dubbelzouten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 65

dubbelzouten

is het mogelijk om dubbelzouten te maken van chlorides?

van sulfaten kan dit nogal gemakkelijk, dat weet ik (zoals aluinen, ...)

maar is dit ook mogelijk met chlorides

misschien ook wat uitleg daaromtrent...

alvast bedankt

Berichten: 1.816

Re: dubbelzouten

Van chlorides? Die zijn 1-. Daarvan valt weinig dubbel te maken, denk ik.

Misschien mengkristallen, maar dat is niet mijn vakgebied, sorry.
LiA

Berichten: 65

Re: dubbelzouten

ah ok toch bedankt

Berichten: 3.145

Re: dubbelzouten

Het feit dat chloride 1-waardig is zegt niks over het al dan niet kunnen maken van dubbelzouten. Je kunt dus inderdaad dubbelzouten maken van chlorides, een bekend voorbeeld is MgCl2.2KCl. Een andere formule zou zijn K2MgCl4. Dit is een echt dubbelzout, met kalium ionen, magnesium ionen en chloride ionen. Je hebt ook een zout als Na2CuCl4 of K2PtCl6, maar deze laatste twee zijn complexen, met [CuCl4]2- en [PtCl6]2- ionen. Deze zou ik dus geen dubbelzouten noemen.

Berichten: 1.816

Re: dubbelzouten

Zoals gezegd, niet mijn vakgebied. Maar altijd leuk om te weten.

Ik kende wel mengkristallen. Hoewel de enigste die ik ooit gezien heb is KCLO4, met 0.3% KMnO4.

Maar in de geologische hoek zullen er ongetwijfeld vele zijn.
LiA

Berichten: 2.399

Re: dubbelzouten

Dat is gewoon een heterogeen mengsel en heeft niks met het maken van zout of pure stof te maken.

Berichten: 1.816

Re: dubbelzouten

Heterogeen? Verklaar je nader.

De kleur van de kristallen is bij .3% mooi donker robijn rood en homogeen.

Maar het is een simpel proefje en door iedereen te controleren die de stoffen heeft.
LiA

Berichten: 2.399

Re: dubbelzouten

Dat het een mooie homogene kleur heeft wil nog niet zeggen dat iets homogeen is. Het menselijk oog is nou niet echt een geweldige detector. Mengsels van vast stoffen zijn per definitie heterogeen. Het mengkristal waar jij het overhebt is gewoon een mooi woord voor mengsel en iets heel anders dan een moleculair dubbelzout.

Berichten: 3.145

Re: dubbelzouten

Het is een mengsel, maar wel homogeen. Het is echter geen dubbelzout.

Een dubbelzout heeft een heel specifieke stoichiometrie (voor de leken: de verhoudingen waarin atomen van verschillende elementen voorkomen is precies bepaald). Zo is K2MgCl4 echt een dubbelzout. Kalium ionen en magnesium ionen komen altijd precies in een 2 : 1 verhouding voor.

De stof die thionyl noemt is geen dubbelzout. Het is een mengsel van KClO4 en KMnO4, waarbij de verhouding van het permanganaat ion en perchloraat ion niet vastligt alles tussen 0 : 1 en 1 : 0 is mogelijk. Het is echter wel homogeen.

Berichten: 2.399

Re: dubbelzouten

woelen schreef: Het is een mengsel, maar wel homogeen. Het is echter geen dubbelzout.

Een dubbelzout heeft een heel specifieke stoichiometrie (voor de leken: de verhoudingen waarin atomen van verschillende elementen voorkomen is precies bepaald). Zo is K2MgCl4 echt een dubbelzout. Kalium ionen en magnesium ionen komen altijd precies in een 2 : 1 verhouding voor.

De stof die thionyl noemt is geen dubbelzout. Het is een mengsel van KClO4 en KMnO4, waarbij de verhouding van het permanganaat ion en perchloraat ion niet vastligt alles tussen 0 : 1 en 1 : 0 is mogelijk. Het is echter wel homogeen.
Ik ben van mening dat het heterogeen is.

Berichten: 3.145

Re: dubbelzouten

Tja, het hangt er van af op welke schaal je kijkt. Maar als ik het heterogeen zou noemen, dan moet ik alles heterogeen noemen, ook een echt dubbelzout als K2MgCl4 of KAl(SO4)2.12H2O.

Wat jij waarschijnlijk bedoelt met 'heterogeen' is niet volledige repeteerbaarheid. Bij een dubbelzout kun je in het kristalrooster een eenheidscel identificeren, die zichzelf eindeloos repeteert, en dat kun je bij een mengkristal niet.

Bij een mengkristal kun je wel een gegeneraliseerde eenheidscel identificeren. Bij bijv. KMnO4/KClO4 kun je een cel identificeren, die alle atomen K, Cl en 4O in zich heeft en deze repeteert zich, maar dan zit er random bepaald in sommige cellen een MnO4 groep en in andere een ClO4 groep. Deze groepen zullen niet in regelmatige patronen terugkeren, het is echt random. Het enige dat je kunt zeggen is dat in een mengsel van A : B de kans op de ene gelijk is aan A/(A+B) en de kans op de andere gelijk is aan B/(A+B).

Berichten: 2.399

Re: dubbelzouten

Ik ben het met je redenering eens. Het hangt er vanaf op welke schaal je het bekijkt. Ik vind het begrip belangrijker dan de termen overigens. Dit soort termen blijven subjectief. Zelfs termen als amorf of kristal zijn nog niet exact gedefinieerd.

Berichten: 1.816

Re: dubbelzouten

Ben natuurlijk ook effe gaan kijken op internet en in de paar boeken die ik over heb.

Echter ik kwam mijn?? mengkristal??? nergens tegen.

Maar werd doorverwezen naar ionstralen etc.

Kon daar echter ook geen tabel vinden met gegevens van ClO4- of permanganaat-ion.

Het enigste wat ik tegen kwam, is dat als de ionstralen meer afwijken dan ca 15%, je mengkristallen kan krijgen in de verhouding van ca 1 : 100 of kleiner en die ligt vast aan een maximum en als de ionstralen ongeveer hetzelfde zijn in bijna elke verhouding.

Als ik maar effe aanneem dat het verschil van de ionstralen van de betreffende ionen < 10%, is. dan is de kans natuurlijk zeer groot dat er verschil zal zitten tussen het eerst en het laatst gevormde kristal in de oplossing, wat je op het oog niet altijd ziet.

De verschillende ionen, nemen weliswaar gelijkwaardige roosterpunten in, maar bij gebrek aan de één, neemt de ander het roosterpunt in en dus wordt het heterogeen. Je houdt dezelfde kristalvorm, maar de kleur verloopt bijv.

Is het verschil wel > ca 15 %, dan is er een max. en dan kun je wel een homogeen mengkristal maken.



Echter, noch de stoffen, nog de apperatuur, staat me ter beschikking



Deze gegevens heb ik uit de geologische hoek.
LiA

Berichten: 65

Re: dubbelzouten

op google en yahoo vond ik helemaal niets over dit soort dubbelzouten, maar nu ik weet hoe ik iets verder kan zoeken, zal ik dit zeker doen.

Enorm bedankt

LP-O78

Reageer