bepaling Fluoride in tandpasta

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 17

bepaling Fluoride in tandpasta

hellow

voor een practicumproef moesten we het gehalte fluoride in een tandpasta bepalen via standaard additie

en de opdracht was om de concentratie F- te vinden dmv de vergelijking van nernst

Eonb = E0 + ( 2.303 * R * T) / (n* F ) *log c

in de afleiding ben ik al vrij ver geraakt:

Eonb- E0 = ( 2.303 * R * T) / (n* F ) *log c

{(Eonb - E0) * (n * F )} / (2.303 * R * T ) = log c

*invullen bekenden

N = 1

F = 9,648 533 99× 104 Cmol

R = 8,314570 J/K.mol

T = 25°C = 323.15 K

Eonb = 33.9 mV

Invullen in vgl

{( 33.9 - Eo) * 9.648 *104} / ( 2. 303 * 8.314 * 323.15) = log C

{(3.27085*106) - 96480*E0} / 6187.4 = log C

10{3270852- 96480*E0} / 61840 = C

maar nu vroeg ik mij af over welke C het hier eigelijk gaat :oops: die van de onbekende alleen of die van onbekende +additie van de standaard

*het rode is de gemeten waarde

alvast bedankt!!

Berichten: 23

Re: bepaling Fluoride in tandpasta

Misschien mis ik iets maar als je standaard additie doet moet je toch minimaal 2 maal meten. Een maal zonder additie en een maal met additie. Ik zie in jou berekening maar een additie terug.

Ik denk dat de berekening ook meer de volgende vorm zou moeten krijgen:

Eonb= E0 + 2.303RT/nF*log Conb

Eadd=E0 + 2.303RT/nF*log Cadd

Hierin is de concentratie van Cadd de Conb + de additie.

Deze kun je van elkaar aftrekken zodat je

Eadd - Eonb = 2.303RT/nF*Log(Cadd / Conb)

De laatste term in de logaritme kun je schrijven als Log ((Conb+Cadditie)/Conb)

Ik denk dat je er verder wel uitkomt.

Berichten: 17

Re: bepaling Fluoride in tandpasta

jaaah :D da is het!!!

ik had niet door dat je de formule 2maal kon gebruiken, 1voor onbekende en een voor additie zoda je ze van elkaar kan aftrekken en E0 laten wegvalle!

bedankt!

de rest zal wel lukken, ik heb 2 metingen hoor maar enkel nog de eerste erbij gezet in de eerst post

Berichten: 243

Re: bepaling Fluoride in tandpasta

Overigens is het misschien beter om een hele ijklijn te maken door middel van meerdere verschillende concentraties standaardadditie te maken. Vervolgens zoek je dan het snijpunt met de X-as en heb je ook de fluorconcentratie :D

Zelf heb ik een keer de fluorconcentratie in bronwater bepaald (zonder standaardaddititie). Ik heb toen eerst een ijklijn opgesteld met een ion-selectieve elektrode voor fluor en vervolgens het monster gemeten. De waarde voor het monster vervolgens interpoleren in de grafiek en tadaa :P Afbeelding

Reageer