[scheikunde] N(CH3)3 met HCl

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 281

[scheikunde] N(CH3)3 met HCl

Beste mensen!

Ik had eventjes een klein vraagje. :P

Ik moet de theoretische berekening doen dan een tittratie van een zwak zuur met een sterke base.

In dit geval is de base N(CH3)3 en het sterk zuur HCl.

Mijn vraag is nu of ik dit mag behandelen alsof ik bijvoorbeeld NH3 titreer met HCl. Maw, volgt N(CH3)3 hetzelfde principe? N(CH3)3 die dus gewoon protonen zal opnemen zonder problemen?

Zoja, wordt dit dan N(CH3)3H+ als schrijfwijze? 8-[

Alvast bedankt!

En goeie morgen nog ;)

Liekeu

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] N(CH3)3 met HCl

Liekeu schreef: Ik moet de theoretische berekening doen dan een tittratie van een zwak zuur met een sterke base.

In dit geval is de base N(CH3)3 en het sterk zuur HCl.
een theoretische berekening is heel leuk maar nu draai je het precies op.

wat wil/moet je nu precies
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 281

Re: [scheikunde] N(CH3)3 met HCl

Ik moet een theoretische berekening maken van het verloop van een tittratie.

Ik titreer N(CH3)3 dus met HCl. Ik bereken dus iedere keer de pH op 0% neutralisatie, 10%, 50%, 90% en 100%

Maar om dit eerst te weten moet ik precies weet hoe N(CH3)3 zal reageren met HCl.

Want we hadden ook een voorbeeld gezien met een zout, dat eerst zal dissociëren in het water en dan pas protonen zal opnemen. Daarom dat ik er zeker van wil zijn, dat N(CH3)3 zo niet zal reageren, maar wel op de manier van NH3 bijvoorbeeld: gewoon als een zwakke base.

:) Sorry voor de onduidelijkheid

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] N(CH3)3 met HCl

Het zal inderdaad reageren tot trimethylammoniumchloride. Volgens wikipedia is het overigens een sterke base, sterker dan ammoniak zelf, dat komt omdat de + lading van een extra proton kan worden verdeeld over het gehele molecuul, in tegenstelling tot ammoniak.

Berichten: 281

Re: [scheikunde] N(CH3)3 met HCl

Een sterke base?

Raar, want de opdracht ging over zwakke zuren en basen.

En HCl is al een sterk zuur, waarmee getitreerd wordt. 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] N(CH3)3 met HCl

En daarmee zou je geen sterke base kunnen titreren? De berekening wordt er alleen maar makkelijker op :P . Al zul je wel even naar de Kb van het spul moeten kijken. Termen als zwak en zuur zijn natuurlijk relatief. Zo is bicarbonaat zuur tegenover loog, maar basisch tegenover zwavelzuur.

Berichten: 281

Re: [scheikunde] N(CH3)3 met HCl

Jawel jawel! Tuurlijk! Zo bedoeld eik het niet hoor.

Maar ik bedoelde: de les ging uitsluitend over de titratie van een zwak zuur of zwak base, met een sterk zuur en sterke base. Daarmee dat ik het raar vind dat ze me die opdracht meegeven.

Berichten: 281

Re: [scheikunde] N(CH3)3 met HCl

De pKz waarde van N(CH3)3 is trouwens gegeven: 9.80

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] N(CH3)3 met HCl

En die van NH4+ 9,25. Zie je wat ik bedoel met sterkere base? :)

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] N(CH3)3 met HCl

Nog steeds vind ik trimethylamine dan een zwakke base. Bij die Kz (reken dan de Kb maar eens uit) is de vorming van trimethylammonium ion vrij gering in waterige oplossing. Dus, de oorspronkelijke opdracht van titratie van een zwakke base met een sterk zuur klopt dus wel.

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] N(CH3)3 met HCl

Het is inderdaad nogsteeds een zwakke base. De definitie voor een sterke base is dat het 99%+ geprotoneerd is in water. Dit is niet het geval aangezien OH- een betere base is.
  Het zal inderdaad reageren tot trimethylammoniumchloride. Volgens wikipedia is het overigens een sterke base, sterker dan ammoniak zelf, dat komt omdat de + lading van een extra proton kan worden verdeeld over het gehele molecuul, in tegenstelling tot ammoniak
Die verdeling van lading hebben we overigs een mooie naam voor: hyperconjugatie.

Berichten: 281

Re: [scheikunde] N(CH3)3 met HCl

Ok, dan behandel ik het als een zwakke base.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie medewerking!

Groetjes, Liekeu.

Reageer