[scheikunde] retentietijd

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 211

[scheikunde] retentietijd

Kan iemand mij een hint geven hoe ik moet aan beginnen?

Opgave:

Men voert een gc scheiding uit van alcoholen (isotherm). Voor ethanol, 1-propanol en 1 butanol bekomt men verbeterde retentietijd van 0,69 cm, 1,51 cm en 3,32 cm. Methaan heeft een retentietijd van 0,80 cm.

Gevraagd:

Welke retentietijd verwacht op basis van deze gegevens voor 1-pentanol en 1-butanol?

Oplossing:

ik weet dat de retentietijd in stijgende lijn moet, omdat er meer koolstoffen aanwijzig zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] retentietijd

Voor pentanol vind ik 6,12. Ik kon met mijn GR een mooie (welliswaar kwadratische) lijn door de alcoholpunten trekken.

Berichten: 211

Re: [scheikunde] retentietijd

De oplossing zou moeten zijn voor:

1-pentanol: 8,0 cm

1-hexanol: 15,9 cm

Is er een formule voor dit berekening?

Berichten: 516

Re: [scheikunde] retentietijd

ik weet dat de retentietijd in stijgende lijn moet, omdat er meer koolstoffen aanwijzig zijn.
Ja en neen. Je begrijpt het wel, maar de uispraak is wat kort door de bocht. Het is hier vooral omdat de molecule langer is (en apolairder) dat de retentietijd hoger is (en niet zozeer omdat er meer koolstoffen aan hangen, want die koolstoffen zou je ook door iets anders kunnen vervangen).

Maar ach, dat is een detail.

Berichten: 211

Re: [scheikunde] retentietijd

ah, nu begrijp ik het.

Maar hoe moet je dan de retentietijd berekenen?

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] retentietijd

ccc schreef: ik weet dat de retentietijd in stijgende lijn moet, omdat er meer koolstoffen aanwijzig zijn.
Ja en neen. Je begrijpt het wel, maar de uispraak is wat kort door de bocht. Het is hier vooral omdat de molecule langer is (en apolairder) dat de retentietijd hoger is (en niet zozeer omdat er meer koolstoffen aan hangen, want die koolstoffen zou je ook door iets anders kunnen vervangen).

Maar ach, dat is een detail.
Als die koolstof atomen vervangen worden door andere atomen dan krijg je een polaire stof. Het gaat meer om het aantal koolstof atomen per functionele groep dat je retentie bepaald.

Berichten: 266

Re: [scheikunde] retentietijd

Weer een andere mening: volgens mij wordt de retentie van de producten in gc voornamelijk bepaald door de dampspanning en zeker in dit voorbeeld.

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] retentietijd

Dit heeft natuurlijk ook invloed op de dampspanning.

Berichten: 677

Re: [scheikunde] retentietijd

De retyentietijd van een homologe reeks kan je als volgt omschrijven:

tR(n+1) = A.tR(n) - (A-1)tM

Hierin is tR(n+1) de retentietijd van de component met n+1 koolstofatomen A een constante en tM de mobiele fasetijd.

(Deze vergelijking kan je dus gebruiken om tM te bepalen)

Je moet dus de retentietijd van elke component twee maal uitzetten : éénmaal als tR(n+1) en éénmaal als tR(n)

Voor 3 componenten krijg je dus 2 punten. Voor de retentietijden die jij opgeeft krijg je de volgende rechte:

Y = 2,207 - 0,013

Dit geeft voor 1-pentanol de retentietijd 7,31

Reageer