lab op kot

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 53

lab op kot

Ik studeer al in totaal een 5tal jaar chemie en ik heb altijd al mijn eigen lab willen hebben. Mijn ouders waren hier nooit voor te vinden dat ik dit thuis ging doen (geen plaats, opslag giftige stoffen), maar ik zit nu al ongeveer een 2 jaar op kot (samen met mijn vriendin), en ik heb eigenlijk wel redelijk wat plaats op mijn kot om alles op te bergen.

Maar ik zit toch nog met enkele problemen.

Het opslag van schadelijke stoffen is hier één van. Ik heb namenlijk geen zin om tussen de organische solventen, zuurdampen, e.d. te slapen. Zou het mogenlijk zijn om deze stoffen op te slagen zonder gevaar voor mij en mijn vriendin? Ik heb zelf al zitten denken aan een afzuigsysteem, maar iets minder gecompliceerd en dat niet constant lawaai maakt zou eigenlijk wel beter aan mijn vereisten voldoen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ook een afzuigsysteem voor tijdens het werken zou wel mogen zijn, dat niet heel mijn kot naar de ammoniak of dergelijken begint te rieken, dit zou wel wat lawaai mogen maken, maar een echte flowhood gaat toch niet mogenlijk zijn vrees ik, de muren moeten nog heel blijven en het moet praktisch blijven (verplaatsbaar? niet al te groot?).

Zijn er mensen die ervaringen hebben met een lab op kot/leefruimte/slaapkamer?

Alle tips en evaringen zijn welkom, ook problemen die ik eventueel over het hoofd zie mogen gezegt worden.

Groeten,
_Destroying in order to Create, Creating in order to Destroy_

Berichten: 16

Re: lab op kot

Ik heb slechts één goede tip: maak GEEN lab op je kot... Tenzij één met de klassieke chemie-doos, of een foto-lab.

Voor je eigen veiligheid, gezondheid en dat van de mensen rond je!

Want je labo dient een afzuiging te hebben, ok, maar naar waar evacueer je de lucht, de tuin van de buren ??