oppervlakte temperatuur

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 351

oppervlakte temperatuur

Stel er is ergens een planeet rond zijn zon aan het cirkelen. Deze zon is drie keer zo groot als onze zon. Op de planeet moet het ongeveer dezelfde gemiddelde temperatuur zijn.

Klopt het nu dat die planeet ook 3 keer zo ver van zijn ster af moet staan als de aarde van haar ster?

Mocht je zoiets precies willen weten van welke factoren hangt die afstand af?

Hoort dit trouwens bij sterrenkunde/ruimtevaart?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: oppervlakte temperatuur

Ik vindt het basis natuurkunde, maar goed.

Je vergeet dat de warmte bolvormig wordt uitgestraald. Dus die factor 3 is niet goed. De warmte daalt niet lineair met afstand maar via 1/r^2

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: oppervlakte temperatuur

ook zijn er nog andere factoren die een rol spelen hierbij: heeft het object een atmosfeer: kijk bv naar het enorme verschil ts mercurius en venus. en dan gaat het nog maar enkel over onze zon.

een ster die 3maal zo groot is als onze zon, is niet noodzakelijkerwijs 3maal warmer. KIJK bv maar naar de rode reuzen, een stadium waar onze zon ook terecht zal komen.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 259

Re: oppervlakte temperatuur

Het hangt van veel te vel factoren die af die idd al genoemd zijn:

-afstand tot de planeet vanaf ster

-Samenstelling van de planeet

-Albedo van de planeet

-Evt. atmosferische samenstelling van de planeet

-Grootte van de ster (er is een temperatuur radius ster relatie voor Hoofdreekssterren Noortje)

-Levensfase van de ster

-Eventuele stofwolken om de ster

-Oppervlaktetemperatuur van de ster etc.

Re: oppervlakte temperatuur

Ik vindt het basis natuurkunde, maar goed.
Sorry als ik soms wat voor de hand liggende dingen vraag maar ik weet zelf nog vrij weinig van natuurkunde en sterrenkunde. Ik vind het wel altijd heel interessant om hier vragen te posten en dan antwoord te krijgen, op die manier wordt ik toch wel wat wijzer :shock: .

En het doel van mij vraag is om de afstand ongeveer te weten ik hoef niet iets exact te berekenen.

Ik heb een planeetje die 2 keer zo groot is als de aarde maar wel ongeveer uit dezelfde samenstelling bestaat. Ik wil nu alleen een afstand weten tot mijn 3 keer zo grote ster die geloofwaardig overkomt als je denkt aan de gem. temp. op de planeet.

Kun je dit zo zeggen, of is er toch een formule, of meerdere?

Kan iemand dat uitleggen misschien?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: oppervlakte temperatuur

3 keer zo grote ster


Nogmaals: een ster die drie keer groter is dan onze zon geeft daarom niet 3 keer zoveel warmte af. er zijn een heleboel andere factoren die dit zullen beinvloeden.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 141

Re: oppervlakte temperatuur

Een nog niet genoemde factor is de eventuele atmosfeer van de planeet die de straling ontvangt. Zonder de onze (dus zonder het natuurlijke 'broeikas-effect') zou het hier verrekte koud zijn, terwijl de gem. temp. op aarde nu zo'n 15o is...

Reageer