Springen naar inhoud

bloedloogzout

• Log in om te kunnen reageren

patrickvda

patrickvda

• >100 berichten
  • 229 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2008 - 12:01

Hallo,

is er iemand die mij kan helpen bij de reacties tussen geel en rood bloedloogzout en ijzer 2+ ijzer3+ ionen, en Cu2+ ionen.

Iemand vertelde mij dat dit kaliumcyanide verbindingen zijn, maar wat de formule juist is van dat bloedloogzout, dat wist men niet, ook de reacties kon men mij niet geven.

Ik vermoed dat die complexometrie niet eenvoudig is .
Iemand weet van een website waar deze reacties staan beschreven of uitgelegd?

iemand die die reacties kent?

mij e-mail adres: knip

hartelijk dank.
Patrickvda

# Moderatoropmerking
Beryllium: geen emailadressen op het forum!

Veranderd door Beryllium, 23 april 2008 - 13:42

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2008 - 13:34

Ik weet niet wat koper doet met bloedloogzouten, maar ik weet wel dat :
-Fe3+ geeft samen met ferrocyanide een sterke blauwe kleur: Prussisch blauw. Dit is niet opgelost, maar een suspensie. Het is wel heel moeilijk te filtreren, omdat de deeltjes heel fijn zijn, soms wel colloidaal.
-Fe2+ geeft met ferricyanide ook Prussisch blauw.

De formule van Prussisch blauw is ingewikkeld. Ik heb gezien dat mensen het beschrijven als KFeFe(CN)6 (wat volgens mij de onjuiste versie is), maar ook als Fe7(CN)18(H2O)x (13<x<17). Maar er zouden uiteraard ook andere varianten kunnen zijn.

http://en.wikipedia....i/Prussian_blue

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2008 - 15:12

Geel bloedloogzout is K4Fe(CN)6.3H2O. In oplossing geeft dit het ion Fe(CN)64-.

Rood bloedloogzout is K3Fe(CN)6. In oplossing geeft dit het ion Fe(CN)63-.

Het gele bloedloogzout ion reageert met ijzer(III) tot een intens blauwe structuur en het rode bloedloogzout reageert met ijzer(II) tot een intens blauwe structuur:

Fe3+ + Fe(CN)64- --> FeFe(CN)6-
Fe2+ + Fe(CN)63- --> FeFe(CN)6-

Het FeFe(CN)6- is zeer intens blauw gekleurd. Dit geeft met kalium ionen en overgebleven ijzer-ionen een zeer fijn verdeeld neerslag met intens blauwe kleur. De formule van het neerslag is onduidelijk, ik zou het schrijven als [X]FeFe(CN)6.nH2O. Hier is [X] een mengelmoes van kalium ionen en ijzer ionen, bijv. 0,7*K+ + 0,1*Fe3+ per FeFe(CN)6- groep.

De exacte samenstelling van [X] hangt van de experimentele condities af. Wat wel duidelijk is, is dat de FeFe(CN)6- groep verantwoordelijk is voor de intens blauwe kleur.

Met koper(II) krijg je een prachtig steenrood iets met geel bloedloogzout. Hier is de kleurende groep Cu2Fe(CN)6. Omdat dit een neutraal deeltje is heb je niet zo'n onduidelijke [X] er naast.

Dit soort verbindingen worden in de fotografie veelvuldig toegepast in zgn. toners. Je kunt er prachtige foto's mee maken, uitgaande van zwartwit foto's. Het wordt vooral toegepast in de meer kunstzinnige fotografie.

Voor de geinteresseerden: http://woelen.scheik...rrocyanide.html

Veranderd door woelen, 23 april 2008 - 15:15

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures