atoom

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

atoom

Hoi:) Bij scheikunde moeten wij iedere atoom van het periodieksysteem kunnen tekenen. 8-[ De leraar vertelde ons dat je niet elke atoom uit je hoofd moet leren, maar dat er een bepaald soort techniek in zit. Weet iemand hoe je dit moet doen?

Groetjes Moniek, Marleen

Berichten: 541

Re: atoom

Hoe bedoelt je leraar met tekenen?? Kun je een voorbeeld geven

Berichten: 149

Re: atoom

ik denk dat je de electronenconfiguratie bedoeld. Daar zit inderdaad een techniek in.

Let op het aantal electronen die een atoom heeft en hoeveel er in iedere electronenschil kunnen.

Dan kun je ook verklaren waarom edelgassen niet reactief zijn

Berichten: 1.816

Re: atoom

Hoi, als je toch het periodiek systeem voor je hebt, dan zal je wel gezien hebben, dat elk atoom een nummer heeft. ( tot ca 100)

Dat is de start, het nummer komt overeen met het aantal protonen in dat atoom, de + kern deeltjes, en die is gelijk aan het aantal elektronen eromheen ( de - deeltjes). Het aantal protonen bepaalt welk atoom het is en de naam, alle andere deeltjes zijn, in deze, onbelangrijk.

Als je dan de massa v/h atoom weet, kun je daaruit het aantal neutronen berekenen. ( P + N = massa in μ of massagetal zonder μ) en elektronen zijn voor massa verwaarloosbaar klein.

Wil je ook nog verder gaan met de elektronenconfiguraties, dan moet je kijken naar de edelgassen. (Helemaal rechts in het periodiek-systeem)

Dat begint met 2-10-18-36 enz. ( volle schillen heet dat, He=2 en Ne=10 (2+8), Ar=18(2+8+8) enz) De 2-8-8-18 enz schillen

En voor de simpelheid teken je dat in circels rond je atoomkern.

He--> een circel met 2 e en bijv Ar heeft 3 circels ( 2 e en 8 e en dan nog eens 8 e).

En als je ook ionen moet tekenen, het aantal P en N verandert dan niet, dus ook de basisnaam niet, alleen het aantal e. ( bij elke - één e erbij en bij elke + één e minder). Maar dan mag je alleen in de laatste circel het aantal e veranderen.

Bij isotopen ( betekent gelijk aantal P ) , maar het aantal N en dus de massa verandert. (niet het aantal e). Gelijke P, dus ook de naam blijft hetzelfde!!

Dan heb je ook nog isotonen (gelijke N), maar zover zal je leraar wel niet gaan.

PS( e = elektron, geen massa, lading 1- , p=proton, massa 1μ, lading 1+ en n=neutron, massa 1μ, geen lading)
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: atoom


Berichten: 1.816

Re: atoom



Ik probeerde je tabel te Quoten, lukt geloof ik niet. Waar vraag ik dat?

Maar denk je dat een tabel beter is dan de uitleg of is het meer bedoeld als een aanvulling erop?
LiA

Berichten: 1.816

Re: atoom

sorry, dit ziet er heel anders uit dan mijn oorspronkelijk bericht. Heb jij die tabel daar neergezet, B?

Het is totaal niet mijn bedoeling een server vol met opzoekbare of verwijsbare zaken te gaan vullen, dan ken ik wel andere trucs.

Ik wilde alleen verwijzen en had wat moeite met Quote.

Haal svp die tabel weg en zet er een verwijzing naar, zoals oorspronkelijk ook is bedoelt.

Voor mijn verantwoording: Als je echt een zinvolle opmerking had willen plaatsen, had je kunnen zeggen dat mijn uitleg klopt tot Ca (op een Ex. gaan ze ook zelden verder) en dat er dan de 3d metalen komen die wat afwijken en daardoor natuurlijk zeer interessant zijn, maar geen Ex.stof voor zover als ik weet)

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: done... sorry als ik je verkeerd begrepen heb.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: atoom

RubenM schreef:een tabelletje


Maar denk je dat een tabel beter is dan de uitleg of is het meer bedoeld als een aanvulling erop?
Dat laat ik aan ieder voor zich over... zie het maar als het plaatje in een lange tekst :)

Berichten: 1.816

Re: atoom

sorry ook van deze kant. maar bedankt B.

Ik hoop dat de vraagstelster er nu uitkomt, ze heeft een uitleg en een tabel met alle antwoorden ter beschikking. En als ze wilt kan ze haar antwoorden effe checken met het forum.
LiA

Reageer