[scheikunde] HPLC acetylsalicylzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 67

[scheikunde] HPLC acetylsalicylzuur

Hallo,

wij moeten op school met HPLC acetylsalicylzuur en salicylzuur gaan meten. Deze stoffen hebben we voor het meten zelf gemaakt (aanmaken moet ook nog gaan gebeuren).

We hebben te horen gekregen dat we zelf theoretisch vast moeten stellen/onderzoeken wat voor eluens we moeten gaan gebruiken.

De informatie die we hiervoor van de leraar hebben gehad is:

gebruik van een C-18 kolom

meten bij 254 nm

eluens moet isocratisch zijn

Van een andere groep hebben we deze informatie, maar ze willen geen bron geven:

methanol 55%

water 38%

azijnzuur 7%

Kan iemand ons op weg naar een bron helpen?

Alvast bedankt
Life's all about chemistry

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] HPLC acetylsalicylzuur

Je kan in ieder geval al schrijven dat het azijnzuur bedoeld is om beide stoffen geprotoneerd te houden.

Berichten: 67

Re: [scheikunde] HPLC acetylsalicylzuur

Ik wil heel graag de samenstelling die hierboven vermeld staat gebruiken, of
de verhouding van de loopvleistof is 40/57.5/2.5 methanol/water/azijnzuur.
die ik ergens anders hier op het forum heb gevonden. Maar voordat we mogen beginnen moeten we aan de leraar laten zien welke we hebben gekozen en waarom. En hierbij vraagt onze leraar dus ook om een officiële bron.. (bedrijf b.v. Merck)
Life's all about chemistry

Berichten: 67

Re: [scheikunde] HPLC acetylsalicylzuur

Als we een mengsel van methanol : water : azijnzuur = 90 : 9,5 : 0,5 gebruiken, is dit dan te meten bij 254 nm of gebruiken we dan het verkeerde eluens?

(is de te gebruiken golflengte eventueel uit te rekenen?)

alvast bedankt
Life's all about chemistry

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] HPLC acetylsalicylzuur

netwerkdemon schreef: Als we een mengsel van methanol : water : azijnzuur = 90 : 9,5 : 0,5 gebruiken, is dit dan te meten bij 254 nm of gebruiken we dan het verkeerde eluens?

(is de te gebruiken golflengte eventueel uit te rekenen?)

alvast bedankt
Het eluens heeft geen invloed op de geselecteerde componenten. 254 nm wordt gewoon vaak gebruikt bij stoffen die in het UV gebied absorberen.

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] HPLC acetylsalicylzuur

Kijk eens naar het begrip solvent cutoff. Ja dit is te doen. Ik denk dat 90% methanol nogal aan de hoge kant is. Je zegt nergens welke kolom je gebruikt, zonder een goed begrip te hebben van je retentie mechanisme is praten over een eluens zinloos.

Ik denk dat je uitgaat van een C18 kolom. Ik zou gewoon beginnen met 50% 50% acetonitriel/water, acetonitriel geeft minder backpressure dan methanol. Beetje aanzuren door er een 0.1% formic acid in te gooien. Aanzuren doe je om de compounds ongeladen te houden. Zoeken naar een voorschrift is zinloos als je niet dezelfde kolom gebruikt. Hierna kun je een beetje spelen met organisch sterkte....

7% azijnzuur er in pleuren is een beetje dom in mijn ogen, omdat je dan een nogal hoge concentratie acetaat in je mobiele fase hebt. Denk maar een na over wat dit kan doen met salicylzuur en acetylsalicylzuur (hydrolyse reacties die reversibel zijn etc).

Berichten: 67

Re: [scheikunde] HPLC acetylsalicylzuur

Het gaat inderdaad om een C18 kolom.

er zijn een aantal stoffen die we van school niet mogen gebruiken. En over het algemeen worden bijna elk eluens met methanol aangemaakt.

7% azijnzuur begrijp ik dat het veel te hoog is. Ik heb ergens begrepen dat als je methanol in verhouding met water te laag is of te dicht bij elkaar liggen dat de acetylsalicylzuur dan weer terug overgaat naar salicylzuur.

Van wat we op internet en leveranciers te weten zijn gekomen, hebben we intussen een keuze uit deze 2:

1. methanol : water : ijsazijn in de verhoudingen 8,0 : 5,5 : 1,0 (55,2 : 37,9 : 6,9)

2. methanol : water : azijnzuur in de verhoudingen 90 : 9,5: 0,5

We hebben niet echt de mogelijkheid om proefondervindelijk het juiste eluens samen te gaan stellen, aangezien we de HPLC bepaling. Op school nu 2 werkende HPLC apparaten (misschien dat 3e van de week weer gemaakt wordt) en we moeten die als 3e klas samen met de 2e klas gebruiken. Er zijn per groep uit de 3e klas totaal 2 dagen dat de HPLC uitgevoerd kan worden en dat zijn dagen dat er ook echt resultaten behaald moeten worden.

Vorige week heb ik op de HPLC benzeen, tolueen en ethylbenzeen gemeten met een eluens van 80 methanol: 20 water. Voor onze groep is dit ook de eerste kennismaking met HPLC (pas sinds dit jaar wordt HPLC ook in de 2e klas aangeboden).
Life's all about chemistry

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] HPLC acetylsalicylzuur

netwerkdemon schreef: er zijn een aantal stoffen die we van school niet mogen gebruiken. En over het algemeen worden bijna elk eluens met methanol aangemaakt.
Vorige week heb ik op de HPLC benzeen
Je mag geen acetonitriel gebruiken maar wel benzeen? Welke school is dat? Dat is echt belachelijk.......

Door goede chromatografisten wordt acetonitriel liever gebruikt omdat dit leidt tot efficientere scheidingen --> hogere schotelgetallen. Binnen school wordt vaker methanol gebruikt omdat het goedkoper is, alleen vergeten ze daar te corrigeren voor het feit dat acetonitriel sterker is en je er dus minder van nodig hebt.
1. methanol : water : ijsazijn in de verhoudingen 8,0 : 5,5 : 1,0 (55,2 : 37,9 : 6,9)

2. methanol : water : azijnzuur in de verhoudingen 90 : 9,5: 0,5
Dit ligt echt veel te ver uit elkaar. Elke C18 kolom is een geval appart. Ik hoorde vandaag dat er 540 verschillende kolommen op de markt zijn, die ieder anders zijn. Er is geen standaard recept en je zult echt method development moeten doen als je niet de zelfde kolom hebt, jammer maar helaas. 10% variatie in je mobiele fase leid tot een halvering of verdubbeling van retentie tijd. (vuistregeltje)

Maargoed antwoord is dus, je kunt niet weten wat beter is als je niet weet op welke kolom (welke fabricant etc), deze parameters gebruikt zijn. Ik zou misschien maar met de gulden middenweg beginnen, of met de hoogste, dan hoef je iig geen jaar te wachten voordat het goedje van je kolom af is en je meteen kan bijsturen.

Berichten: 67

Re: [scheikunde] HPLC acetylsalicylzuur

oke dankje, dan kunnen we in ieder geval op weg. Zullen met hoogste beginnen. Kan andere projectgroep de andere pakken (die hebben die 2e niet gevonden..)
Life's all about chemistry

Reageer