[scheikunde] resolutie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 211

[scheikunde] resolutie

Ey,

Ik heb een andere oplossing dan dat in mijn cursus staat. Graag zou ik weten wat ik verkeerd heb gedaan.

Dit is de opgave:

Men heeft een chromatogram opgenomen met een recorder met ingangssignaal 1mV, papierbreedte 20cm en papiersnelheid 2 cm/min. Men is geïnteresseerd in 2 pieken met volgende gegevens:

component 1:

tr = 5 min

hoogte = 12 cm

pb = 0,8 mm

component 2:

tr = 6 min

hoogte = 11 cm

pb = 0,9 mm

gevraagd: resolutie en schotelgetal

Oplossing:

Ik heb zo gedaan:

eerst die minuten omzetten in cm:

voor component 1: 5 min * 2 cm/min = 10 cm = 100 mm

voor component 2: 120 mm

Dan de formule toepassen:

(120-100)/ (0,8+0,9)/2 = 23,5

In mijn cursus staat 2,35. Hoe komt die eraan??

Berichten: 70

Re: [scheikunde] resolutie

Voer je de formule wel goed in je rekenmachine? Want volgens zit daar de fout. Probeer het anders eens zonder rekenmachine...

Edit: Je mag me trouwens eerst uitleggen hoe je 23,5 uit je formule haalt :)

Berichten: 211

Re: [scheikunde] resolutie

Dus hoe kom is aan die 23,5 ?

de formule van resolutie zegt:

R = (tr2-tr1) / [(pb1 + pb2) / 2]

De piekbreedte zijn gegeven en staan in mm.

Maar de retentietijd staat in min. Dus ik heb die retentietijd vermenigvuldigd met de papiersnelheid.

2 cm/min * 5,0 min = 10 cm

idem voor component 2

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] resolutie

Je hebt een uiteindelijke deling van 40 mm/1,7mm. Wat dus inderdaad 23,5 is. Kan het niet in je hoofd opkomen dat de typerT van die uitwerking in je boekje de komma verkeerd heeft gezet? Antwoordenboekjes zijn niet heilig Afbeelding

Hoe ik aan die 40 mm kom? Eerst tr2 - tr1 = 20 mm, en dan het trucje x/y/z = (xz)/y toepassen.

Berichten: 211

Re: [scheikunde] resolutie

Ik wist dat de komma verplaatst was. Maar voor zekerheid heb ik het toch op chemieforum gezet.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] resolutie

Niet zo aan jezelf twijfelen dan :P . Al wil ik wat graag die chromatograaf hebben, als die kolom zo'n resolutie en schotelgetallen tevoorschijn kan toveren. Afbeelding

Berichten: 70

Re: [scheikunde] resolutie

Oke, ik weet ook waar mijn fout lag. Ik werk namelijk zo goed als nooit met chromatografie, en heb de formule klakkeloos overgenomen. En tja, daar misten twee haakjes. Ik kwam uit op 5,88 namelijk :)

edit: 5,88 ipv 5,44

Reageer