aluminum in serum

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

aluminum in serum

Hallo AAS'r,

Ik zit met een probleem bij het gebruik van het spoelmiddel bij het aluminiumonderzoek in serum. Hier gebruik ik een oventje voor op een Shimadzu-AAS (AA6500).

Daar zit een autosampler op die een Triton 0,1% oplossing gebruikt als spoelmiddel van je tubing tussen de analyses. Het opzuiggedeelte bestaat uit een teflon opzuigslangetje wat na injectie zowel inwendig als uitwendig gespoeld wordt met deze oplossing.

Probleem is dat (na een spoeling) het teflonopzuigslangetje naar een materiaalcupje gaat met de aluminummonsters (10 x verdund serum met een 0,1 % Palladiummodifier), monster opzuigt en vervolgens de arm naar het oventje beweegt om de druppel neer te leggen. Ik zie dan regelmaat aan de buitenkant van de teflonopzuigtip een druppel hangen die uit het materiaalcupje "meegenomen". Dit dus ondanks de triton en het feit dat het de teflonopzuigtip van te voren van de analysereeks ook nog met alcohol wordt gereinigd.

Probleem is dan natuurlijk dat de "meegenomen" druppel problemen geeft bij de analyse

Is een ander spoelmiddel, zodat alles er beter afglijdt een oplossing?

Berichten: 31

Re: aluminum in serum

Dit is een vrij klassieke methode die als inds 1986 routinematig wordt gebruikt. het probleem wat jij vermeld kan 2 oorzaken hebben:

1; de tip is niet schuin genoeg afgesneden (ik gok hierop);

2: Triton X-100 concentratie is wat aan de lage kant.

In de vele literatuurvermeldingen wordt er gebruik gemaakt van een 1:4 verdunning.

Reference: Slavin, W. et al; JAAS; 1986, 1, 281-285

Berichten: 9

Re: aluminum in serum

Beste Element

Een Triton X100 1:4 oplossing?? Terwijl we nu een 0.1 % oplossing gebruiken. Dat is toch wel een erg groot verschil? 250 maal sterker dus!

Evo

Berichten: 31

Re: aluminum in serum

evolis schreef: Beste Element

Een Triton X100 1:4 oplossing?? Terwijl we nu een 0.1 % oplossing gebruiken. Dat is toch wel een erg groot verschil? 250 maal sterker dus!

Evo
Je hebt gelijk, maar ik ging van de oplossing uit die via de leveranciers wordt aangeboden (1v/v%), Dus uiteindelijk 0.25 v/v%.

Heb je naar de injectietip gekeken?

Berichten: 9

Re: aluminum in serum

Bedankt voor de tips Element,

We gaan het uitproberen.

Groet

EVO

Reageer