scheiden van natriumcarbonaat en zand

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

scheiden van natriumcarbonaat en zand

wij willen met school, zout natriumcarbonaat en zout scheiden

we doen het allemaal in kraanwater, filteren het zand..

maar hoe scheid je natriumcarbonaat van zout?

mvg jordi

Re: scheiden van natriumcarbonaat en zand

die laatste zout=zand....srry te snel getypt :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: scheiden van natriumcarbonaat en zand

je zal waarschijnlijk het natriumcarbonaat oplossen in water (lost goed op, zand doet dat niet)

vervolgens zal je met een filtreerpapier het goedje filtreren waarbij in de filter het zand overblijft en in bv maatbeker het natriumcarbonaat opgelost in water.

Je kan eventueel het natriumcarbonaat opnieuw verkrijgen door het te laten neerslaan.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: scheiden van natriumcarbonaat en zand

Zout en soda (Natriumchloride en natriumcarbonaat) scheiden is veel moeilijker. De enige eenvoudige manier die ik me kan voorstellen is gefractioneerde kristallisatie.

Dit werkt als volgt:

Natriumchloride en natriumcarbonaat lossen allebei op in water, maar niet even makkelijk. Wat vooral opvalt is dat keukenzout bij hoge temperatuur (bijvoorbeeld 100 graden Celcius) niet beter oplost dan bij lage temperatuur, terwijl soda wel beter oplost bij die hoge temperatuur.

Wat je kan doen is het mengsel van zout en soda oplossen in zo min mogelijk gedestileerd water van bijvoorbeeld 70 graden en vervolgens deze oplossing koken of in een warmwaterbad blijven verwarmen. Het water zal uit de oplossing verdampen en het slechtst oplosbare zout zal uit de oplossing neerslaan, omdat er niet genoeg water meer is om het in oplossing te houden. Dit slechtst oplosbare zout is de natriumchloride.

Na een tijdje begint ook de soda neer te slaan, je krijgt nu een mengsel van beide zouten. Op een zeker moment is alle keukenzout neergeslagen, nu heb je een oplossing van soda die je in kan dampen.

Succes!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: scheiden van natriumcarbonaat en zand

jan, het gaat niet om het scheiden van natriumchloride en natriumcarbonaat, maar om het scheiden van zand en natriumcarbonaat. Jordi heeft zich later verbeterd + in de titel staat het juiste :shock:
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 259

Re: scheiden van natriumcarbonaat en zand

JanMeut: ooit geprobeert zilvernitraat toe te voegen? Werkt ook goed hoor!

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: scheiden van natriumcarbonaat en zand

JanMeut: ooit geprobeert zilvernitraat toe te voegen? Werkt ook goed hoor!
Is het dan wel soda wat neerslaat? NEE! wat neerslaat is zilvercarbonaat!

geen soda

Code: Selecteer alles

                 2-

2Ag+ + CO         --> (Ag)2C0

                3                          3
En sowieso, Het slaat als een tang op een varken!

Zilvernitraat is ongeveer 1500 eurie per kilo (3500 gulden in 1999)

soda haal je voor pakweg 2 eurie per kilo.

Dus als je 1 mol zilvercarbonaat wil maken heb je 2 mol zilver nodig!

Dus herkristallisatie is wel het beste.

Probeerde een reaktie te maken hiero maar dat lukt niet.

Bedoelde 2Ag+ + C03 2- --> AgCO3

sorrie spaar m'n jaffa's

<moderator>: dubbel post verwijderd + je kan je eigen postjes aanvullen als je wat vergeten bent: via edit
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.

Berichten: 259

Re: scheiden van natriumcarbonaat en zand

Ja maar lieve schat je vroeg zover ik weet niet om de NaCO3 in originele staat terug te krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: scheiden van natriumcarbonaat en zand

bij scheiding van producten en zeker als het er maar 2 zijn is het in 99% van de gevallen zo dat je de producten zuiver terug wil. Als je zout en soda wil scheiden, lijkt het mij het meest logisch dat je de soda wil overhouden.

bij het scheiden van producten probeert men meestal steeds zuivere stoffen te verkrijgen.

Kijk naar de oorspronkelijke vraag: het scheiden van soda en zand. Het meest logische is dat he de soda wil overhouden als zuiver product. In dit geval hou je natuurlijke beide zaken over
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: scheiden van natriumcarbonaat en zand

Juist anders vroegtie wel hoe je zand moet zuiveren van soda!
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: scheiden van natriumcarbonaat en zand

Zilvernitraat lijkt me so-wie-so niet zo handig, omdat ook zilverchloride zal neerslaan. Dat is natuurlijk wel weer te scheiden met behulp van de reactie met licht, maar er zijn diverse zouten die een carbonaat wel neerslaan en een chloride niet, calciumzouten bijvoorbeeld.

Berichten: 259

Re: scheiden van natriumcarbonaat en zand

Ach, slechts een van de vele mogelijkheden he.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: scheiden van natriumcarbonaat en zand

wel de meest logische!
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Re: scheiden van natriumcarbonaat en zand

Ik heb ook een vraagje met ongeveer hetzelfde --> hoe kan ik NatriumCarbonaat scheiden in Natrium en Carbonaat en hoe Zout van elkaat te scheiden in los Na en Cl

(Het gaat mij meer om het natrium over te houden dat chloor en Carbonaat maakt nie veel uit als ik dat verlies :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: scheiden van natriumcarbonaat en zand

In theorie is het eenvoudig om van NaCl natrium en chloor te maken, je smelt de NaCl en electrolyseert het:

2 NaCl -> 2 Na + Cl2

Het chloorgas ontwijkt en je houdt natrium over.

Een paar praktische problemen:

- NaCl smelt pas bij een erg hoge temperatuur

- Je hebt platina electroden nodig, die zijn nogal duur

- Natrium is nogal reactief, je moet eigenlijk alle zuurstof uit de buurt van natrium houden en de chloor zo snel mogelijk wegvoeren, anders oxideert alles en heb je Na2O in plaats van natrium.

Wat wil je met zuivere natrium doen?

[/code]

Reageer