[scheikunde] bufferoplossingen maken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 46

[scheikunde] bufferoplossingen maken

PROBLEEM IS AL OPGELOST!!

Ik heb deze week tentamen en in een oefentoets die we hebben gekregen staan een aantal vragen over bufferoplossingen.

Ik heb geen idee hoe ik dit aan moet pakken, en het gaat me ook niet om het antwoord (die krijgen we morgen nog in de les) maar meer over hoe je het aanpakt.

Deze vragen stonden erin over bufferoplossingen:

1a

Om de pH gedurende een chemisch proces constant te houden kan men gebruik maken van een bufferoplossing.

Stel u dient een bufferoplossing te bereiden met pH = 2,3

Geef gemotiveerd aan welke stoffen u kunt gebruiken voor deze bufferoplossing.

1b

Op het laboratorium moet een bufferoplossing bereid worden met pH=5,10

Ter beschikking staan 1,2 liter 0,1 M HAc oplossing, 600 mL 0,15 M NaAc oplossing.

Bereken hoeveel ml van deze twee stoffen men moet mengen om 750 ml van de bovengenoemde bufferoplossing te bereiden.

Zelf denk ik bij deze dat ik uit de molariteit en het aantal liter de pH van deze twee stoffen kan berekenen, alleen dan kom ik er niet helemaal uit hoe ik de juiste pH krijg met in totaal 750 mL buffer.

1c

Vlak na het bereiden van de bufferoplossing wordt deze omgestoten en zal er een nieuwe oplossing (met dezelfde pH, dus 5,10) gemaakt moeten worden.

Echter de NaAc oplossing is niet toereikend voor het aanmaken van nog eens 750 ml bufferoplossing en men besluit om ipv NaAc 0,15M NaOH oplossing te gebruiken.

Berkeen hoeveel ml HAc en NaOH men nu moet mengen om 750 ml bufferoplossing pH=5,10 te maken.

Als ik het principe van 1b snap zal ik deze ook wel snappen denk ik

Kan iemand mij uitleggen hoe je dit aan moet pakken?

Het gaat mij niet om de antwoorden, maar gewoon de manier hoe je het op moet lossen.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: [scheikunde] bufferoplossingen maken

Bufferformule:

Kz = [H3O+] * ([A-]/[HA])

let op, ik schrijf dit expres apart, want bij een buffer is [H3O+] ≠ [A-].

of, in de log-vorm

pKz = pH - log([A-]/[HA])

Je beste buffer krijg je als [A-] ≈ [HA]. Dus zorg je dat de pKz van het zuur/basepaar dat je uitzoekt zo dicht mogelijk bij de gewenste pH van de buffer ligt!

Oftewel: stop een pH in de bufferformule, en je krijgt er een verhouding zuur/base uit. Stop een verhouding zuur/base in de bufferformule, en je krijgt je pH eruit.

Reageer