Springen naar inhoud

hoeken tussen atomen

• Log in om te kunnen reageren

Arrim

Arrim

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2008 - 19:55

Wij hadden het laatst op school over de hoeken die atomen maken, bijvoorbeeld de hoek tussen de waterstofmoleculen bij water is 105 graden, maar hoe kom je daar achter?
Ze kunnen moeilijk met een geodriehoek zitten meten. :-s

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

koekoek1

koekoek1

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2008 - 20:55

je woont in nederland, dus je hebt waarschijnlijk BINAS.
Kijk eens in tabel 54

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2008 - 21:02

Ik denk dat de meeste gemeten zijn doormiddel van het verkrijgen van een single crystal XRAY. Je krijgt dan van DIT soort plaatjes waar je de hoek uit berekenen kan. tegenwoordig kunnen we doormiddel van hybridisaties etc een redelijke schattingmaken van hoeken. SP3 (de tetraeder van 109 graden), SP2 (dus een dubbele binding ofzo )120 graden en ga zo maar door.

Veranderd door Napoleon1981, 21 april 2008 - 21:04

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3329 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 april 2008 - 21:04

Niet iedereen heeft Binas koekkoek. Ik heb bijvoorbeeld geen binas.

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2008 - 21:06

Dat het in het binas staat of waar dan ook is geen antwoord op de vraag van de vraagsteller. Iemand heeft ooit eens gemeten wat er in het binas staat. Maargoed ik weet ook niet precies hoe het gedaan is, maar met XRAY is in iedergeval 1 van de manieren waarop het kan.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 april 2008 - 21:08

eenkristaldiffractie is zeker niet de enige methode. Zie bijvoorbeeld een andere recente thread over de bepaling van het dipoolmoment van ammoniak. Zo zijn er meer makroscopisch te meten waarden die afhangen van bindingshoeken.

Dit is belangrijk omdat kristaldiffractie alleen aan vaste stoffen kan worden gedaan. De kleine verschillen kunnen belangrijk zijn.

SamtheChemist_CF

SamtheChemist_CF

• >250 berichten
  • 560 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2008 - 09:18

Hoi,

ik weet niet precies wat de bedoeling is wat je doet met het aantal graden maar ik heb een tabelletje moeten leren waarin globaal beschreven staat welke hoek verschillende atomen met elkaar hebben (de tetraeder van 109 graden) en dergelijke.

Wanneer je dit dus voor een toets nodig hebt lijkt het mij verstandig dat je deze uit je hoofd gaat leren. Ik kan je eventueel wel het tabelletje geven wat ik daarvan heb.

Greetz!

koekoek1

koekoek1

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2008 - 14:06

Niet iedereen heeft Binas koekkoek. Ik heb bijvoorbeeld geen binas.

Daarom zei ik ook waarschijnlijk...

En het is natuurlijk zo dat dat allemaal ooit gemeten is, maar de vraagsteller vraagt hoe je daar aan komt, en dus kun je het gewoon uit het mooie tabelletje halen, waarbij je je er op beroept dat het gemeten is.

jorgensw

jorgensw

• >100 berichten
  • 147 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2008 - 20:52

Door bepaalde pulssequenties in NMR te gebruiken kan het ook geloof ik in sommige gevallen.
En met behulp van quantummechanische modellen kun je het geloof ik heel goed benaderen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures