[scheikunde] Ferroïne

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 338

[scheikunde] Ferro

Beste

In mijn verslag van alcoholbepaling zou ik graag de ontbindingsreactie van de gebruikte ferroïne-indicator vermelden. Deze reactie kan een nevenverschijnsel zijn als deze indicator bij een nog te hoge temperatuur, van de te titreren oplossing, wordt toegevoegd.

Nu weet ik dat ferroïne volgende bruto formule heeft: (C12H8N2)3 FeSO4

Nu heb ik al geruime tijd op internet liggen zoeken welke de ontbindingsreactie is, maar ik kan hem maar niet vinden.

Nu ga ik er van uit dat ferroïne zal ontbinden in zijn uitgangsstoffen, namelijk FeSO4.7H2O en 1,10-fenanthroline dihydraat, maar dit lijkt mij niet aanneembaar omdat ferroïne een redoxindicator is.

Ook zou ik graag de reactie van de kleuromslag in mijn verslag opnemen. Wederom kan ik nergens deze reactie terugvinden. Ik weet dat het ergens te maken moet hebben met de binding van Fe2+ met ferroïne.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Ferro

Waarschijnlijk vindt bij hoge temperatuur ligand-uitwisseling plaats. Het ijzer-complex verliest een fenanthroline en de lege plek op het ijzer-ion wordt door iets anders ingenomen. Wat zit er verder in je oplossing? Zuur?

De kleuromslag vindt plaats wanneer het ijzer(II) ion in het ferroïne-complex wordt geoxideerd tot een ijzer(III) ion. Bij metaal-complexen is de kleur en intensiteit hiervan sterk afhankelijk van oxidatietoestand en omringende liganden.

Berichten: 338

Re: [scheikunde] Ferro

In de oplossing bevindt zich inderdaad een zuur, meerbepaald zwavelzuur.

@DrQuico

U zegt dat de omslag gebeurt d.m.v. oxidatie van ijzer(II) tot ijzer (III). Maar de omslag gebeurt toch bij de eerste druppel overmaat aan ijzer(II).

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: [scheikunde] Ferro

Dat klopt bijna, wanneer je toevoegd zal de kleur veranderen wanneer er geen stoffen meer aanwezig zijn om je ijzer(II) om te zetten in ijzer(III) waardoor de kleur van de oplissing zal veranderen.

Het is dus niet helemaal een overmaat maar de spreekwoordelijke "druppel" die de emmer doet overlopen (hier dus de kleur doet veranderen).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Ferro

Nernst schreef: In de oplossing bevindt zich inderdaad een zuur, meerbepaald zwavelzuur.
Bij hoge temperatuur zal dan het fenanthroline loslaten en door het zuur geprotoneerd worden. Het geprotoneerde fenanthroline kan niet opnieuw meer coördineren aan het ijzer.

Bij lage temperatuur zal het fenanthroline niet loskomen en geprotoneerd raken. Dan blijft je ferroïne gewoon intakt.

Berichten: 338

Re: [scheikunde] Ferro

Ok, hartelijk dank. Hier kan ik wel mee verder.

Reageer