neerslagreacties

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

neerslagreacties

Beste mensen ik moet morgen een taak indienen en ik moet nog 1 vraag oplossen waar ik vast zit, willen jullie mij helpen.

Mijn vraag is (Leg uit hoe zilvernitraat een middel is om chloride-ionen op te sporen in water.)

Berichten: 552

Re: neerslagreacties

denk je dat nitraat zal neerslaan met chloride?????

Berichten: 3

Re: neerslagreacties

ja de eigenlijke vraag is

Pipetteer in een reageerbuis 5 ml natriumchloride 5 % en voeg enkele druppels zilvernitraat

1 % toe. Leg uit hoe zilvernitraat een middel is om chloride-ionen op te sporen in water.

mijn antwoord is

NaCl + AgNO3 -> NaNO3 + AgCl↓

Waarneming: wit neerslag AgCl

ik moet nog alleen uitleggen.

Berichten: 552

Re: neerslagreacties

uitleggen? wat valt er nou nog aan uit te leggen? je vormt een witte neerslag van AgCl, dan is het toch wel duidelijk dat er chloride ionen in je oplossing aanwezig zijn??

Berichten: 3

Re: neerslagreacties

oke bedankt voor je hulp

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: neerslagreacties

Ik vraag me af hoe specifiek je dat kunt noemen voor chloride-ionen.

Zilver vormt neerslag met veel meer ionen, nl. met o.a. bromide, iodide, sulfide, sulfiet, carbonaat, fosfaat.

Lijkt me sterk dat er daar geen een van is die ook wit is. Zilverbromide is lichtgeel, dus zal je afhankelijk van je concentratie en lichtval voor wit kunnen aanzien.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: neerslagreacties

als je een leuke neerslagreactie wilt zal ik wat loodnitraat oplossing bij een kaliumjodide oplossing doen. krijg je een kanarie gele neerslag.

zilverchloride word o.i.v. licht grijs/zwart na een half uurtje. misschien dat samen met de witte (begin) neerslag is de verklaring
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer