Hoe te doen: basiscursus chemie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1.816

Hoe te doen: basiscursus chemie

Dank je, Woelen. Maar ik probeerde het zo simpel mogelijk te houden. Het vervolg erop is precies wat jij zegt. Dat ging zo van:

In onze taal is U een één-letterwoord, dat heb je in de chemie ook enz. enz.

En daarna kwam, dat sommige combinaties wel kunnen en sommige niet. bijv.

Kat en tak kan wel en kta enz niet.

En vervolgen de echte formules met woorden als cacao en oor enz.

Het was mijn manier om leerlingen scheikunde te leren en werkte altijd perfekt, het werd daardoor minder abstract en begrijpelijker.

Maar goed, ik ga helemaal off-topic. Ik hoop dat het onze vriend duidelijk geworden is.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: de eerste posts in dit topic zijn hiervan afkomstig. Aangezien ik denk dat dit wel eens een nuttige toevoeging kan zijn is het een mooi onderwerp om over te discussieren! Game on...</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Hoe te doen: basiscursus chemie

Zelfs ik begin het nu ineens een beetje te snappen, thionyl... ;)

Berichten: 1.816

Re: Hoe te doen: basiscursus chemie

Marjan, ik bedoel het serieus, je moet me niet in de maling gaan nemen.

Maar misschien is een topic over hoe begin je met scheikunde wel leuk. Tenslotte zijn daar allerlei stromingen geweest en ik denk nog steeds dat de mijne niet de slechtste is.
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: Hoe te doen: basiscursus chemie

500 jaar geleden wiest iedereen dat de aarde plat was en boullion bedorf door spontane generatia.

tot columbus en pasteur het ongelijk bewees
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.816

Re: Hoe te doen: basiscursus chemie

Ja en muizen ontstonden spontaan uit een kist met oude kleren.

Wat is je punt??
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: Hoe te doen: basiscursus chemie

dat wanneer de theorie niet klopt je de theorie moet aanpassen, niet de praktijk.

mijn punt is dat wat iedereen gelooft niet altijd juist hoeft te zijn.

je moet niet zo snel op je teentjes getrapt zijn hoor. chemie is een serieus vak maar je kan niet altijd serieus zijn.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.816

Re: Hoe te doen: basiscursus chemie

Ik probeer het topic te zien vanuit het gepresenteerde level en als ik daarin fout ben mag je me best corrigeren.
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: Hoe te doen: basiscursus chemie

persoonlijk denk ik dat een topic over beginnen met scheikunde niet practisch zal zijn. een goed idee maar niet practisch.

dat komt mede doordat scheikunde zowel erg breed als erg diep is.

bovendien denken mensen dat hun "probleem" uniek is en zullen ze alsnog vaak zo goed als de zelfde vragen stellen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.816

Re: Hoe te doen: basiscursus chemie

Ik denk dat je onderschat, hoe lastig het is om zoiets abstracts als scheikunde uit te leggen aan leerlingen van ca 14/15 jaar.

En als ik daarin kan meehelpen, waarom niet?

Bovendien denk ik dat ik daarin mijn sporen wel verdiend heb en weet waarover ik praat.
LiA

Berichten: 2.399

Re: Hoe te doen: basiscursus chemie

Ik vind je uitleg niet zo gek. Als jij een topic over hoe te beginnen met chemie een beetje vorm kan geven zou dit inderdaad ook een aanvulling voor dit forum zijn. Zeker weten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: Hoe te doen: basiscursus chemie

probeer het. en misschien hebben we bijde gelijk.

wie weet lukt het maar niet in 1 topic maar in meerdere
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 3.145

Re: Hoe te doen: basiscursus chemie

Ik vind toch echt dat thionyl een belangrijk iets aansnijdt en dat er een beetje flauw op wordt gereageerd. Kennis van scheikunde is 1 punt, maar kennis van hoe je iets kunt overbrengen is een ander iets. Als je beide goed in de vingers hebt, dan heb je een sterke combinatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Hoe te doen: basiscursus chemie

thionyl schreef: Marjan, ik bedoel het serieus, je moet me niet in de maling gaan nemen.

Maar misschien is een topic over hoe begin je met scheikunde wel leuk. Tenslotte zijn daar allerlei stromingen geweest en ik denk nog steeds dat de mijne niet de slechtste is.
Thionyl, ik heb geen moment bedoeld je in de maling te nemen. Mijn opmerking bedoelde ik als een grappig gebracht compliment; zo moet je het opvatten en niet anders.

Dat idee om een topic te starten over hoe je iemand de beginselen van scheikunde bijbrengt vind ik een goed idee. Ik weet nog (en je ziet het hier dagelijks) hoe moeilijk het begrip mol is. Laat staan ermee rekenen. ;)

Berichten: 1.816

Re: Hoe te doen: basiscursus chemie

Marjanne, is ok, ik zal eens kijken of ik dat kan doen. Maar dan moet ik wel wat tijd nemen om het allemaal voor te bereiden. Weer effe op papier zetten hoe dat allemaal ging in de klas. Bovendien heb ik al mijn boeken of weggegooid of weg gegeven en alles moet dus uit herinnering.

Maar als jij ook vindt dat het een goed topic is, dan gaan we ervoor.

PS domme vraag, maar hoe moet ik subscript maken? Ik kom daar niet uit.

Voor de rest, denk ik, dit topic gesloten en op naar de volgende.
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: Hoe te doen: basiscursus chemie

net boven het tekstveld staan SUB en SUP. die commando's geven een tekst van

CO[.SUB]2[/SUB] (zonder de punt) als CO2
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer