[scheikunde] Zelfionisatie van water

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 51

[scheikunde] Zelfionisatie van water

Hey!

De vraag bij een scheikunde prakticum was

"Bij het berekenen van de pH van een niet te verdunde zuuroplossing mag de bijdrage aan de concentratie H3O+, geproduceerd door de zelfionisatie van water, worden verwaarloosd. Wanneer de zuuroplossing extreem wordt verdund mag dat niet meer. In dat geval dient het zelfionisatie-evenwicht van water in de pH-berekening te worden betrokken.

Bereken de pH van een oplossing 1,0 x 10-7 mol opgelost HCl in 1,0 liter water bij 25 graden celcius, rekening gehouden met de zelfionisatie van water.

ik had zelf dit antwoord:

25ºC is 298 K.

De waterconstante is 1.0*10-14.

2 H2O ↔ OH- + H3O+

Kz = [OH-][ H3O+] = 1.0*10-14

[OH-] = [ H3O+], dus √(1.0*10-14)

[OH-] is 1.0*10-7 M

[ H3O+] is 1.0*10-7 M.

Er zit in de oplossing al 1.0*10-7 M H3O+, dit is door de zelfionisatie van water.

HCl + H2O --> Cl- + H3O+

In de hele oplossing zit 2 x 1.0*10-7 = 2.0*10-7 mol H3O+

pH is -log(2.0*10-7) = 6.7

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Zelfionisatie van water

Op zich is je redenatie wel in orde, maar je vergeet dat het waterevenwicht precies dat is: een evenwicht.

Doordat je H3O+ toevoegt door je HCl, trekt je waterevenwicht ook krom. Daar moet je voor corrigeren; als mijn berekening klopt is dit dermate dat je antwoord fout is.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: [scheikunde] Zelfionisatie van water

Oja tuurlijk.

dus als ik het dan goed heb moet je zeggen

er onstaat uit het HCl 1.0*10-7 M H3O+

en omdat 2 H2O ↔ OH- + H3O+

een evenwicht weet je niet precies hoeveel H3O+ en hoeveel OH- er ontstaat, dus stel je dat als X

en dan kun je dus zeggen (1.0*10-7 + X) * X = 1.0*10-14

zou het op die manier dan wel goed zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Zelfionisatie van water

Zo heb ik het tenminste wel gedaan. Nu hopen dat mijn stoffige kennis klopt ;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer