eerste vs tweede overgang

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 552

eerste vs tweede overgang

beste mensen,

wanneer treedt er latente warmte op? bij een eerste of tweede orde transitie?

als er latente warmte is, bv het smelten van ijs, is er dan een discontinuïteit in het verloop van de soortelijke warmte i.f.v. de temperatuur?

hopend op respons

Berichten: 552

Re: eerste vs tweede overgang

niemand?

ik denk dat latente warmte optreedt bij een eerste orde transitie, omdat je daar een discontinuïteit hebt bij het verloop van de enthalpie ifv de temperatuur

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: eerste vs tweede overgang

Ik weet wel ongeveer hoe het zit, maar ik ken de termen niet meer zo goed. Je redenering klinkt goed.

Wat was eerste orde en tweede orde faseovergang ook alweer?

Berichten: 1.379

Re: eerste vs tweede overgang

Latente warmte is onmerkbare of onvoelbare warmte. Er is sprake van als je aan ijs warmte toevoegt. Dit leidt niet tot een temperatuurverhoging.

Ik denk dat in beginsel bij elke faseovergang deze latente warmte een rol speelt.

Via een adiabatisch proces kun je deze "verborgen warmte " juist weer voelbaar maken.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 552

Re: eerste vs tweede overgang

ik heb geleerd op school dat de definitie van eerste en tweede orde overgang als volgt luid:

bij een eerste orde overgang vertoont de eerste afgeleide (bv van de enthalpie) een oneindigheid in het overgangspunt.

bij een tweede orde is dat de tweede afgeleide.

Dus in mijn geval: de warmtecapaciteit vertoont een discontinuïteit ifv de temperatuur in het overgangspunt, dus is het hier een tweede orde overgang. (want de tweede afgeleide van de enthalpie (de eerste afgeleide van de warmtecapaciteit) vertoont een oneindigheid)

wikipedia engels zegt dat latente warmte enkel optreedt bij een eerste orde transitie, dit klopt ook als volgt:

de enthalpie vertoont een discontinuïteit in het overgangspunt (ifv temp), dus de warmtecapacitiet (de eerste afgeleide van H naar T bij constante P of V) is hier oneindig. Inderdaad want de temperatuur daalt niet (of stijgt niet) aangezien er enkel latente warmte wordt afgegeven (of opgenomen) om de faseovergang te realiseren. Vb: bij smeltend ijs wordt er wel latente warmte afgegeven maar de temperatuur blijft constant.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: eerste vs tweede overgang

Don,

Als deze definities helemaal juist zijn, is ook jouw redenering in orde. Deze definitie zou ook het meeste zin hebben.

Berichten: 552

Re: eerste vs tweede overgang

merci voor de bevestiging :)

Reageer