[scheikunde] de reactievergelijking van een carbonzuur met loog

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] de reactievergelijking van een carbonzuur met loog

Ik heb eve een makelijke, maar toch een moeilijke vraag. :D

Ik heb citroenzuur en liet het reageren met natronloog, omdat ik dacht van citroenzuur is een carbonzuur en carbonzuren reageren alleen met alcoholen, met hun OH. Toen ik het reactievergelijking moest maken hiervan is het wel een beetje verwarrend.

Dit is wat ik al heb:

COOH

|

HOOC-C-C-C-COOH + OH- ----> ???

|

OH

ik had iets gelezen van Na+ gaat de plaats van OH van je citroenzuur nemen en ik dacht van COOH reageert dan met OH- en wordt H2O.

Mijn vragen: Hoeveel OH- heb ik nodig

Met welke COOH gaat het reageren?

Wat is er verder behalve H2O?

Ik bedank alvast iedereen die reageren.

Thank You !!!

:)

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] de reactievergelijking van een carbonzuur met loog

Haha, je maakt het moeilijk. Een carbonzuur kan inderdaad reageren met een alcohol, maar dit geeft een ester. Is NaOH een alcohol of is het natrium hydroxide? Hydroxide is iets heel anders als een alcohol. Er zit een alcohol groep aan je citroenzuur ;)

Wat je nu doet is een base (OH-) bij een 3 waardig zuur doen. De carbonzuur wordt dus gewoon COO- omdat het een H+ afstaat. De proton wordt opgenomen door de base OH- en vormt water. Dit kan dus 3x.

Waarschijnlijk deprotoneren de carbonzuren aan de zijkanten eerst (verste van de elektronegatieve OH groep) en gaat de middelste als laatste.

Kan je nu verder?

Berichten: 1.816

Re: [scheikunde] de reactievergelijking van een carbonzuur met loog

Lijkt me een goede uitleg.

Maar je structuur-formule moet je effe beter maken.
LiA

Berichten: 292

Re: [scheikunde] de reactievergelijking van een carbonzuur met loog

Zoals Napoleon inderdaad al zei is NaOH geen alcohol
Mijn vragen: Hoeveel OH- heb ik nodig


dit hangt er vanaf hoeveel citroenzuur je wilt omzetten,

de benodigde hoeveelheid kun je dan berekenen via de reactievergelijking uit het aantal mol

Berichten: 5

Re: [scheikunde] de reactievergelijking van een carbonzuur met loog

Ow-kay. 8-[

Je uitleg is goed, maar toch een beetje ingewikkelt.

Als ik het goed heb begrepen dan wordt het eindantwoord dit?

O

|

COOH C=O

| |

HOOC-CH2-C-CH2-COOH + 3 OH-(aq) -----> 3 H2O(l) + O=C-CH2-C-CH2-C=O

| | | |

OH O OH O

Hopelijk heb ik het nu goed. :P

Berichten: 5

Re: [scheikunde] de reactievergelijking van een carbonzuur met loog

Sorry, dat bericht was niet echt goed uitgekomen. :D

Code: Selecteer alles


                                                                                                   O

                                                                                                   |

                 COOH                                                                         C=O

                  |                                                                                |

HOOC-CH2-C-CH2-COOH + 3 OH-(aq) -----> 3 H2O (l) + O=C-CH2-C-CH2-C=O

                  |                                                                     |          |         |

                 OH                                                                  O          OH      O

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] de reactievergelijking van een carbonzuur met loog

Volgens mij heb je het goed, je vormt het carboxylate van je carbonzuren, volgens mij heb je het goed getekend maar is het niet goed uitgekomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] de reactievergelijking van een carbonzuur met loog

Als op je elke zure C (COOH) alleen de H hebt verwijderd (en vervangt door een negatieve lading) dah heb je het goed ja, is lastig in je plaatje te zien, maar in ieder geval zijn alle atomen er :P

Berichten: 5

Re: [scheikunde] de reactievergelijking van een carbonzuur met loog

Bedankt !!!

You guys saved my live. :P

Reageer