Citroenzuur bepaling

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Citroenzuur bepaling

Moet de hoeveelheid citroenzuur in citroensap berekenen. Het is natuurlijk netjes als je het citroenzuur eerst uit het sap isoleert, dat kan met behulp van calciumoxide. Het probleem is dat calciumoxide, voor zover ik weet, nogal heftig reageert met water. Als alternatief heb ik ook CaOH geprobeert, maar daarmee vormt citroenzuur geen neerslag.

Verder nog ergens op deze forum gelezen dat citroenzuur een reductor is, en dat ik een redoxtitratie zou kunnen proberen. Citroenzuur staat echter niet in BINAS en ik zou eigenlijk ook niet weten hoe ik een redoxtitratie uit zou moeten voeren (nooit behandeld op school).

Chromatografie gaat mijn petje te boven.

Citroenzuur bevat per 100 gram 4,4 gr citroenzuur en nog wat andere zuren (voornamelijk vitaminen). Vitamine C is hiervan het meest aanwezig met 36,0 mg.

Ik moet de hoeveelheid citroenzuur in tienden van een gram berekenen (niet expliciet gezegd, maar dat neem ik maar aan), zou ik alle andere zuren kunnen verwaarlozen en gewoon het 'rauwe' sap titreren?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Citroenzuur bepaling

Er is geen verschil tussen calciumoxide en hydroxide. Het oxide vormt onmiddellijk het hydroxide bij contact met water.

Het hydroxide lost niet geweldig op, dat zou je probleem kunnen zijn.

Als calciumcitraat neerslaat moet dat met beide of met geen van de twee gaan.

Reageer