Cola als medicijn

Moderator: Astro

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Cola als medicijn

Cola geneest Chinese vrouw

Uitgegeven: 17 april 2008 12:51


Chinese artsen hebben een prop in het maagdarmkanaal van een 73-jarige vrouw met behulp van één blikje cola verwijderd. De prop verdween toen de artsen de frisdrank bij de vrouw inspoten. Dat bericht het medisch weekblad de Huisarts.



Cola blijkt het wondermiddel te zijn om een geval van fytobezoar te genezen. Een fytobezoar is een prop van onverteerbaar voedsel dat zich nestelt in het maagdarmkanaal.


Het zuur in de cola zorgde waarschijnlijk voor het oplossen van vezels. Verder zit er in cola ook het zuur NaHCO3, dat ervoor zorgt dat slijm oplost. De CO2-bubbels in de cola hebben een functie bij het uiteentrekken van de prop.


Vooral mensen die regelmatig plantaardig voedsel eten met een hoog gehalte aan onverteerbare bestanddelen kunnen last krijgen van deze aandoening. Mensen die al eerder last hebben gehad van bijvoorbeeld een vertraagde maaglediging zijn het meest vatbaar voor de aandoening.


De colamethode kan een alternatief zijn voor de klassieke behandeling, omdat de resultaten daarvan nogal eens tegen vallen.

Hoewel ze een base in zuur hebben veranderd moest ik erg lachen om het fijt dat ze dit verzonnen hebben. Verwacht nu wel dat mensen gaan vragen om de behandeling met cola light :P


bron:nu.nl
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 774

Re: Cola als medicijn

Wat moeten we verstaan onder 'ingespoten'? Is dit oraal of a****l dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Cola als medicijn

Een Chinese bejaarde is genezen van een maagdarmophoping na het drinken van een blikje cola. Dat meldt het medisch weekblad De Huisarts.


De 73-jarige vrouw met diabetes werd onlangs opgenomen met pijn, misselijkheid en braken. Bij nader onderzoek bleek ze nogal veel Pho Pu Zi te eten, een soort opgelegd fruit met onverteerbare pitten te eten. Een endoscopie bracht fytobezoar aan het licht, een kluwen van onverteerbaar materiaal dat zich vormt in het maagdarmkanaal.


De bezoar verwijderen met endoscopische instrumenten lukte niet. Rechtstreeks inspuiten van cola, waarna de drank ook via de anus werd ingedruppeld, deed de prop echter helemaal verdwijnen.


Zuur, NaHCO3 en bubbels


Het is niet de eerste keer dat cola wordt ingeroepen bij de behandeling van fytobezoars. Cola is zuur en dat zou een belangrijke troef zijn bij het oplossen van vezels. Het in cola aanwezige NaHCO3 zou bovendien een slijmoplossend effect hebben. Ten slotte hebben ook de CO2-bubbels een functie bij het uiteentrekken van het kluwen.


Opmerkelijk is ook dat één blikje cola volstond. Of men de patiënte heeft aangeraden regelmatig wat cola te drinken, vermelden de Chinese dokters niet, aldus de Huisarts. Nochtans lijkt dit op het eerste gezicht aangewezen, and not just for the taste of it: als men een fytobezoar niet langs endoscopische weg kan loswrikken, dan is de volgende stap het opensnijden van de buik...

Uut dun Aantwerpsen Gezèt.


Anaal dus.

Berichten: 774

Re: Cola als medicijn

Ok. Ik dacht het maar wist het niet zeker :)

Berichten: 1.122

Re: Cola als medicijn

klinkt als gootsteenontstopper.


Wat ik mij dan afvraag: hoe zijn deze artsen er überhaupt bijgekomen om cola anaal toe te dienen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Cola als medicijn

Als je het oraal toedient, dan komt de cola niet meer als zodanig op de 'plek des onheils'...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Cola als medicijn

't zal denk ik wel een opgeblazen gevoel geven
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 111

Re: Cola als medicijn

Als je het oraal toedient, dan komt de cola niet meer als zodanig op de 'plek des onheils'...
Daar kan ik nog wel inkomen, maar waarom cola!?


Nu weet ik dat er in China wel meer vreemde dingen gebeuren, maar even experimenteel een blikje cola anaal inspuiten?

Berichten: 2.399

Re: Cola als medicijn

bteunissen schreef: klinkt als gootsteenontstopper.


Wat ik mij dan afvraag: hoe zijn deze artsen er überhaupt bijgekomen om cola anaal toe te dienen?
Waarschijnlijk een combinatie van goedkoop en te weinig chemische kennis om zelf een steriele actieve cocktail te maken. Dat je het anaal toedoent is logisch, waneer je dit effect wilt bereiken.

Berichten: 1.122

Re: Cola als medicijn

Dat je het anaal toedoent is logisch, waneer je dit effect wilt bereiken.
uiteraard. Maar Cola?


Mentos erbij en de prop vezels is zeker weten weg....

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Cola als medicijn

Napoleon1981 schreef: Dat je het anaal toedoent is logisch, waneer je dit effect wilt bereiken.
uiteraard. Maar Cola?


Mentos erbij en de prop vezels is zeker weten weg....
Als iemand sterke anusspieren heeft, dan schiet de prop wel de verkeerde kant op...


Sorry, on topic !!


Uit dat artikel dat ik gequote heb concludeer ik dat cola niet echt gebruikelijk is, maar dat het de ´job´ wel kan doen. Wellicht is het een soort redmiddel als de gebruikelijke middelen niet werken?

Berichten: 2.399

Re: Cola als medicijn

Ik blijf cola dom vinden, een steriele oplossing van alleen actieve compounds zal beter werken, waarbij je niet alle onnodige siukers en andere troep hebt. Ook lijkt het me dat de samenstelling van cola niet geoptimaliseerd is voor het verwijderen van een fytobezoar. Cola als wondermiddel en medicijn is een beetje doktertje spelen uit grootmoeders tijd, iets waar sommige delen van china overigens nog verdacht veel op lijken.

Berichten: 365

Re: Cola als medicijn

volgens mij is cola juist als medicijn ontwikkeld..

overigens is het wel de vraag welk merk.


Ik mocht indertijd namelijk mijn dochter ipv ORS (wat ze na de eerste theelepe weigerde) uitgebruiste coca cola (specifiek dit merk) geven toen ze 4 maanden oud was en een maag darminfectie had (waarvoor al twee andere kinderen uit ons dorp aan het infuus lagen in het ziekenhuis) . In combinatie met voortdurend aanleggen (lang leve de borstvoeding) voorkwam dit ziekehuisopname. Hier in huis krijgt iedereen sindsdien bij maagdarmklachten :eusa_sick: uitgebruiste coca cola (niet light of zero maar de original)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Cola als medicijn

In het kader van de steeds toenemende ziektekosten lijkt gewone cola mij een verantwoorde keuze als alternatief voor dure (meer steriele?) geneesmiddelen... 8-)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Cola als medicijn

voor cola geld dan wel: baat het niet, schaad het niet


Echter het enigste verschil tussen Coca Cola en Pepsie cola is de verhouding van de aroma's die er in zitten. Huismerk cola's verschillen wel meer in samenstelling.


Eventueel zou je dan Pepsie ook kunnen gebruiken.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer