Springen naar inhoud

HPLC Analyse

• Log in om te kunnen reageren

Robertus Jacobus

Robertus Jacobus

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2008 - 10:47

Hallo allemaal,

Ik had een vraagje, ik ben met een project bezig, het valideren van een vaatwasmachine (moet er bij vermelden: voor een GMP lab).

Nu is de bedoeling dat ik wat glaswerk vuil maak met chemicaliŽn. Dit glaswerk was ik dan met de vaatwasser. Als het glaswerk gewassen is, vul ik deze met een gepaste solvent (dimethyl sulfoxid, dichloromethaan, water, etc) zodat eventuele restanten van de chemicaliŽn in de solvent oplossen. Dit mengsel kan ik dan meten met de HPLC (of GC).

Nu is mijn vraag: kan iemand mij wat chemicaliŽn noemen die ik eventueel kan gebruiken voor dit project? Ik zoek een 7-tal chemicalien, die van zeer polair tot zeer apolair verschillen. Zelf zat ik al te denken aan stoffen zoals tolueen, heptaan of ammoniak. Maar mijn kennis over HPLC is slecht gering.

Ik kan jullie geen details geven over de HPLC mocht jullie deze nodig hebben, maar op het lab waar ik mij bevind zijn meerder LC's, ook een met een MS, dus ik zal alles zeker kunnen meten. Dat moet geen probleem zijn.

Ik ben MBO student en ik weet wel wat polair en apolair is, alleen kan ik moeilijk stoffen vinden via het internet. Vandaar dat ik het hier eens probeer.

Hopelijk kan iemand van jullie mij helpen.

RJ [8>]

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Vreggie

Vreggie

• >250 berichten
  • 540 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2008 - 10:53

Ik denk dat het belangrijker is om de stoffen die op het lab gebruikt worden te testen. Dat zijn toch de stoffen die in de vaatwasser komen.

Robertus Jacobus

Robertus Jacobus

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2008 - 11:10

Dat zat ik ookal te denken.
Alleen op het lab (van een farmaceutisch bedrijf) is een database van alle chemicaliŽn die gebruikt werden/worden op het lab. In deze database zijn tegen de 1800 verschillende chemicaliŽn geregistreerd.

*EDIT
Ik kan ook chemicaliŽn bestellen als ze die niet op voorraad hebben, zolang het maar geen dure 'exotische' stoffen zijn ghehe.
En op het lab worden meerendeel vloeistoffen gebruikt, en het lijkt me verstandig om ook zeker 2 vaste stoffen mee te nemen in dit project.
*

Ik zit op het QC lab, dus ingangscontrole van grondstoffen.
De stoffen die langskomen en gebruikt worden zijn heel divers.

Daarom wilde ik eens navragen op ChemieForum of er iemand misschien wat hints voor mij heeft. Stoffen die handig te meten zijn e.d.

Veranderd door Robertus Jacobus, 24 april 2008 - 12:39

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2008 - 17:35

Ik zou polaire stoffen gebruiken en geen ammoniak heptaan etc, de GC is hiervoor beel beter geschikt. Je wilt ook niet dat je stoffen verdampen dus nog een reden om stoffen met een hoog kookpunt te nemen. Verder als je HPLC UV gaat doen is het handig als je een chromofoor hebt, dus iets wat licht absorbeert. Denk eens aan stoffen als Benzoezuur etc. Wanneer je LC MS gaat doen moet je stof wel ioniseerbaar zijn, heptaan is dat niet. Ja met electron impact ionizatie wel, maar daar heb je een GC MS voor nodig ;)

Veranderd door Napoleon1981, 24 april 2008 - 17:36

MarinaV

MarinaV

• >100 berichten
  • 129 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2008 - 19:31

Misschien kan je ook eens kijken bij een voorschrift voor reinigen van recipiŽnten, dat geeft je mogelijk een idee over de stoffen die moeilijk weg te wassen zijn.
Vettige dingen zijn moeilijk handmatig proper te krijgen, probeer zoeens iets, of bloed of zo iets?

jorgensw

jorgensw

• >100 berichten
  • 147 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2008 - 19:49

Stoffen die makkelijk verdampen zal je sowieso niet terugvinden in je glaswerk. Ik neem aan dat het glaswerk wordt gedroogd in de vaatwasser. Als het water verdampt, dan zullen de vluchtige oplosmiddelen ook verdampt zijn. Ik zou meer gaan voor vaste stoffen. Vooral apolaire stoffen zullen problemen opleveren, aangezien deze slechter in water oplossen.

drune134

drune134

• >250 berichten
  • 873 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2008 - 06:29

Mijn ervaring met vaatwasmachines op een lab is het wasmiddel wat je gebruikt. En natuurlijk het spoelen daarna.
Glaswerk wordt m.i. nagenoeg altijd schoon. Niet te vol stapelen, niet vanalles op en in en tussen elkaar leggen, de vaatwasser moet er ook bij kunnen.
Wanneer niet schoon is meestal het zeep de vervuiler, die blijft achter in en op je glaswerk wanneer niet goed gespoeld wordt.

Verder kun je problemen hebben met zware metalen maar ik denk niet dat jij die daar onderzoekt.
Kortom ik zou me concentreren op de zeepproducten die je gebruikt.

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2008 - 08:33

Ter aanvulling op het geheel: je zou dit artikel eens kunnen bekijken over het testen van de schoonmaakcapaciteit van een laboratorium vaatwasser: ARTIKEL

wie weet heb je er iets aan.

Robertus Jacobus

Robertus Jacobus

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2008 - 11:02

Ik wil iedereen bedanken voor alle handige tips.
Het heeft me al een boel geholpen.

Mocht iemand nog meer tips/informatie hebben, graag :D

RJ [8>]

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures