Omreken factor Mac waarde naar huid

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 541

Omreken factor Mac waarde naar huid

Heeren en dames,

Ik had nog een klein vraagje,

Ik ben bezig met cisplatin

Nou wil ik daar graag van de grenswaarden berekenen. Ik heb voor de macwaarde 0,05 microgram/m3. Nou wil ik graag weten hou ik dit kan omrekenen naar grenswaarden voor huidcontact. ik heb het volgende al gevonden weet alleen niet of dit een goede berekening is.

50% van toxische stoffen in de lucht wordt opgenomen als je deze inademt. daarbij rekening houden van ongeveer 10 m3 gedurende een werkdag van 8 uur. dit betkent dat bij 50 ng/m3 cisplatin ongeveer 250 ng opgenomen zou worden. omgerekend naar een dag is dat 250/(24/8uur)=80 ng. dit is dan de referentiewaarde. De waarde van 80 ng kan vergeleken worden met de huid opname. De opname door de huid hangt onder andere af van het molecuulgewicht en de octanol/waterverdelingscoëfficiënt (log Pow) een eenvoudige benadering is

-molecuulgewicht>500 g/mol en log Pow<-1: huid opname = 10%

-MOLECUULGEWICHT <500 g/mol en log Pow >-1 huid opname = 100%

De log P ow van cisplatin is -2,19. voor cisplatine geldt dan 10% opname. deze 10% komt overeen met de eerder berekende referentiewaarde van 80 ng: 100% is dus 800 ng. De opgegeven waarde aan de lucht van 0,05 microgram/m3komt overeen met een huid blootstelling aan 800 ng cisplatin.

Nou had ik twee vraagjes klopt het wat hier staat? kan ik dit overnemen?

En ten tweede 800 ng huid blootstelling per????? dag/maand/uur

of is 1 keer al teveel kan iemand mij helpen.

Met vriendelijke groet

Remco

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Omreken factor Mac waarde naar huid

Je hebt het bij het inademen over per dag, dus dat lijkt me ook voor huidcontact de meest logische eenheid.

Verder zou ik echter niet graag in een lab werken waar men met dusdanig grove methoden aan mijn veiligheid werkt. Je gaat er bijvoorbeeld van uit dat een belasting via de longen identiek is aan een belasting via de huid. Dat is lang niet voor alle gifstoffen het geval.

Een extreem voorbeeld? 5 liter water op de huid is geen probleem, 5 liter water in je longen en je bent in een paar minuten dood....

Berichten: 541

Re: Omreken factor Mac waarde naar huid

Wat ik hierboven heb beschreven heb ik gevonden in een afstudeer verslag. De stage begeleider van deze student was een toxicoloog. Ik vind zelf ook dat het nogal een ruime aanname is. Heeft iemand enig idee hoe ik anders aan deze gegevens kan komen.

Met vriendelijk groet,

Remco Vree Egberts

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Omreken factor Mac waarde naar huid

Er zullen misschien gestandaardiseerde methoden voor zijn, maar het lijkt me nogal grof.

Ik zou zelf zeggen dat je MAC waarden niet kunt uitrekenen, maar altijd een dosis moet bepalen waaronder je geen effect verwacht waar te nemen, en dan die dosis door een veiligheidsfactor moet delen.

Reageer