Stikstof ontgassing etc.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Stikstof ontgassing etc.

Hallo allemaal,

M'n eerste post hier. Ik heb al op Google zitten zoeken, maar ik het weinig verstand van chemie. Het betreft dit keer de stof stikstof.

Ik heb gelezen dat stikstof bij kamertemperatuur uitzet. Daarbij zag ik dat 1 liter vloeibaar stikstof uitzet naar 700 liter stikstofgas. Mijn vraag is: in welk tempo gebeurt dit? Hoe zou ik dit kunnen uitrekenen?

Mijn tweede vraag: vanaf welke temperatuur gaat het ontgassen? Is dat vanaf de 'verdampingswarmte' of..? In mijn Binas staat als verdampingswarmte bij stikstof: 0,20 106 J kg-1. Hoe moet ik dit lezen?

Warmte is toch een temperatuur? Hoe kan dit dan met Joule te maken hebben, en dan die " kg-1" ..? Ik vind het heel erg vaag.

Hopelijk weet iemand op deze vragen antwoorden. :)

Grtz,

Arno

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Stikstof ontgassing etc.

Hoi Arno, wees welkom op het forum.

Het is al lang geleden dat ik de gaswetten heb gehad maar een korte samenvatting kan ik nog wel geven

Wanneer je een ijzeren staaf heet maakt, wordt deze langer. Bij gassen gebeurt dat ongeveer ook. Stikstof gas (N2 (g)) zet uit bij hogere temperaturen. Een kilo stikstofgas zal bij 0oC minder kuup in beslag nemen dan bij 25oC. Echter dit verschil is niet groot.

Snap je het tot zo ver?

om alvast je 2e vraag te beantwoorden.

wat daar staat als 0,20 *106 J kg-1. kan je ook zeggen als joule per kilogram. de -1 houd in dat het eigenlijk onder een deelstreep hoort. als je op de snelweg rijd met je auto mag je je snelheid (als goede brave burger die niet te hard rijd , anders [-X ) je snelheid schrijven als 120 km.h-1

0,20 *106 J kg-1 houd dus eigenlijk in dat je om 1 kilogram vloeibaar stikstof je er 0,20 miljoen joule in moet stoppen. Dit is alleen voor de fase overgang van vloeibaar naar gas.

Natuurlijk mag je ook zeggen dat je dan 200 kJ/kg nodig heb. of zoals hun het doen, 200 kJ.kg-1
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 2.399

Re: Stikstof ontgassing etc.

Arno Franken schreef: Ik heb gelezen dat stikstof bij kamertemperatuur uitzet. Daarbij zag ik dat 1 liter vloeibaar stikstof uitzet naar 700 liter stikstofgas. Mijn vraag is: in welk tempo gebeurt dit? Hoe zou ik dit kunnen uitrekenen?
Je hebt het dichtheidsverschil aan je zijde. In een vloeistof zitten de moleculen veel dichter op elkaar dan in een gas. Bereken eens met de dichtheid hoeveel mol stikstof atomen er in 1 liter vloeibare stikstof zitten. Vermenigvuldig dit dan met 22.4 en je zult in de buurt van 700 liter moeten komen denk ik dan....

Het symbool -1 betekend eigenlijk: per, dus per kg etc.

Berichten: 2.399

Re: Stikstof ontgassing etc.

Arno Franken schreef: Warmte is toch een temperatuur? Hoe kan dit dan met Joule te maken hebben, en dan die " kg-1" ..? Ik vind het heel erg vaag.
Je wilt uitdrukken hoeveel energie een systeem bevat. 1 gram stikstof van 20graden bevat minder energie dan 1kg stikstof van 20 graden. Het kost ook meer energie om de laatste op te warmen naar 100 graden dan wanneer je maar 1 gram hoeft op te warmen. Kijk eens naar het begrip soortelijke warmte.

suc6

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Stikstof ontgassing etc.

Het begrip "warmte" is tamelijk ruim en betekent eigenlijk gewoon "energie in beweging". Iedere chemische reactie of fase-overgang heeft een bepaald energie-effect (er gaat energie het systeem in of uit) dat we als "warmte" kunnen omschrijven. Verwarming is een manier waarop deze "warmte" geleverd kan worden.

Berichten: 3

Re: Stikstof ontgassing etc.

Bedankt allemaal voor jullie reacties! :)

Ik ga morgen eens aan het rekenen met deze informatie.

Grtz,

Arno Franken

Berichten: 364

Re: Stikstof ontgassing etc.

en een litertje vloeibare stikstof kun je gerust eenhalf uurjte laten staan bij kamertempeatuur terwijl je nog zult over hebben

Berichten: 84

Re: Stikstof ontgassing etc.

en een litertje vloeibare stikstof kun je gerust eenhalf uurjte laten staan bij kamertempeatuur terwijl je nog zult over hebben
Dit klopt inderdaad, heb vaak zelf dan ongeveer een litertje vloeibaar stikstof in een uit de kloten gewassen thermosfles en als je deze dan ook nog eens afsluit, zit er na een paar uur (4-5) nog steeds wel wat in.

Reageer