Verklaring micro waarom ct spanning?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.589

Verklaring micro waarom ct spanning?

Afbeelding

Kan mij iemand vertellen waarom er microscopisch een constante spanning is tussen de punten C en D?

Ik dacht dat dit kwam door het feit dat er een evenwicht bereikt is tussen enerzijds meer kracht en anderzijds een versterking van het materiaal dus dat er ook meer kracht nodig is? klopt dit?

Maar waarom blijft dan de spanning ct? Deze is toch gegeven door F/A waarbij A het oorspronkelijke oppervlakte is en F de kracht die toeneemt?

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Verklaring micro waarom ct spanning?

Ik denk dat het hier de elastische (AB) versus plastische (CD) vervorming betreft. Als je aan een veer trekt (een goede analoog) heb je steeds meer kracht nodig, totdat de veer een maximale rek heeft bereikt (B), als je nu nog meer kracht zet, zul je de veer blijvend gaan vervormen (dat met een constante kracht gaat), totdat je een rechte draad hebt. Vanaf daar neemt de kracht weer toe wanneer langzaam de veer echt breekt.

Berichten: 2.589

Re: Verklaring micro waarom ct spanning?

Maar hoe zit het dan met de slipsystemen? wat gebeurd er op het moment dat die kracht even groot blijft? Worden er dislocaties bijgemaakt verschuiven ze of??

Berichten: 1.379

Re: Verklaring micro waarom ct spanning?

De curve die afgebeeld is, is maar een van de vele mogelijkheden bij materialen. Het meest waarschijnlijke experiment dat erbij hoort is de continu toenemende rek (x-as) van een metaaldraad onder gelijktijdige meting van de spanning (y-as).

Dit alles op een trekbank uitgevoerd. Ik interpreteer het resultaat als volgt:

Tot A: Een min of meer elastische vervorming die reversibel is. Atoomafstanden veranderen een beetje zonder slip van kristalvlakken langs elkaar. Er is dan nog geen sprake van een inwendige beschadiging van het materiaal.

Bij B: Het "yieldpoint". Overgang van elastische vervorming naar plastische vervorming. ( vanwaar deze naam?) Vanaf hier treedt er slip op van kristalvlakken langs elkaar. Soms loopt een slip ergens vast op een dislocatie. Maar dan gaat het gelijk op een andere plaats weer verder. Dit gaat zo door tot D.

Bij D zijn alle gemakkelijke slips vastgelopen en treedt er een verdergaande roosterdeformatie op, in combinatie met nieuwere afschuivingen. Na E gaat de diametercontractie ( insnoering) een rol spelen, resulterend in een breuk bij F.

Mogelijk zie je aan het breukvlak bij F nog iets over deze voorgeschiedenis.

Na de introductie van atomaire waterstof in een staaldraad zie je dat het eerste deel, tot A, daardoor niet wordt beinvloed. Maar bij B treedt dan al breuk op. Waterstofbrosheid maakt plastische vervorming van staal onmogelijk. De elastische vervorming wordt er maar weinig door beinvloed.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 2.589

Re: Verklaring micro waarom ct spanning?

Bedankt voor je antwoord.



Mag ik er van uitgaan dat er tussen C en D evenveel dislocaties bijkomen als verdwijnen zodat daarom de kracht ct blijft?

Groeten.

Berichten: 1.379

Re: Verklaring micro waarom ct spanning?

Ja, het gebied B-C-D is het moeilijkste. In metaalkunde boeken vind je wel wat beschouwingen over soorten dislocaties en het bewegen van dislocaties. Je ziet daarbij steeds een beweging die weer tot stilstand komt na botsing of interactie met een andere dislocatie.

Over het yieldpoint bij B vind je bijna niets in de literatuur. Ikzelf interpreteer het met rotaties van kristallieten tot ze in een gunstige richting georienteerd zijn, bij C,

voor de slipprocessen tot D. Ieder kristal heeft wel een voorkeursrichting voor slip.

Ik denk dus dat ze bij B. in de juiste positie worden gebracht.

Als je een naaidoos hebt met draden van wol of diverse garens kun je daar leuke trekproeven mee doen. Als je geluk hebt kun je het langs elkaar slippen van vezels zien ontstaan en gestopt worden. De analogie met metalen is helaas wat beperkt. Kristallieten in metalen zijn niet helemaal vergelijkbaar met textielvezels. Maar misschien wel een beetje na het punt B, als de orientatie voltooid is.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 2.589

Re: Verklaring micro waarom ct spanning?

Bedankt voor je antwoord. Weet je toevallig interessante sites over de microstructuur en de daar aan gekoppelde trekcurven.

Groeten.

Berichten: 1.379

Re: Verklaring micro waarom ct spanning?

Bert F , je was al op de goede weg. De rek-trek curve in je post was afkomstig uit de nederlandse Wikipedia (NedWiki) met de titel spanning-rek diagram. In het laatste deel ervan zie je verklaringen die aansluiten bij wat ik zelf geschreven heb.

In de engelse Wiki vind je goede informatie onder stress-strain curve, Cottrel atmosferes en Poisson contractions.

Verder geeft NedWiki bij de zoeknaam dislocatie een goed overzicht over de soorten dilocaties in een kristalrooster.

Er wordt bij deze zaken wel een beroep gedaan op je ruimtelijk inzicht. Je moet in drie dimensies kunnen denken. Sommigen hebben daar speciale aanleg voor, anderen juist helemaal niet. Die anderen blijven alles "plat" zien en dan wordt het veel moeilijker.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 2.589

Re: Verklaring micro waarom ct spanning?

Bedankt voor je antwoord en je tips.

Reageer