[scheikunde] Kleurstof aantonen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] Kleurstof aantonen

Hallo experts,

Voor school hebben wij een project waarbij we appelmoes met iets speciaals moeten maken. Wij hebben bedacht om er kleurstof bij te doen en dat is aardig gelukt!

Voor het vak scheikunde, moeten we nu aantonen dat er kleurstof inzit. Dit kan natuurlijk door gewoon te zeggen dat je het waarneemt, maar dat is niet de bedoeling.

Op de kleurstof die we van de bakker kregen, staat alleen Sinas Oranje, en verder geen ingredienten (het etiket is er een beetje afgevaagd).

Weten jullie misschien een methode om dit aan te tonen?

Alvast bedankt,

Groetjes,

Bas

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: [scheikunde] Kleurstof aantonen

minolta kleurmeter.

meet de standaard, meet de proef. vergelijk de waardes op de schaal die je heb gekozen en klaar. bewijs dat de kleur het zelfde is en het recept is het zelfde m.u.v. de variatie kleurstof.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Kleurstof aantonen

We zijn nu iets verder met de analyse en hebben een colorimeter in onze beschikking. Onze vraag is, wat meet de colorimeter van onze appelmoes? En hoe kunnen we aan de hand hiervan aantonen dat er kleurstof in zit?

Alvast bedankt,

Bas

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: [scheikunde] Kleurstof aantonen

volgens mij meet een colorimeter de zwart - wit verhouding. dan zal je bij een donkerdere kleurstof een lagere waarde moeten vinden en bij een lichtere kleurstof.

een colorimeter is niet het meest ideale apperaat om kleurstof aan te tonen. hou rekening met de validiteit van je resultaten.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Kleurstof aantonen

Oké bedankt,

Als we de goede golflengte hebben en de resultaten eruit komen(1 tm 3).

Hoe komen we dan, aan de hand hiervan uit op de hoeveelheid kleurstof die er in zit?

Reageer