lab op kot

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 53

lab op kot

Ik studeer al in totaal een 5tal jaar chemie en ik heb altijd al mijn eigen lab willen hebben. Mijn ouders waren hier nooit voor te vinden dat ik dit thuis ging doen (geen plaats, opslag giftige stoffen), maar ik zit nu al ongeveer een 2 jaar op kot (samen met mijn vriendin), en ik heb eigenlijk wel redelijk wat plaats op mijn kot om alles op te bergen.

Maar ik zit toch nog met enkele problemen.

Het opslag van schadelijke stoffen is hier één van. Ik heb namenlijk geen zin om tussen de organische solventen, zuurdampen, e.d. te slapen. Zou het mogenlijk zijn om deze stoffen op te slagen zonder gevaar voor mij en mijn vriendin? Ik heb zelf al zitten denken aan een afzuigsysteem, maar iets minder gecompliceerd en dat niet constant lawaai maakt zou eigenlijk wel beter aan mijn vereisten voldoen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ook een afzuigsysteem voor tijdens het werken zou wel mogen zijn, dat niet heel mijn kot naar de ammoniak of dergelijken begint te rieken, dit zou wel wat lawaai mogen maken, maar een echte flowhood gaat toch niet mogenlijk zijn vrees ik, de muren moeten nog heel blijven en het moet praktisch blijven (verplaatsbaar? niet al te groot?).

Zijn er mensen die ervaringen hebben met een lab op kot/leefruimte/slaapkamer?

Alle tips en evaringen zijn welkom, ook problemen die ik eventueel over het hoofd zie mogen gezegt worden.

Groeten,
_Destroying in order to Create, Creating in order to Destroy_

Berichten: 16

Re: lab op kot

Ik heb slechts één goede tip: maak GEEN lab op je kot... Tenzij één met de klassieke chemie-doos, of een foto-lab.

Voor je eigen veiligheid, gezondheid en dat van de mensen rond je!

Want je labo dient een afzuiging te hebben, ok, maar naar waar evacueer je de lucht, de tuin van de buren ??

En je solventen, die moet je in een brandvrije kast met verluchting kunnen opslaan, je verzekering zal lachen moest er iets gebeuren en ze komen op liters aceton, ether of ander leuk spul uit. Zo'n kast kost echter een kapitaal.

Afvalmanagement?? Waterige oplossingen door de pompsteen ? Een milieu-overtreding aan je broek... Organische solventafval ? Weet je hoeveel het kost een vatje van 20 liter door Van Gansewinkel te laten verwerken ? En nog meer als er gehalogeneerde solventen in zitten....

Ik raad je sterk aan om, als je chemie wil doen, de juiste opleiding te volgen, en dan kan je, in het juiste kader (infrastructuur, maar ook begeleiding van ervaren mensen) je interesses uitwerken...

Wat zou je eigenlijk willen maken in je eigen labo? Toch geen illegale dingen??

Berichten: 338

Re: lab op kot

Wat zou je eigenlijk willen maken in je eigen labo? Toch geen illegale dingen??
Hier krullen mijn tenen toch wel van op.. Enige voorzichtigheid is natuurlijk van onze kant wel nodig, maar altijd maar als punt 1 aan illegale dingen denken vind ik persoonlijk er toch wel over.

@ Peperos

Dit is zeker niet aanvallend op u bedoeld, maar meer in het algemeen.

Berichten: 3.145

Re: lab op kot

Die reactie van Peperos maakt mij alleen maar boos. Ik ben het eens met Nernst, dit is weer zo'n typisch vooroordeel: Mensen die thuis iets met chemie doen zijn of terroristen of ze maken drugs :x . Bovendien kun je ook thuis best veilig en verantwoord (ook vanuit milieuoogpunt) bezig zijn.

Wat ik echter wel wil aangeven is dat je niet een labje moet inrichten in de ruimte waar je slaapt of veel uren van de dag leeft. Vooral als je met organische chemie bezig gaat, dan heb je veelal vluchtige oplosmiddelen in huis en het is beslist niet aan te raden om dat op je slaapkamer te hebben.

Als je met anorganische chemie bezig gaat, dan is het risico wel een stuk minder (metaalzouten e.d. zijn niet vluchtig), maar nog steeds zou ik afraden om in een slaapruimte te experimenteren. Fijn stof is ook een risico, en dat speelt bij bepaalde droge vaste stoffen wel een rol (bijv. kaliumdichromaat, giftig en erg droog poeder, wat kan gaan stuiven).

