oplossing kopersulfaat + aluin - geen kristallen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

oplossing kopersulfaat + aluin - geen kristallen

Beste allemaal,

Ik ben een beetje aan het proberen met kristalgroei. Nu heb ik al eens een aluinkristal gemaakt en een kopersulfaatkristal. Dus kwam ik op het idee om een kopersulfaatkristal in een aluinoplossing te hangen, zodat er een andere laag omheen kwam. dat ging dus niet door, want 10 minuten later was mn kristal weg. de aluinoplossing was trouwens netjes verzadigd.

Dus concludeerde ik dat een verzadigde aluinoplossing en een verzadigde kopersulfaat oplossing sámen niet verzadigd zijn! kan iemand me dat uitleggen?

Ik heb trouwens ook nog een oplossing gemaakt van aluin en kopersulfaat, en er kon heel veel van beide in.

inmiddels vormen zich kristalletjes, maar niet de gewenste grote kristallen.

Ik weet weinig van chemie, wie helpt mij?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: oplossing kopersulfaat + aluin - geen kristallen

Stoffen die allebei oplossen in hetzelfde oplosmiddel zitten elkaar inderdaad niet of nauwelijks in de weg. Het kan zelfs andersom zijn, dat in een oplossing van een stof meer oplost van een tweede stof dan er in het zuivere oplosmiddel zou oplossen.

Daaruit is te begrijpen dat een aluinkristal oplost in een kopersulfaatoplossing en andersom. Alleen als de oplossing voor aluin en kopersulfaat verzadigd is zou je beide kristalsoorten erin stabiel kunnen houden.

Maar er speelt nog iets: kristallen hebben altijd specifieke vormen. Dat komt door de precies regelmatige rangschikking van de moleculen of ionen in de kristallen. Je kunt niet zomaar kopersulfaat aan aluin vastgroeien, want die moleculen "passen" niet mooi. Er zijn wel bepaalde combinaties, bijvoorbeeld gekleurde aluinen, die wel mooi passen en dus in elkaar te groeien zijn.

Succes met je experimenten!

Berichten: 2

Re: oplossing kopersulfaat + aluin - geen kristallen

ey dankjewel rwwh!

Kan je wat voorbeelden van aluinen geven? dat zijn toch "metaal-sulfaten"?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: oplossing kopersulfaat + aluin - geen kristallen

aluin is toch een soort merknaam voor een bloedstelpings middel?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 3.145

Re: oplossing kopersulfaat + aluin - geen kristallen

Aluinen zijn een klasse van verbindingen met een 1-aardig en een 3-waardig ion, in combinatie met sulfaat ion.

De algemene formule van een aluin is MIMIII(SO4)2.12H2O.

In wat kortweg "aluin" wordt genoemd is MI het metaal kalium en MIII het metaal aluminium.

Andere goed te verkrijgen aluinen zijn

- chroomaluin: KCr(SO4)2.12H2O

- ammoniumaluin: NH4Al(SO4)2.12H2O

- ammoniumijzeraluin: NH4Fe(SO4)2.12H2O

Er zijn ook aluinen, waarbij MI het metaal thallium, rubidium of cesium is, maar deze zijn niet weggelegd voor de grote massa, het cesium en rubidium aluin zijn bijzonder duur en het thallium aluin is extreem giftig.

Een plek waar je bovengenoemde aluinen kunt kopen is http://www.labstuff.nl

Bijzonder interessant is chroomaluin. Dit is een heel donker paarse, bijna zwarte stof. Als je echter chroomaluin (1 gram) mength met een halve kilo gewone aluin en daar kristallen van maakt, dan krijg je heel mooie paars/rode kristallen. De intensiteit van de kleur kun je regelen met de hoeveelheid chroomaluin t.o.v. de gewone aluin.

Berichten: 2

Re: oplossing kopersulfaat + aluin - geen kristallen

kaliumaluminiumsulfaat, ammoniumaluminiumsulfaat en kaliumchroomsulfaat werken inderdaad goed als je een mooi kristal wil maken.

Ik heb er mijn profielwerkstuk over gedaan; over zoutkristallen.

Daar zijn wel leuke resultaten uitgekomen, onder andere dat die stoffen dus megagrote kristallen kunnen opleveren :lol:

Waar je wel mee moet opletten: dat chroomaluin verliest op een of andere manier zijn hydraat als het te droog wordt bewaard en kleine kristallen verpulveren en grote worden hardstikke poreus, waardoor het uit elkaar valt de eerste keer dat je het weer in een vloeistof hangt. Dat wil je niet als je net een kristal heb met ribben van 4 cm :cry:

Ik zie wel dat dit al een oud bericht is, maar aangezien ikzelf voor mijn PWS ook lang hier heb rondgekeken, leek het me voor alle mensen die dat ook nog eens gaan doen wel handig om dit er nog even bij te vermelden ;)

Berichten: 132

Re: oplossing kopersulfaat + aluin - geen kristallen

Ja, klopt. Dat is ook mijn spijtige ervaring. Bewaren in een niet te droge omegving, dus.

In het bijzonder vormt ijzer(III)aliun prachtige zeer snel groeiende lichtpaarse kristallen vanuit een bruingele oplossing. Maar deze zijn ook heel gevoelig voor dehydratatie. Als je snel grote kristallen wilt hebben, is deze stof wel een echte aanrader.

Berichten: 132

Re: oplossing kopersulfaat + aluin - geen kristallen

Er is wel een aluin dat tamelijk stabiel is, nl. Cu(NH4)2(SO4)2.6H20, koperammoniumsulfaat. Dit bestaat uit lichtblauwe monokliene kristallen, min of meer kubisch van vorm, met een afgeplatte hoek eraan.

Deze stof kristalliseert maar langzaam uit en vormt veel moeilijker goed gevormde eenlingen dan de andere aluinen die woelen noemde.

Ik heb een bekerglas met deze stof erin dat inmiddels 20 jaar aan de lucht is blootgesteld geweest met temperaturen oplopend tot een graad of 35 gedurende vele dagen. De kristalvlakken zijn nog steeds glanzend en mooi.

Als je een overmaat ammoniumsulfaat neemt, dan kristalliseert het dubbelzout eerst uit.

Berichten: 3.145

Re: oplossing kopersulfaat + aluin - geen kristallen

Even een kleine correctie. Je verhaal klopt inderdaad, maar de naam van deze stof is geen aluin. Aluin is voorbehouden voor een dubbelsulfaat met een 1-waardig ion en een 3-waardig ion. Jouw voorbeeld is met twee 1-waardige ionen en een 2-waardig ion. Veel van deze stoffen zijn inderdaad wel stabiel aan de lucht. Andere voorbeelden zijn het nikkelzout en het ijzer(II)zout (Mohr's zout).

Berichten: 132

Re: oplossing kopersulfaat + aluin - geen kristallen

Kijk, weer iets geleerd :)

Reageer