opgeloste stof in water zou zijn kun je, bijvoorbeeld met een interferometer, een ijkgrafiek maken van de brekingsindex tegen de concentratie.

Maar alle andere stoffen in (vervuild) water hebben ook invloed op de brekingsindex. En dan wordt het moeilijker. Een brekingsindexverandering is nu eenmaal niet specifiek voor een bepaalde stof. Alle in water opgeloste stoffen verhogen de brekingsindex. Misschien vindt U hier over wat tabellen in het CRC Handbook of Chemistry and Physics.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 2

Re: de-icing

Dank u voor de reacties, aanvullend kan ik nog aangeven dat ik van het afval een refractie waarde neem en dan een waarde glycol koppel aan de gemeten refractie.

vervolgens moet ik een aantal uren wachten op een czv getal voordat ik verder kan.

Reageer