Thuischemie kan dus wel degelijk, maar je moet een aparte ruimte hebben waar je er mee bezig kunt zijn. Ik zelf heb een labje op de zolderverdieping met eigen ventilatie, afvoer en opslag. Zuren als zoutzuur sla ik op in de garage en de fles met ether staat ook in de garage (daar waait het altijd :P ).

Berichten: 53

Re: lab op kot

De reactie van Peperos ga ik gewoon negeren en is totaal uit de kwestie.

Ik ben dus ook niet van plan om een XTC lab te starten waar ik kilo's per maand kan maken, niet iedereen die graag chemie doet is zo, dat moet een chemist met een beetje ervaring toch al wel weten.

Ik studeer nu al een 6 jaar chemie (4de tot 6de secundair en 1 jaar ingenieur) en nu zit ik in mijn 2de jaar biochemie aan de hogeschool. Ik ben gewoon al die proefjes met enzymen, suikers, titraties enz even beu, en ik zou liever enkele extracties of toffe basis anorganische proeven doen.

De bedoeling is dus ook dat ik niet met liters zuur en liters solvent ga bezig zijn, maar eerder alles kleinschalig wil aanpakken, 1 of 2 curverboxen met stoffen en nog een beetje glaswerk, dat is wat ik in gedachten heb.

Tijdens het werken kan ik mijn kot goed verluchten, maar gewoon de stoffen opslagen vind ik een probleem. Ok, ik ga geen sterk geconcentreerde zuren en basen hebben, ook geen extreem giftige solventen, maar wat basis solventen en enkele zuren zijn toch wel nodig om iets te kunnen doen, en deze wil ik zo veilig mogenlijk voor mijn omgeving bewaren.
_Destroying in order to Create, Creating in order to Destroy_

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: lab op kot

je kan flessen zuren en basen (niet te geconcentreerd, 1Mol max eigenlijk) bewaren in een goed afsluitbare plastic bak met daar in katte grit.

echter raad ik het ook zeer af om het te doen in een plek waar je veel komt. een ongeluk zit in een klein hoekje.

wat is een kot?

Om misschien te beginnen is het leuk om vandaag of morgen rode kool te eten (een verse koken) en het sap te bewaren. voeg daar zuren en basen die je thuis heb staan aan toe, ;)
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 338

Re: lab op kot

ArcherBarry schreef: ...

wat is een kot?

...
Dit is hetzelfde als wat jullie Nederlanders een studentenhuis noemen.

Berichten: 3.145

Re: lab op kot

Zuren en basen zie ik juist niet als een probleem, zelfs 95% H2SO4 en vast NaOH zou ik wel in mijn slaapkamer durven opslaan. Deze stoffen geven geen gassen/dampen af en je hoeft ook niet bang te zijn voor fijn stof dat giftig is. Zoutzuur (max. 15%) zie ik ook niet als een probleem, ook dat is niet giftig.

Het probleem zit vooral in de volgende spullen:

- organische oplosmiddelen (vluchtig, veelal ook giftig)

- diverse metaalzouten (kans op stuiven, opslag is minder risico, maar juist het werken er mee)

Stoffen die je wel veilig kunt opslaan en waar je ook niet bang hoeft te zijn voor giftig stof als je er mee experimenteert:

- KNO3

- NaOH

- Na2SO3

- Na2S2O3.5H2O

- zwavel

- koolstof

- aluminium (en zijn zouten)

- magnesium (en zijn zouten)

- carbonaten (mits het cation niet giftig is)

- bromiden (idem)

- jodiden (idem)

Wat ik zeker niet zou doen:

- kalium dichromaat

- vanadium zouten

- nikkel zouten

- cobalt zouten

- kwik en zijn zouten

- cadmium en zijn zouten

- lood en zijn zouten

Door het werken in een leef/slaap ruimte word je wel aanzienlijk beperkt in je mogelijkheden, dat zul je wel moeten accepteren.

Berichten: 53

Re: lab op kot

Zuren en basen zie ik juist niet als een probleem, Deze stoffen geven geen gassen/dampen af
Hoe komt het dan eigenlijk dat altijd in de buurt van zuurkasten alles sterk gecorrodeerd is?

Bedankt voor de lijst allesinds, zware metalen ging ik zowiezo vermijden, evenals onstabiele stoffen.

Ik ben me er volledig bewust van dat ik sterk beperkt zal zijn in mijn doen, maar ik kan me toch tenminste bezighouden tot ik ooit echt men eigen plek heb.

Kan je me nog stoffen geven die veilig zijn om op te slagen, en hoe ik ze dan nog het beste opberg?

