Springen naar inhoud

Bepalen van het oplosbaarheidsproduct

• Log in om te kunnen reageren

Sander89

Sander89

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2008 - 00:14

Beste leden,

Afgelopen week ben ik bezig geweest met verschillende soorten elektrochemische analyse. Opzich geen probleem op 1 na, hierbij zit ik vast. Ik zal de situatie even schetsen en vervolgens me probleemstelling uitleggen.

Er is een opstellin gebouwd die er als volgt uit zag:

AgCl | Cl-1 || Calomel (3,5M) in KCl oplossing)

De AgCl electrode hing in een bekerglas waarin verschillende soorten KCl oplossingen werden gemeten. Deze werd verbonden, doormiddel van een zoutbrug, met een bekerglas waarin een vaste KCl oplossing zat en een Calomel elektrode hing (referentie elektrode). Vervolgens werd het potentiaal gemeten tussen de elektroden.

Er werd een ijkreeks gemaakt van KCl oplossingen: 0,006 M, 0,010 M, 0,012 M, 0,020 M, 0,030 M, 0,040 M, 0,050 M en 0,060 M. Vervolgens werd het monster gemeten, een verzadigde loodchloride oplossing. Dit is mogelijk aangezien deze opstelling, in dit geval, ionselectief (Cl-) is.

Hieruit kan dus het oplosbaarheidsproduct benaderd worden van de PbCl2. Ik zeg benaderd, omdat je natuurlijk niet concentraties meet maar activiteit. Vervolgens ga je die invullen in de evenwichts vergelijking: Ksp = {Pb2+} * {Cl-}2, nou is er voor het gemak van uitgegaan dat we even van concentraties bepaald hebben, zodat de Pb ingevuld kan worden. Zo is Ksp bepaald op 2,30 10-5 dit is circa een factor 2 te hoog. Uiteraard komt dit door de activiteits correctie die nog toegepast moet worden. Alleen hoe moet dit in dit geval? ben er vandaag tijdje mee bezig geweest, maar het schiet niet erg op. Ik heb het idee dat ik terug moet gaan rekenen met deze waarde. Is er iemand die mij verder kan helpen?

PS: ik heb dit nu uit me hoofd geschreven, mogelijk vergeten nog wat te vermelden.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 april 2008 - 19:31

Helpt dit: Chemische activiteit op Wikipedia

Sander89

Sander89

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2008 - 21:19

Nee, niet echt eigenlijk. Ik ben al bekent met die formules.

Mijn vraag is hoe past ik dit nu toe. Aangezien de chloor activiteit bepaald in de verzadigde PbCl2 oplossing. Al had ik begrepen van mij docent dat er van uit gegaan moest worden dat dit concentratie was. Vervolgens kan je de Ksp bepalen. Dat is dus gedaan. En nu moet ik vanuit die bepaalde Ksp (die dus niet correct is, en dat is logisch omdat er van concentratie is uit gegaan) de correcte concentratie bepalen. Maar ik zie niet in hoe dit moet.

Veranderd door Sander89, 10 april 2008 - 21:20

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 april 2008 - 20:03

Je zult zien dat de aanpassing klein is. En dus is de activiteitscoëfficient voldoende nauwkeurig bepaald. Als je niet tevreden bent doe je de berekening van de activiteitscoëfficient nog eens over met de gecorrigeerde concentratie.

edit: Volgens mij begreep ik je verkeerd en maak je een denkfout. Je hebt de activiteit bepaald, niet de concentratie. En in de formule voor de Ksp staat eigenlijk ook de activiteit van de ionen, niet de concentratie. Ksp wordt dus wel degelijk goed berekend. Klopt dat?

Veranderd door rwwh, 11 april 2008 - 20:05

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures