verdunningsreeks

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

verdunningsreeks

Hoi, ik heb een hele simpele vraag maar ik kom er gewoon

even niet meer uit 8-[

Ik moet een verdunningsreeks maken van glucose in urine

met de concentraties: 0 - 2,5 - 5 - 7,5 - 10 - 12,5 - 15 - 17,5 - 20 - 22,5 en 25 mmol/l. De concentratie van de stockstandaard is 2780 mmol/l en ik wil steeds een eindvolume van 1 ml. Hoe bereken ik ook alweer hoeveel glucose ik moet pipetteren? Ik dacht namelijk:

(bij 25 mmol/l)

2780/25 = 111,2 verdunningsfactor

1 ml / 111,2 = 0,00899 ml en dat aanvullen tot 1 ml.

Klopt dat?

Re: verdunningsreeks

De berekening klopt maar hoe wil je 0,00899 ml of 8,99 ul pipetteren?

Ik zou beginnen met 100 ul stockstandaard is 2780 mmol/l verdunnen met 900 ul dan hieruit 100 ul verdunnen met 900 ul tot een werkstandaard van 27,8 mmol/l.

Hieruit kun je dan je verdunningsreeks maken

Is er een reden om met 1 ml volume te werken?

Berichten: 541

Re: verdunningsreeks

Ik zou ook op de manier van gerard werken. Als je zulke kleine hoeveelheden probeert te pipeteren is de kans op een fout natuurlijk heel erg groot. 1 ul meer of minder scheelt nogal. En het lijkt me ook niet dat je een pipet hebt die zo nauwkeurig gecalibreerd is.

Edit: typfout

Berichten: 3

Re: verdunningsreeks

Gerard schreef: De berekening klopt maar hoe wil je 0,00899 ml of 8,99 ul pipetteren?

Ik zou beginnen met 100 ul stockstandaard is 2780 mmol/l verdunnen met 900 ul dan hieruit 100 ul verdunnen met 900 ul tot een werkstandaard van 27,8 mmol/l.

Hieruit kun je dan je verdunningsreeks maken

Is er een reden om met 1 ml volume te werken?
Ja nouja, het apparaat heeft maar een halve ml nodig dus het is onzin

om 10 ml te maken. Inderdaad een goed idee van jou, dat ik daar

zelf niet op ben gekomen 8-[ Hartstikke bedankt!

Re: verdunningsreeks

Als ik tussen de regels doorlees wil je een liniairiteitstest doen op het apparaat, in dat geval zou ik met maatkolven van 100 ml werken om voldoende nauwkeurigheid in mijn verdunningsreeks te krijgen. De hoeveelheid die nodig is voor het apparaat zou ik volkomen ondergeschikt maken aan een hogere nauwkeurigheid van mijn verdunningsreeks .

Berichten: 3

Re: verdunningsreeks

Als ik tussen de regels doorlees wil je een liniairiteitstest doen op het apparaat, in dat geval zou ik met maatkolven van 100 ml werken om voldoende nauwkeurigheid in mijn verdunningsreeks te krijgen. De hoeveelheid die nodig is voor het apparaat zou ik volkomen ondergeschikt maken aan een hogere nauwkeurigheid van mijn verdunningsreeks .
Ja dat kan idd wel. Ik kom er helemaal uit nu, dankjewel!

Reageer