Ik ben namenlijk niet zeker van de oplosmiddelen en zuren/basen, welke dat giftig zijn zijn makkelijk te vinden, maar sommige zijn zo vluchtig dat het toch ook niet echt veilig is om ze te bewaren (vergiftiging, stikkingsgevaar, explosie).
_Destroying in order to Create, Creating in order to Destroy_

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: lab op kot

Kijk eens bij de lokale bouwmarkt, bepaalde middelen als zoutzuur oplossingen daar zijn vrij schoon en redelijk goedkoop.

In zuurkasten wordt er ook gewerkt met hele sterke zoutzuuroplossingen, daar komen wel gassen van af. om als voorbeeld te noemen.

Stoffen als Soda, NaCl, etc kunnen makkelijk in gecodeerde plastic (Tuppawere) bakjes opgeslagen worden.

de meeste zure oplossingen zullen niet zo snel dampen, basen als soda en NaOH ook niet.

Kijk eens naar de labels op de stoffen in de post van Woelen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 3.145

Re: lab op kot

Nog een tip voor psymage. Als je je mogelijkheden toch wilt vergroten en ook de wat interessante metaalzouten wilt gebruiken in experimenten (bijv. voor mooie redox reacties of complex-vorming), dan kun je dat toch doen met je beperkte mogelijkheden.

Koop de stoffen en los ze op in water. Maak werkoplossingen. Doe dat ergens anders (bijv. buiten of in een garage of zo) en bewaar de vaste stoffen in goed afgesloten plastic potjes met schroefdeksel en de werkoplossingen in glazen flessen met schroefdop. Op die manier kun je ook vele metaalzouten veilig gebruiken, omdat je nu niet bang hoeft te zijn voor fijn stof. Op deze manier kun je je lijst flink uitbreiden. Maak werkoplossingen (bijv. 100 ml per oplossing) van de volgende stoffen:

- kalium dichromaat (of natrium dichromaat)

- koper sulfaat

- ijzer(III) chloride

- kalium hexacyanoferraat(II), geel bloedloogzout

- nikkel sulfaat

- cobalt sulfaat

- lood nitraat (of acetaat), licht aangezuurd met een beetje azijnzuur

- mangaan(II) sulfaat

- kalium bromaat

De lijst van vaste stoffen, die niet giftig zijn bij opslag en bij gebruik kan ik nog uitbreiden met

- ammonium nitraat

- ammonium chloride

- kalium chloraat (geen bromaat!, dat moet je niet als vaste stof gebruiken in je kamer i.v.m. stuiven, bromaat is waarschijnlijk kankerverwekkend)

- kalium jodaat

- waterstofperoxide

Helaas kun je permanganaat en hexacyanoferraat(III) niet als oplossing bewaren, dat bederft te snel. Ik zou ze ook niet als vaste stof in je kamer gebruiken (opslag is geen probleem, gebruik wel).

Het idee achter de werk-oplossingen is dat je nu de spullen veilig kunt gebruiken, je hebt nl. geen last van stuiven. Uiteraard moet je wel oppassen dat je geen druppels morst op je vloer!

Solventen moet je NIET opslaan op je kamer, dus geen aceton, wasbenzine, petroleumether en wat je verder ook maar in gedachten had. Dat soort stoffen dampt altijd. Incidenteel gebruik van deze stoffen zou kunnen, mits je daarna goed ventileert en niet direct na een proef gaat slapen. Bewaren moet je dus buiten je kamer doen.

Al met al heb je nu toch best een aardige lijst en kun je best veel leuke experimenten doen. Beperk je tot chemie in waterige oplossing. Wil je een keer wat pyro-spul doen, tja, dan zul je toch even naar buiten moeten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: lab op kot

Een organische solvent die je misschien zou kunnen gebruiken (waarscheinlijk heb je hem al staan in verdunde vorm) is Ethanol.

een beetje ethanol damp is toch niet zo erg? in de lucht van een gemiddelde sociteit zal meer hangen denk ik.

*denkt aan de dronken buien van vorrig jaar
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 53

Re: lab op kot

Allereerst bedankt voor de reacties, er staan echt wel dingen tussen die me hard helpen.
Koop de stoffen en los ze op in water. Maak werkoplossingen. Doe dat ergens anders
Soms zijn de oplossingen voor een probleem zo simpel dat je er zelfs niet aan denkt, bedankt voor het idee.
Helaas kun je permanganaat niet als oplossing bewaren
Kan je dit niet enkele maanden bewaren in een donkere fles?
Solventen moet je NIET opslaan op je kamer
Ik denk dat ik deze in een doos buiten aan het raam ga opbergen, een waterdichte doos in de dakgoot moet wel lukken, er is geen kant dat die kan opvallen want aan de overkant van de dakgoot begint toch een nieuw dak.
_Destroying in order to Create, Creating in order to Destroy_

Reageer