zelfmoord

Moderator: Rhiannon

Berichten: 27

zelfmoord

Iemand die ik ken pleegde zelfmoord. Hij was een geniaal wiskundige.

De laatste tijd was hij wat depri maar dat is toch geen reden om...

Misschien weten jullie wat een mens er toe aanzet z'n leven te beëindigen.

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: zelfmoord

Misschien weten jullie wat een mens er toe aanzet z'n leven te beëindigen.


Dat moet je geval per geval gaan bekijken, denk ik. De meeste mensen

zijn waarschijnlijk depri, net voor hun zelfmoord. Maar de vraag is vooral

waarom ze depri zijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: zelfmoord

Het is ook vaak een psychose: paranoide denkbeelden. Bijvoorbeeld denken dat iedereen je haat.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: zelfmoord

of dat men denkt dat men niets heeft bereikt in het leven.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Berichten: 27

Re: zelfmoord

ik beschouw zelfmoord als vluchtgedrag.

een vlucht naar de dood, misschien wel naar een leven na de dood aangenomen dat het leven dan minder of helemaal niet meer pijnlijk

of angstig zal zijn of gewoon definitief over is; dit dan als tegenhanger van het ergste wat is te moeten verblijven in het nu.

Dat het nu, zo verschrikkelijk is geworden dat je er niet meer in wenst, wil of kan verblijven is verschrikkelijk maar het blijft zeer de moeite waard om het nu te doorgronden. Bij deze dan ook een aanmoediging te blijven zoeken naar de juiste antwoorden die horen bij dit verschrikkelijke zijn.

Ook ben ik er van overtuigt dat je alleen zelf de juiste antwoorden kunt genereren. De enige die echt alles over jou weet ben je zelf.

Zolang je leeft kun je ontdekken
leiden ipv lijden

Re: zelfmoord

Sluit ik me volledig bij aan, plus je veel sterkte te wensen.

De reden dat mensen bewust zelfmoord plegen is omdat ze op de een of andere reden niet meer door willen gaan met het leven wat ze nu leiden en ze voor de toekomst geen mogelijke veranderingen meer zien.

Martin23

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: zelfmoord

Inderdaad,

elke reden kan een "goede" reden zijn.

Met andere woorden, er is geen sluitend antwoord op te geven waarom iemand zoiets doet..

Slotje?
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 10

Re: zelfmoord

zelfmoord is veelal het optellen van de plussen en minnen in iemands leven. als de uitkomst dan negatief is(de minnen overheersen) is de stap om zelfmoord te plegen aanzienlijk groter.Dus desondanks het feit dat deze jongeman een geniaal wiskundige was(een plus) waren er naar alle waarschijnlijkheid een aantal minnen die deze plus teniet deden waardoor hij tot deze actie kwam.

Ook is het belangrijk te weten dat zelfmoord meestal een zeer beredeneerde keuze is en gaat aan deze daad vaak een "helder moment" vooraf.

Let wel MEESTAL, er zijn natuurlijk altijd andere factoren die een rol kunnen spelen waardoor het proces heel anders kan verlopen

Berichten: 866

Re: zelfmoord

@ maxgrip schrijft :

"als de uitkomst dan negatief is(de minnen overheersen) is de stap om zelfmoord te plegen aanzienlijk "groter"

Ik neem aan dat je "kleiner" bedoelt ? Of bedoelde je dat de neiging dan groter is en heb je die twee gedachten een beetje door elkaar gehaald ?

En als ik mag even off topic : "Dus desondanks het feit" moet dat niet zijn "Dus, ondanks het feit dat" ?

Het kan ook zo:

Deze jongeman was een geniaal wiskundige. Desondanks waren er...

Berichten: 119

Re: zelfmoord

Ik denk dat zelfmoord een bewuste keuze is die iemand maakt. En juist mensen van wie je dat niet zou verwachten, die doen het.

Mensen die heel hard roepen om zelfmoord te gaan plegen, doen het uiteindelijk niet of durven het niet. Maar iemand die misschien wel laat merken dat hij er psychisch of lichamelijk (of allebei) niet lekker aan is, maar geen reden tot zelfmoord lijkt te geven; het juist doet.

