Springen naar inhoud

Volume bepaling honingraat structuur

• Log in om te kunnen reageren

sherpa

sherpa

• >25 berichten
  • 90 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 april 2008 - 09:38

Beste mensen,

Een eenvoudige manier om een volume te bepalen, is via het opmeten van de breedte, hoogte, lengte,.. om zo verder het volume te berekenen. Voor mijn toepassing is dit niet mogelijk omdat ik geen rechte wanden, of mooie cilindervorm heb.

Een andere methode is onderdompeling in een vloeistof. Ook dit is niet mogelijk omdat contact tussen vloeistof en materiaal nefast is voor het materiaal zelf.

Ik heb reeds gedacht aan de cilinder in huishoudfolie in te pakken en dan onder te dompelen in water. Dit lukt, maar niet alle oneffenheden in het buitenoppervlak worden goed gemeten. Ook het volume lucht binnenin de honingraat structuur kan ik niet bepalen op deze manier.

Zijn er nog andere methoden om volumes te bepalen van zo'n materiaal?

De uiteindelijke bedoeling is, na volumeberekening en gewichtsbepaling, de dichtheid van het materiaal te kennen.

Bedankt voor de tips!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 april 2008 - 11:48

Ik begrijp dat het gaat om het volume van alleen het materiaal. Dus niet het door de honingraatstructuur omsloten volume. Klopt dat?

Waarom is contact met vloeistof 'nefast' (bedoel je funest???) voor het materiaal zelf? Geldt dit voor elke vloeistof? Van wat voor materiaal is je structuur precies?

Heb je geen blok/klompje van het materiaal voorhanden? Hiervan zou je het volume en de massa kunnen bepalen. M.b.v. de massa van je honingraatstructuur volgt dan het volume van dat materiaal.

sherpa

sherpa

• >25 berichten
  • 90 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 april 2008 - 12:47

Beste Marjanne, bedankt voor je antwoord.

De honingraat structuur is een zogenaamd dehumidification wheel, bestaande in dit geval uit een glasvezel honingraat structuur waarop een poreus desiccant materiaal (silica gel, molecular sieves,...) is aangebracht. Zoals u misschien weet is direct contact met een vloeistof, bv water, niet goed (nefast of funest) voor dergelijke materialen.

Door de combinatie van de verschillende materialen en zijn structuur is het niet mogelijk een klompje 'vol' materiaal te verkrijgen.

Ik zou graag op een niet-destructieve manier het volume bepalen van de honinggraat structuur in zijn geheel, dus inclusief het desiccant materiaal.

Bestaat er een oplossing waar gebruik wordt gemaakt van een inert gas, met dezelfde methodologie als volumeverplaatsing met een vloeistof?

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 april 2008 - 14:41

Waar ik zo even opkom is het volgende:

Plaats je object in een vacuumstolp en zuig het geheel vacuum. Laat er dan lucht bij tot de druk binnen de stolp gelijk is aan de buitenlucht. Noteer de buitenluchtdruk en meet het volume dat naar binnen wordt gezogen.

Herhaal dit zonder je object.

Het verschil in volume aangezogen lucht is het volume van je object. Na weging van je object is de dichtheid makkelijk uit te rekenen.

Druk noteren is om te compenseren voor variatie in buitenluchtdruk.

Aan deze methode zullen vast haken en ogen zitten, waar forummers na mij gerust op mogen wijzen, maar op een beter idee kom ik vooralsnog niet.

Veranderd door Raspoetin, 23 april 2008 - 14:41

I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

sherpa

sherpa

• >25 berichten
  • 90 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 april 2008 - 09:14

Bedankt voor je reactie Raspoetin.

Dit is zeker een goede richting die ik op kan om een methodologie op te zetten.

Best ook de temperatuur en vochtigheid in de lucht meten om kleine variaties hiervan terug te rekenen om gelijke omstandigheden (dichtheid lucht) te verkrijgen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures