Springen naar inhoud

Brandbaarheid alcohol-water mengsel

• Log in om te kunnen reageren

Raul_CF

Raul_CF

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2008 - 11:27

Hallo mensen,

Er was een vraagje dat mij bezig hield. Toen ik thuis lonely dacht aan alcohol kreeg ik dorst. Maar toen dacht ik:

Waarom brandt een ethanol-water mengsel pas bij een percentage van meer als 40 % ethanol?

Ik heb het praktisch al benaderd en toen kwam ik achter een percentage van 42%.

Wilt u mij en het brandende alcohol uit nood redden? :lol:
(IK zie zelfs water branden!!!)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Vreggie

Vreggie

• >250 berichten
  • 540 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2008 - 11:36

Onder de 40% ethanol blijft de ethanol in het water zitten waardoor er niet genoeg damp boven de vloeistof ontstaat. waardoor het niet brandt

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2008 - 12:01

Dat heet vlampunt. Er moet bij een gegeven temperatuur voldoende damp aanwezig zijn boven het vloeistofoppervlak om aan te kunnen steken.
Bijvoorbeeld benzine heeft een vlampunt onder de 20 graden, dieselolie boven de 55 graden celsius.
Dus als je je likeurtje van onder de 40% ethanol een beetje verwarmt kun je prima flamberen.

Ghris

Ghris

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2008 - 08:54

Dat heet vlampunt. Er moet bij een gegeven temperatuur voldoende damp aanwezig zijn boven het vloeistofoppervlak om aan te kunnen steken.
Bijvoorbeeld benzine heeft een vlampunt onder de 20 graden, dieselolie boven de 55 graden celsius.
Dus als je je likeurtje van onder de 40% ethanol een beetje verwarmt kun je prima flamberen.

Daarom kan je het ook bijvoorbeeld met wijn van 10-15%

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures