Berekeningen die de XRF maakt.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 84

Berekeningen die de XRF maakt.

Hallo,

Ik heb laatst met de XRF gewerkt. Heel makkelijk natuurlijk, gewoon een cupje vullen met (in mijn geval) cacaopoeder en dan rolt er een leuk getal uit wat slaat op het totaal ijzer in de cacaopoeder.

Nu vraag ik mij alleen af hoe de XRF dit berekent. Ik ben zelf wel goed bekend nu met de theoretische achtergrond van het proces zelf, maar de berekening die gemaakt wordt hiermee is voor mij abakadabra ;)

Weet iemand hoe de XRF de straling omzet in de getallen, en wat die getallen dan precies betekenen? Mijn uitslag van de standaard is 423.

Berichten: 77

Re: Berekeningen die de XRF maakt.

Ik heb wat vooor je gevonden:

http://en.wikipedia.org/wiki/X-ray_fluores...Li.29_detectors

Ik heb gewerkt met een ED-XRF met een Si(Li) detector. dit is een halfgeleiderdetector die eigenlijk de straling telt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Berekeningen die de XRF maakt.

Verschillende systemen voor XRF kunnen verschillende niveau's van calibratie hebben. Een heel goed systeem zal je meteen een concentratie kunnen vertellen doordat het systeem zichzelf continu calibreert.

Het basisgetal is gewoon een aantal X-ray fotonen dat de detector heeft gezien van de juiste energie. Daarnaast moet je een soortgelijk calibratiemonster meten. Net als bij AAS of GC, of ....

Berichten: 84

Re: Berekeningen die de XRF maakt.

rwwh schreef: Verschillende systemen voor XRF kunnen verschillende niveau's van calibratie hebben. Een heel goed systeem zal je meteen een concentratie kunnen vertellen doordat het systeem zichzelf continu calibreert.

Het basisgetal is gewoon een aantal X-ray fotonen dat de detector heeft gezien van de juiste energie. Daarnaast moet je een soortgelijk calibratiemonster meten. Net als bij AAS of GC, of ....
hmm, wordt het niet uitgedrukt in ppm(parts per million)? Je kan natuurlijk niks afleiden aan het aantal fotonen met de juiste energie als je niet hebt ingewogen (hetgeen wij ook niet doen).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Berekeningen die de XRF maakt.

parts per million zou kunnen, dat is een concentratiemaat. Je moet in de handleiding van je apparaat kijken....

Berichten: 84

Re: Berekeningen die de XRF maakt.

Hmmm, ik heb het even aan een collega gevraagd, maar die uhm, heeft zeg maar teveel informatie in zn leven binnengekregen, dus misschien dat ie wat dingen verward met elkaar.

Wat zijn uitleg min of meer was, is dat de xrf een grafiek uitzet en dan kijkt naar de piekoppervlaktes. Dit klinkt opzich wel redelijk logisch, aangezien je geen inweeg hebt en dat zo de elementen die niet van toepassing zijn makkelijk zijn uit te gummen.

In dit geval heb je niet echt een berekening denk ik, hoogstens oppervlakte berekening. Wel een leuke uitleg die denk ik toch wel menig MBO leraren zal verbazen, als ik het in een leuk verhaaltje breng ;) (die waren al verbaast dat ik sowieso met de xrf werkte... lol)

Reageer