[scheikunde] Azijnzuuranhydride

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 85

[scheikunde] Azijnzuuranhydride

Hallo, voor school moeten wij een practicum doen over een ester evenwicht. En voor de voorbereiding moeten we een vraag beantwoorden over de estervorming van bij azijnzuuranhydride met ethanol. Hierbij ontstaat ethylacetaat.

Nou is onze vraag of er ook water ontstaat, omdat de azijnzuuranhydride geen OH-groep heeft. We hebben al dit:

C4H6O3 + C2H5OH --> C4H8O2 (acethyl acetaat) + ?

Groetjes Nikkie en Najla

Berichten: 77

Re: [scheikunde] Azijnzuuranhydride

Ik heb even het reactiemechanisme uitgewekt en volgens mij komt er azijnzuur vrij

Berichten: 77

Re: [scheikunde] Azijnzuuranhydride

Het gaat hierbij om een additie/eliminatie reactie. Waarschijnlijk hoeven jullie van de leraar het mechanisme niet te weten, maar als jullie hem opzoeken wordt alles veel duidelijker. Er komt dus geen water vrij trouwens

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Azijnzuuranhydride

Ik heb even het reactiemechanisme uitgewekt en volgens mij komt er azijnzuur vrij
Klopt, normaal dondert de OH van een carbonzuur af, dus van de plek waar ook de C=O zit, dat samen met de H van het alcohol water vormt, nu dondert van diezelfde plek een heel acetaatgroep af, dat met diezelfde H van het alcohol ineens azijnzuur vormt.

Een beetje versimpeld weergegeven.

Berichten: 85

Re: [scheikunde] Azijnzuuranhydride

Oke dus dan krijg je:

C4H6O3 + C2H5OH --> C4H8O2 + CH3COOH

Toch?

Bedankt alvast ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Azijnzuuranhydride

Inderdaad. Je gevormde ester heet in dit geval trouwens ethylacetaat, of ethylethanoaat. Ethyl komt van het ethanol, de acetaat is een derivaat (duur woord maar betekent: afgeleide) van azijnzuur ofwel ethaanzuur. Hoe zou een ester van butanol en pentaanzuur heten?

Berichten: 85

Re: [scheikunde] Azijnzuuranhydride

Buthylpentanoaat?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Azijnzuuranhydride

Klopt. Weer een stukje naamgeving erbij geleerd Afbeelding

Berichten: 85

Re: [scheikunde] Azijnzuuranhydride

Yeah Afbeelding

Berichten: 85

Re: [scheikunde] Azijnzuuranhydride

Nou heb ik toch nog twee vragen..

De eerste: zijn al deze stoffen nou opgelost, of zijn de gewoon vloeibaar als ik de toestands aanduiding erbij wil doen?

En deze is een additie reactie, nou moeten we ook een vraag beantwoorden die als volgt gaat: "Van welk type reactie is de vorming van een ester uit een prganisch zuur en een alcohol?"

Is een verestering altijd een additie reactie? Of heet dit anders..

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Azijnzuuranhydride

Een goede manier is kijken naar het smeltpunt. Zouden ze vast zijn, zou het dan een goed idee zijn om azijnzuuranhydride in water op te lossen? Zo ja, waarom wel/niet?

Het is in ieder geval geen additie, want er splitst iets af. Hoe heet een reactie als er water afsplitst?

Berichten: 85

Re: [scheikunde] Azijnzuuranhydride

De smeltpunten liggen allemaal onder de 273 K dus je zal ze niet meer hoeven oplossen. Voor de reactie, is het dan een eliminatie reactie?

groetjes

Berichten: 77

Re: [scheikunde] Azijnzuuranhydride

Het antwoord is te vinden op deze pagina

http://en.wikipedia.org/wiki/Esterification

Tip, water af splitsen is hierbij erg belangrijk.

Beide reactanten zijn inderdaad al vloeibaar bij kamertemperatuur

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Azijnzuuranhydride

Nikkie V5 schreef: De smeltpunten liggen allemaal onder de 273 K dus je zal ze niet meer hoeven oplossen. Voor de reactie, is het dan een eliminatie reactie?

groetjes
Eliminatie: http://en.wikipedia.org/wiki/Elimination_reaction

Zie jij iets soortgelijks gebeuren bij verestering?

Berichten: 85

Re: [scheikunde] Azijnzuuranhydride

Nee niet echt.. :P

Een condensatiereactie is het dan volgens mij..

Reageer