Ik weet niet of hier echt een verklaring voor is, want eigenlijk is het wel heel typisch dat juist mensen zelfmoord plegen waarvan je het niet verwacht.

Kus Angel

Gebruikersavatar
Berichten: 63

Re: zelfmoord

het zijn waarschijnlijk altijd wel mensen waarvan je het het minst verwacht

naar mijn mening zijn het de mensen die er niks van laten merken die eerder de stap zetten, ze willen het dan niet laten merken dat ze depressief zijn en kroppen het zo op.

mensen die roepen dat ze dood willen, willen laten inzien dat er iets moet veranderen en iemand nodig hebben terwijl de mensen die niets zeggen iemand nog harder nodig, omdat die de stap niet willen of durven zetten om het aan iemand anders te vertellen.
Sometimes My Mind Plays Tricks On Me



-Echt Geluk, is slechts tijdelijk-

Berichten: 119

Re: zelfmoord

Helemaal mee eens Ricky. Mensen die roepen dat ze zelfmoord willen plegen, willen vaak alleen maar iets verandert zien in hun omgeving of aan henzelf. daarvoor geven ze dan een signaal af.

Mensen die het daadwerkelijk doen, zullen dit niet van de daken gaan schreeuwen; omdat ze het echt willen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: zelfmoord

ik beschouw zelfmoord als vluchtgedrag
Ik vind dit een zeer ongenuanceerde en kortzichtige uitspraak. Je gaat namelijk uit van je eigen referentiekader, en dat moet je bij het volledig begrijpen van psychologische problematiek nu net niet doen.

Het is een idee fixe te verwachten dat je kunt voorspellen wie wel of niet zelfmoord gaat plegen. Er is geen verband tussen wel dreigen en niet doen of andersom.

Zelfmoord kun je op twee manieren doen, als volledig bewuste keuze of als niet volledig bewuste keuze. Psychische ziekten beinvloeden je perceptie, en kunnen de drempel tot zelfmoord verlagen.

Gebruikersavatar
Berichten: 220

Re: zelfmoord

Iemand in mijn omgeving heeft ook zelfmoord geprobeert te plegen, door een overdosis aan medicijnen te nemen. Ze is net op tijd naar het ziekenhuis gebracht. Haar reden om dit te doen was omdat ze niet de steun kreeg van haar directe omgeving, die ze nodig was. Haar omgeving steunde haar wel, maar niet op de goede manier voor haar. Daar komt bij dat haar omgeving zei dat het onzin was dat ze zei. Ze moest niet zo zeuren, ze was wel heel depressief.

waar ik op doel is dat het vaak zo is dat ze het leven niet meer de moeite waard vinden, dit kan om allerlei redenen gaan. En de toekomst vinden ze (meestal) uitzichtloos. Als er dan bijkomt dat je omgeving vindt dat je onzin uitkraamt, helpt dat natuurlijk niet echt. Ze is nog steeds bij een phyciater, al bijna 7 jaar, en die helpt haar er goed doorheen. Ook hebben mensen die depressief zijn, er vaak moeite mee om na die periode niet weer depressief te worden. Als ze het dan wel weer worden kunnen ze vaak denken dat het de moeite waard niet is om steeds in ellende te leven, en te moeten vechten. Ook dit kan weer 1 van de redenen zijn.

Berichten: 119

Re: zelfmoord

depressiviteit is inderdaad in veel gevallen de oorzaak van zelfmoord. Mensen voelen zich niet gehoord, niet begrepen en vinden dan dat ze beter af zijn als ze niet meer leven.

Het is inderdaad ook heel moeilijk om na een periode van depressiviteit er niet in terug te vallen; ook hierin speelt de omgeving weer een rol (als zij bijvoorbeeld nog steeds hetzelfde reageert)

Maar ik blijf bij het punt dat de meeste mensen zelfmoord plegen omdat ze het echt willen, en dat niet zo gauw tegen een ander zullen zeggen.

Reageer