Springen naar inhoud

Potentiometrische titratie met zilvernitraat

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

Basser

Basser

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2008 - 09:41

Hallo chemici,

Ik ga een proef uitvoeren waarbij ik de concentratie van kaliumjodide en natriumchloride in een oplossing wil meten door middel van potentiometrische titratie met zilvernitraat van de jodide en chloride.

Ik neem hiervoor twee oplossingen van een mengsel van kaliumjodide en natriumchloride. De oplossingen zijn met een zoutbrug verbonden en in beide oplossingen is een zilverelektrode geplaatst. Aan een van de oplossingen wordt onder voortdurend roeren langzaam een oplossing van zilvernitraat dmv titratie toegevoegd, waardoor de concentratie van jodide en chloride zou moeten afnemen, want er wordt zilverchloride en zilverjodide gevormt, welke slecht oplosbaar zijn.

Hoe en met welke proefopstelling kan ik het beste en nauwkeurigste deze proef uitvoeren? Wat zijn de belangrijke dingen of eventuele valkuilen waar ik op moet letten. Zijn er aspecten die bij dit soort proeven vaak over het hoofd worden gezien, maar wel van belang zijn voor het resultaat?

Bij voorbaat dank!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 10 april 2008 - 10:06

Exact dezelfde vraag is al hier gepost. 2 topics over precies hetzelfde lijkt me onnodig, dus gaan we in ťťn topic verder.

Topic gesloten
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures