[scheikunde] 3 VRAGEN OVER SCHEIKUNDE

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] 3 VRAGEN OVER SCHEIKUNDE

Hallo!

Ik moet 3 vragen over sk beantwoorden, ik denk dat ik de 1e wel weet maar da weet ik ook weer niet zeker..

Dus als iemand het weet laat het me z.s.m weten!

alvast bedankt!

1. geef de naam van elke manier waarop je een ontleedbare stof kunt ontleden.

Thermolyse (volgens mij is dit het antwoord)

Elektrolyse

Fotolyse



2. van welk soort energie-effect is sprake bij ontledingsreacties? verklaar je antwoord ???




3. is het verbranden van papier ook een ontledingsreactie? verklaar je antwoord.

(Dit is volgens mij Nee, maar uitleg weet ik ook niet!!


<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Welkom op dit mooie Forum. Maar ik heb toch het schreeuwerige van je vraag (de vetdruk) eruitgehaald. Hij wordt zonder dat ook heus wel beantwoord... ;) </font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] 3 VRAGEN OVER SCHEIKUNDE

3) Dus volgens jouw, als de ontleding voorbij is, heb je gewoon weer een vel papier?

Berichten: 2

Re: [scheikunde] 3 VRAGEN OVER SCHEIKUNDE

Nee, maar als je het antwoord wilt verklaren met Ja,

dan moet ik erneer zetten .. Omdat het niet meer hetzelfde is als je begin product ?

of er ontstaat as..

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] 3 VRAGEN OVER SCHEIKUNDE

1) Je hebt ook nog hydrolyse reacties.

2) Er is niet 1 antwoord hier te geven, maar ik denk dat je docent bedoelt: zou er energie vrijkomen of opgenomen worden? Wat is het juiste woord hiervoor?

3) Wat is de definitie van een ontledingsreactie? Wat hou je over als je een koolwaterstof verbrandt? Is het nu een ontledingsreactie of niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: [scheikunde] 3 VRAGEN OVER SCHEIKUNDE

Er is in onderwijsland nogal eens onenigheid over de precieze definitie van "ontleden". Sommige mensen menen dat iedere reactie waarbij een stof uit elkaar valt tot een of meer andere stoffen een ontleding genoemd mag worden. Op veel middelbare scholen wordt echter verteld dat van een ontleding sprake is als er uitsluitend niet-ontleedbare stoffen ontstaan.

Ik ben meer voor de eerste optie. Maar ook dan nog zit je met de vraag: mag je alleen van een ontleding spreken bij reacties van de vorm AB -> A + B of ook bij bepaalde reacties van de vorm A + B -> C + D? Hydrolyse eindigt op "lyse" en komt daardoor in het middelbare schoolrijtje van ontledingsreacties voor. Technisch gezien is een verbrandingsreactie dan een oxygenolyse (net zoals we ook de ozonolyse kennen). Om iedere reactie waarbij bindingen verbroken worden nu meteen een ontleding te noemen gaat alleen misschien wat ver...

Reageer