Protonen etc.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Protonen etc.

Kan een proton een neutron worden?

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>DrQuico: Verander je vraag niet meer (in een heel andere vraag) wanneer er al antwoord gegeven is. Dit werkt erg verwarrend. Open voor een nieuwe vraag gewoon een nieuw topic.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 84

Re: Protonen etc.

Waarom blijven moleculen & atomen bij elkaar na/tijdens een reactie?
Hmmm, ik snap je vraag niet helemaal. Moleculen en atomen zijn ook behoorlijk verschillend in deze context hoor.

Berichten: 149

Re: Protonen etc.

Als ik het fout heb... wees zo vrij om me te verbeteren..

Volgens mij is dit één van de oorzaken:

Ieder molecuul streeft ernaar om zo stabiel mogelijk te zijn. Dit kan bereikt worden door een edelgas configuratie te bemachtigen.

Dat wil zeggen dat ieder molecuul probeert zijn buitenste elektronen schil vol te krijgen. Om deze manier is het het meest stabiel.

Op deze manier kunnen reactie producten worden voorspeld, het zijn de mogelijkheden die het meest stabiel zijn.

Dit is slechts één van de oorzaken, verder heb je ook nog vanderwaals krachten en meer..

Berichten: 84

Re: Protonen etc.

Waterstofbruggen etc

Berichten: 84

Re: Protonen etc.

Bètaverval van atoomkernen is het zwakke proces dat het eerst werd waargenomen: in een kern met voldoende energie kan een neutron een proton worden onder uitzending van een elektron en een anti-elektronneutrino. Dit verval verandert het atoomnummer van de kern. Bètastraling bestaat uit bij bètaverval vrijkomende elektronen.

(andersom dus wel)

Bron: http://www.xs4all.nl/~adcs/Deeltjes/proj_sum.html

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Protonen etc.

Binnen de kernfysica is dit erg gebruikelijk. Kernen van isotopen die relatief weinig neutronen hebben t.o.v. het aantal protonen en waarbij onvoldoende energie is om een positron uit te zenden, vervallen vaak dmv elektronenvangst (meestal K-vangst). Hierbij wordt een elektron uit de K-schil door de kern opgenomen en wordt samen met een proton omgezet in een neutron en een neutrino. Je zou dus kunnen stellen dat hier een proton een neutron wordt.

Berichten: 516

Re: Protonen etc.

Maundu schreef: Ieder molecuul streeft ernaar om zo stabiel mogelijk te zijn. Dit kan bereikt worden door een edelgas configuratie te bemachtigen.

Dat wil zeggen dat ieder molecuul probeert zijn buitenste elektronen schil vol te krijgen. Om deze manier is het het meest stabiel.
heeft U het daar niet over atomen? moleculen hebben namelijk geen eenduidige 'buitenste schil'. Atomen hebben dat wel, en het zijn atomen die naar de edelgasconfiguratie streven.

Reageer