Springen naar inhoud

waarheid serum

• Log in om te kunnen reageren

Maundu

Maundu

• >100 berichten
  • 149 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2008 - 12:55

Ik zat net een aflevering van Allo Allo te kijken waar ze waarheid serum gebruikte.

Ik heb een beetje gezocht op internet en het blijkt echt te bestaan onder de naam;

Sodium thiopental

wat is de mening hier? zou dit echt werken je de waarheid te laten vertellen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

SamtheChemist_CF

SamtheChemist_CF

• >250 berichten
  • 560 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2008 - 13:02

Heej,

lijkt me iets wat best kan bestaan. Zal vast veelal door geheime diensten zoals de CIA, FBI enzo gebruikt worden om makkelijker informatie los te krijgen van bepaalde personen.

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3332 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 april 2008 - 13:04

maar volgens het stuk zou een getrainde leugenaar of iemand die een onwaarheid echt gelooft gerust niet de waarheid vertellen.

Aan de andere kant denk ik dat er gerust een waarheidsserum bestaat. Echter wordt dat natuurlijk mooi stil gehouden.

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 22 april 2008 - 13:52

maar volgens het stuk zou een getrainde leugenaar of iemand die een onwaarheid echt gelooft gerust niet de waarheid vertellen.

Dat geldt ook zonder waarheidsserum: als je ervan overtuigt bent dat A de waarheid is terwijl het eigenlijk B is, zal je nooit B zeggen.

Ik denk dat de term 'waarheidsserum' de lading niet dekt. Het helpt misschien om je slachtoffer plooibaarder te maken, maar een middel dat je dwingt niet te liegen is, zeker op dit moment, fictie. Daarvoor is te weinig kennis over het werken van je brein en geheugen aanwezig.

Aan de andere kant denk ik dat er gerust een waarheidsserum bestaat. Echter wordt dat natuurlijk mooi stil gehouden.

En laten we alsjeblieft de complottheorieen niet aanhalen...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3332 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 april 2008 - 14:45

:oops: sorry :oops:

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2008 - 15:15

Waarom mogen we niet eerlijk vertellen dat dit goedje met chemtrials verspreid wordt? :twisted:

SamtheChemist_CF

SamtheChemist_CF

• >250 berichten
  • 560 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2008 - 15:27

Waarom mogen we niet eerlijk vertellen dat dit goedje met chemtrials verspreid wordt? :twisted:

Denk ook dat je rustig het kan hebben over dit onderwerp. Aangezien mensen het met een bepaalde reden mysterieus maakt. Wat je tevens natuurlijk ook kan zeggen is dat men het gerucht verspreid dat er een waarheidsserum is. Wanneer je het iemand laat denken kan het net werken als een placebo.

rappen-eddy

rappen-eddy

• >250 berichten
  • 774 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 april 2008 - 17:13

Ik geloof niet in waarheidsserum.

Pink Panther

Pink Panther

• >250 berichten
  • 516 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2008 - 17:23

Ik geloof er wel in, in beperkte mate, zoals met alles.
Je kan het net zien als een anti-hallucinatiemiddel (misschien een groffe vergelijking, maar toch). De geest, of het verstand, hoe je het ook wil aanduiden, wordt gedwongen iets te doen (of iets niet te doen). In het geval van anti-hallucinatiemiddelen is dat stoppen met dingen te verzinnen die er niet zijn, in het andere geval stoppen met liegen.
Maar inderdaad, onze kennis van hoe het menselijke brein precies werkt is nog niet volledig.

Hier moet inderdaad ook de kanttekening bij gemaakt worden, die hierboven al aangehaald is. 'Waarheid' is misschien een verkeerdelijk begrip. Wat die persoon gelooft dat waar is, zal hij vertellen.
Voorbeeld:
Als je iemand leert dat 1 + 1 = 3. En je zou hem dan het waarheidsserum toedienen, dan zal hij nog steeds zeggen dat 1 + 1 = 3. Hij kan namelijk ook niet anders, want hij gelooft dat dat de waarheid is. Voor hem is dat ook de waarheid, gezien hij niet beter weet.

Veranderd door Pink Panther, 22 april 2008 - 18:00

linolium

linolium

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2008 - 17:25

Ik denk dat de term 'waarheidsserum' de lading niet dekt. Het helpt misschien om je slachtoffer plooibaarder te maken, maar een middel dat je dwingt niet te liegen is

Inderdaad er bestaan verschillende middellen waaronder hallucinogene die pink panther al aanduide die iemand toegankelijker maken om de waarheid te vertellen. Deze middelen zullen je dus inderdaad niet dwingen om te liegen ze maken iemand minder bewust van de omgeving waardoor hij sneller eerlijk zal antwoorden op een vraag.

Op dezelfde manier zal iemand die dronken is ook sneller dingen vertellen die hij/zij anders geheim zou houden

Veranderd door linolium, 22 april 2008 - 17:27

Roy van Heesbeen

Roy van Heesbeen

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2008 - 19:55

Ik heb er wel eens iets gezien op discovery een tijd terug. Het schijnt wel een klein effect te hebben, maar niet heel bijzonder.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 22 april 2008 - 20:24

[offtopic]
Sh*t, het 'C'-woord. Dat heb ik al tijden niet gehoord :lol: :P
[/offtopic]

En ja, ik weet het, dus bij deze:

# Moderatoropmerking
Beryllium: post alleen iets als je iets zinnigs toe te voegen hebt!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

cheMister

cheMister

• >250 berichten
  • 266 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2008 - 09:02

Over sodium pentothal op molecule of the month. Elke maand benieuwd over wat ze het nu gaan hebben.

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2008 - 08:45

verdunde ethanol werkt ook erg goed als je iemand de waarheid wilt zeggen.

Ghris

Ghris

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2008 - 12:35

Schokken op bepaalde plekken helpt ook wel eens...

Maar ik geloof wel dat er inderdaad helpende middelen zijn, soort van verdovende middelen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures