Entropie probleem

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 53

Entropie probleem

Ik moet van een elektrochemische reactie de vrije enthalpie (ΔG) de enthalpie (ΔH) en de entropie bepalen (ΔS).

Deze moeten berekend worden uit metingen van het elektrochemisch potentiaal (ΔE) en de temperatuur bij elke meting van ΔE (T).

De ΔG kan ik bepalen uit de volgende formule: ΔG = -n*F*ΔE

En ΔH kan ik normaal halen uit de volgende formule: ΔG = ΔH - TΔS.

Maar die ΔS vormt nu het probleem, ik kan die wel bepalen uit de Gibbs-Helmholtz vergelijking: -ΔS = dΔG/dT , maar dan heb ik alleen toch maar mijn entropieverandering over een veranderende temperatuur?

Hoe kan ik hieruit nu de ΔS halen bij 1 enkele temperatuur zodat ik ze kan gebruiken om ΔH te bepalen uit ΔG = ΔH - TΔS ?

Ik snap het ergens niet, ofwel maak ik zelf een grote fout, kan iemand mij helpen a.u.b.?
_Destroying in order to Create, Creating in order to Destroy_

Berichten: 53

Re: Entropie probleem

Niemand die een antwoord weet op mijn probleem?

Of leg ik het echt zo onduidelijk uit?
_Destroying in order to Create, Creating in order to Destroy_

Berichten: 552

Re: Entropie probleem

De basis voor je entropieverandering is hier een chemische reactie, en ik denk dat daar geen formule voor bestaat.

Je zou wel de enthalpieverandering als volgt kunnen meten:

voer je reactie uit in een calorimeter. Aangezien het hier een reactie in de vloeistoffase is, mag je een bomcalorimeter gebruiken en de bekomen waarde gelijkstellen aan de enthalpieverandering. De vrijgekomen warmte in een bomcalorimeter is normaal gezien de verandering in inwendige energie, maar:

H = U + P.V en in de vloeistoffase mag die tweede term in het rechterlid verwaarloosd worden.

Via je delta G en delta H heb je dan je delta S

Berichten: 173

Re: Entropie probleem

Practisch gezien ben ik het heel erg eens met Don. maar kan je hier niet heel simpel de vormings enthlpie formules gebruiken. die moet je in een simpel analytisch chemisch boek kunnen opzoeken. dan wordt je delta S berekend uit twee formules. voor de temperatuur en voor de reactie.

weet niet meer precies hoe dat zat en kan het zo snel ook even niet vinden maar de oplossing van Don is zeker het handigste als je iets practisch wil bepalen

Berichten: 53

Re: Entropie probleem

De meting doen met een calorimeter heeft ook al door mijn hooft gespookt.

Maar in mijn cursus staat letterlijk:
ΔH kan niet berekend worden uit calorimetrische metingen, ook indirecte bepaling van de enthalpie ligt niet voor de hand. De entropie kan echter wel experimenteel bepaald worden door het verloop van de vrije enthalpie te volgen in functie van de temperatuur via de Gibbs-Helmholtz vergelijking:  -ΔS = dΔG/dT
En dit vind ik zo verwarrend, omdat ik er ook niet aan uit kan hoe het dan moet, het lijkt me gewoon niet mogenlijk.

Is dit een fout van mijn leerkracht?
_Destroying in order to Create, Creating in order to Destroy_

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Entropie probleem

Meet ΔE bij verschillende waarden van T. Reken deze waarden voor ΔE om naar ΔG en plot de waarden van ΔG als functie van T. Teken hier een regressielijn doorheen en voila, de absolute waarde van de richtingscoëfficiënt van deze lijn is je waarde voor de entropie, en de y-intercept is je waarde voor de enthalpie.

Berichten: 53

Re: Entropie probleem

Meet ΔE bij verschillende waarden van T. Reken deze waarden voor ΔE om naar ΔG en plot de waarden van ΔG als functie van T. Teken hier een regressielijn doorheen en voila, de absolute waarde van de richtingscoëfficiënt van deze lijn is je waarde voor de entropie, en de y-intercept is je waarde voor de enthalpie.
Dank je wel voor de info, ik denk dat ik nu mijn gegevens wel verwerkt krijg.
_Destroying in order to Create, Creating in order to Destroy_

Reageer