Springen naar inhoud

limoneen

• Log in om te kunnen reageren

BaZ

BaZ

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2008 - 08:11

hallo
voor een proef op school moet ik limoneen bepalen in sinaasappelschil
op internet heb ik over 2 methoden gelezen, koude persing en stoomdestillatie.
helaas staat alleen nergens bij hoe het precies in zijn werk gaat.
heeft er misschien iemand ervaring met 1 van beide methodes en kan iemand mij in het kort vertellen hoe het in zijn werk gaat?

bij voorbaat dank!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jurn

Jurn

• >250 berichten
  • 851 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 april 2008 - 23:50

De destillatie

Benodigdheden:
-fluitketel
-stop met stoomdoorlaat en stijgbuis
-kookplaat op Labjack
-RB kolf 2L
-RB kolf 1L
-2x Liebieg-koeler
-Spatbol 250 mL of groter
-Allonge
-statiefmateriaal, krukringen, labjack's, slang, slijpstukklemmen ed.

-Sinaasappelschillen.

Stoomdestilleer limoneen uit simaasappelschillen
Ik heb mijn handleiding hier nog ergens liggen maar moet even zoeken, dus je zal het hier eerst even mee moeten doen. Mocht je vragen hebben mag je me altijd mailen

PS zorg voor goede schoonmaakmiddelen want de lucht is er moeilijk uit te krijgen ;)

Veranderd door Jurn, 25 april 2008 - 23:52

Jurn [WSF - Technicus]

It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln
Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

JorisBlaak

JorisBlaak

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 april 2008 - 15:22

Zelf heb ik ook limoneen geextraheerd ooit. Dit dan uit citroenen.

Wil je de exacte hoeveelheid limoneen in bijvoorbeeld sinaasappels weten dan zal je het wat anders zal moeten aanpakken.

De makkelijkste methode is inderdaad stoomdestillatie dus daar zou ik gewoon voor gaan.

Daarnaast als voorbereiding zeer kleine stukjes snijden, dan bevriezen en opnieuw kapot maken tot nog kleinere stukjes.
Extraheren van het geheel doormiddel van ether wil ook nog wel wat extra eruit halen.

Door deze stappen er nog bij de methode van Jurn te doen zal het nog een beter inzicht geven op de hoeveelheid limoneen in sinaasappels

LvS_CF

LvS_CF

• >100 berichten
  • 139 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 april 2008 - 18:31

Bij Stoomdestillatie moet je er rekening mee houden dan je een limoneen/watermensel krijgt. De stukjes citrusvruchtschil die je gebruikt moet je erg klein maken en alle witte delen moet je verwijderen.

Hier een linkje naar de practicumhandleiding instumentele vaardigheden van het practicum Chemie van de RU
http://www.chemistry..... methoden.pdf
kijk maar op pagina 101-102

de beschreven stoomval kan vervangen worden door een T stukje met op de uitloopslang een hoffmanklem.

Las je nog vragen hebt laat maar horen, ik heb ook nog ergens een verslag met de theoretische achtergrond en practische uitvoering liggen

Luuk

@Jurn; je vergeet de brander om de kolf in het begin op te stoken, anders is hij over srie jaar nog bezig, Ow ja en eens scheitrechter, rotavap en dichloor

Veranderd door LvS, 29 april 2008 - 18:39

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures