Grootste wetenschapper aller tijden

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 149

Grootste wetenschapper aller tijden

Op mijn stage hadden we de interessante discussie over wie de grootste wetenschapper aller tijden was qua voortgebrachte ideeën / stellingen / ontdekkingen

wat is jullie mening?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Grootste wetenschapper aller tijden

Pasteur, ontkrachte even de spontane generatiea en zijn uitvinding wordt tot de dag van vandaag nog toegepast bij elke gang naar het riool.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 149

Re: Grootste wetenschapper aller tijden

Aan zo iemand zat ik zelf dus ook te denken, alle wetenschappelijke ontdekkingen konden nooit plaatsvinden als we niet eerst van onze eigen ziekteverwekkend afval af konden komen.

Daarom denk ik dat deze titel dient te gaan naar degene die het rioolsysteem bedacht heeft (één of andere Romein van 600 voor Christus)

Berichten: 541

Re: Grootste wetenschapper aller tijden

ik denk dat je niet over de grootste wetenschapper kunt praten. Want waar wij nu met de wetenschap zijn daar hebben heel veel wetenschappers aan bijgedragen en zonder ook maar 1 van hen waren wij nu niet zover.

Berichten: 1.816

Re: Grootste wetenschapper aller tijden

Een top 10 zou misschien beter zijn, want heel veel is ontdekt toen de tijd er rijp voor was. Daarom zijn zoveel zaken simultaan uitgevonden.

Maar voor mij is Leonardo da Vinci één ervan. Vooral omdat duizenden ideëen als uit het niets kwamen en men er honderden jaren later eerst iets mee kon doen en zijn gedachtenspinsels bijna alle exacte wetenschappen omvatte.
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Grootste wetenschapper aller tijden

# Pasteur

# Da Vinci

# van Leeuwenhoek

# Einstein

# Curie

# Newton

# Nobel

# ...

aanvullen maar
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 740

Re: Grootste wetenschapper aller tijden

Sydney Brenner!

De C. elegans is zo ontzettend hip :D

(en de nobelprijzen voor de geneeskunde is in de afgelopen 5 jaar 3x toegekend aan C. elegans onderzoekers.

Berichten: 3.145

Re: Grootste wetenschapper aller tijden

Je kunt inderdaad niet van DE grootste wetenschapper spreken, ze hebben voortgebouwd op elkaars werk. Als ik toch de namen van enkele groten moet noemen, dan zou ik de volgende doen:

- Copernicus, hij staat aan het begin van de wetenschappelijke revolutie, die het einde van de middeleeuwen inluidde. Zijn gedachtengoed van een heliocentrisch universum bracht veel meer met zich mee dan alleen een astronomisch inzicht. Naar mijn mening is zijn echte verdienste de denkwijze, gebaseerd op observaties en elegante/eenvoudige verklaringen voor die observaties. Hier kwam ook het predictieve karakter van de wetenschappelijke methode/werkwijze naar voren.

- Newton: inzicht in gravitatie en introductie van het gebruik van differentiaalrekening in de natuurkunde. Grootste inzicht is dat wat wij ervaren als zwaartekracht het zelfde is als wat in het heelal de planeten e.d. in hun banen houdt.

- Einstein: Geweldig idee om uit te gaan van de invariantie van de lichtsnelheid, onafhankelijk van de (snelheid van de) waarnemer.

Dit lijstje is echt niet compleet, hij zou nog aangevuld kunnen worden met grondleggers van de kwantummechanica en de moderne geneeskunde.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Grootste wetenschapper aller tijden

Alexander Flemming is de ontdekker van penicilline en heeft een Nobelprijs gekregen.

Berichten: 1.816

Re: Grootste wetenschapper aller tijden

Het is nooit verkeerd om die wetenschappers te eren, ze hebben goed werk verricht.

Maar als je de teamspelers erbuiten laat, zijn er toch wel een paar te noemen die echt controversiele ideëen hadden en alleen daarin stonden.

En ook echt de wereld veranderd hebben, zoals we hem nu zien.

Copernicus versus Paus enz.

Newton versus gevestigde orde.

Maar zo kan ik ook mensen noemen, die gewoon met iets bezig waren , toendertijd , zonder wezenlijk nut en toch hun stempel gedrukt hebben op ons huidige leven.

Bijv. v/Hoff (stereochemie), Boole (binair rekenen), Darwin( evolutie), Fermat en Descartes (wiskunde).

Of met wezenlijk nut, zoals Edison en Morse en vele anderen.

Maar degene, of team, die de witte LED heeft uitgevonden, wie kent die persoon?

Wat mij betreft, ode aan iedereen die een bijdrage geleverd heeft aan ons welzijn en laat er nog maar velen volgen.
LiA

Berichten: 292

Re: Grootste wetenschapper aller tijden

Laat ons Archimedes niet vergeten, 212 voor christus en heeft (volgens sommige met geluk) al de afstand van de aarde tot de zon kunnen berekenen.

Verder heeft hij ook nog vele andere veelal wiskundige principes uitgevonden

zie wikepedia, schroef van archimedes, vele wapentuigen uit de oudheid,...

Bovendien kunnen we inderdaad niet spreken over de grootste of beste wettenschapper, daar vele zaken verder gebouwd zijn op vroegere ontdekkingen. Het is dankzij de onderzoeken en wijsheid van vroegere wettenschappers dat de huidige in staan zijn om fantastische dingen "uit te vinden" of te beredeneren

Berichten: 2.337

Re: Grootste wetenschapper aller tijden

thionyl schreef: Maar degene, of team, die de witte LED heeft uitgevonden, wie kent die persoon?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oleg_Vladimirovich_Losev

Dankzij wikipedia.

Berichten: 7

Re: Grootste wetenschapper aller tijden

Ik vind Charles Darwin een van de grootste wetenschappers. Hij is de eerste die een plausibele verklaring bedacht voor het bestaan van verschillende soorten. De evolutietheorie heeft de basis gelegd voor bijvoorbeeld genetica.

Berichten: 3.145

Re: Grootste wetenschapper aller tijden

Het is ook vanuit welk standpunt je kijkt. Evilgastje kijkt vanuit een biologisch standpunt, ikzelf zit meer in de fysica hoek en weer een ander vind medicijnen heel belangrijk. Op die manier kies je toch al gauw een bepaalde persoon. Ik denk dat ze allemaal even belangrijk zijn en je kunt niet echt een goede vergelijking maken. Binnen hun vakgebied hebben ze allemaal een grote invloed gehad.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Grootste wetenschapper aller tijden

  Het is ook vanuit welk standpunt je kijkt. Evilgastje kijkt vanuit een biologisch standpunt, ikzelf zit meer in de fysica hoek en weer een ander vind medicijnen heel belangrijk. Op die manier kies je toch al gauw een bepaalde persoon. Ik denk dat ze allemaal even belangrijk zijn en je kunt niet echt een goede vergelijking maken. Binnen hun vakgebied hebben ze allemaal een grote invloed gehad.
heel goed gezecht. Ik zelf zal meer kijken naar een pasteur, van Leeuwenhoek, Flemming, etc.

Verder zijn er personen die nooit bekend zullen worden omdat hun uitvindingen hoewel belangrijk zijn, nooit door jan de alleman bekend zijn (denk aan emulgator strukturen, wie weet daar wat van? echter zijn ze heel belangrijk in bepaalde bakkerij en zuivel producten)
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer