Springen naar inhoud

[scheikunde] Ferro´ne

• Log in om te kunnen reageren

Nernst

Nernst

• >250 berichten
  • 338 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2008 - 19:27

Beste

In mijn verslag van alcoholbepaling zou ik graag de ontbindingsreactie van de gebruikte ferro´ne-indicator vermelden. Deze reactie kan een nevenverschijnsel zijn als deze indicator bij een nog te hoge temperatuur, van de te titreren oplossing, wordt toegevoegd.

Nu weet ik dat ferro´ne volgende bruto formule heeft: (C12H8N2)3 FeSO4

Nu heb ik al geruime tijd op internet liggen zoeken welke de ontbindingsreactie is, maar ik kan hem maar niet vinden.

Nu ga ik er van uit dat ferro´ne zal ontbinden in zijn uitgangsstoffen, namelijk FeSO4.7H2O en 1,10-fenanthroline dihydraat, maar dit lijkt mij niet aanneembaar omdat ferro´ne een redoxindicator is.

Ook zou ik graag de reactie van de kleuromslag in mijn verslag opnemen. Wederom kan ik nergens deze reactie terugvinden. Ik weet dat het ergens te maken moet hebben met de binding van Fe2+ met ferro´ne.

Veranderd door Nernst, 22 april 2008 - 19:28

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 april 2008 - 21:12

Waarschijnlijk vindt bij hoge temperatuur ligand-uitwisseling plaats. Het ijzer-complex verliest een fenanthroline en de lege plek op het ijzer-ion wordt door iets anders ingenomen. Wat zit er verder in je oplossing? Zuur?

De kleuromslag vindt plaats wanneer het ijzer(II) ion in het ferro´ne-complex wordt geoxideerd tot een ijzer(III) ion. Bij metaal-complexen is de kleur en intensiteit hiervan sterk afhankelijk van oxidatietoestand en omringende liganden.

Nernst

Nernst

• >250 berichten
  • 338 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2008 - 13:47

In de oplossing bevindt zich inderdaad een zuur, meerbepaald zwavelzuur.

@DrQuico
U zegt dat de omslag gebeurt d.m.v. oxidatie van ijzer(II) tot ijzer (III). Maar de omslag gebeurt toch bij de eerste druppel overmaat aan ijzer(II).

SamtheChemist_CF

SamtheChemist_CF

• >250 berichten
  • 560 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2008 - 14:16

Dat klopt bijna, wanneer je toevoegd zal de kleur veranderen wanneer er geen stoffen meer aanwezig zijn om je ijzer(II) om te zetten in ijzer(III) waardoor de kleur van de oplissing zal veranderen.

Het is dus niet helemaal een overmaat maar de spreekwoordelijke "druppel" die de emmer doet overlopen (hier dus de kleur doet veranderen).

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 april 2008 - 14:44

In de oplossing bevindt zich inderdaad een zuur, meerbepaald zwavelzuur.

Bij hoge temperatuur zal dan het fenanthroline loslaten en door het zuur geprotoneerd worden. Het geprotoneerde fenanthroline kan niet opnieuw meer co÷rdineren aan het ijzer.

Bij lage temperatuur zal het fenanthroline niet loskomen en geprotoneerd raken. Dan blijft je ferro´ne gewoon intakt.

Nernst

Nernst

• >250 berichten
  • 338 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2008 - 18:06

Ok, hartelijk dank. Hier kan ik wel mee verder.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures