Springen naar inhoud

cellenbeton

• Log in om te kunnen reageren

cpu

cpu

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 april 2008 - 16:06

Voor cellenbeton, oftewel gasbeton heb je 2 dingen nodig,
cement, kwartszand, kalk en water (gewoon beton)
aluminium (wat het probleem is)

Ik ga een garage voor mijn nieuwe auto maken, maar al het geld gaat naar de auto dus om geld te besparen wil ik de garage zelf bouwen, ik wil dat het een beetje beetje warmte isoleet en dat het een beetje geluids dicht is, omdat ik er ook soms met de band in wil oefenen, dus heb ik voor cellenbeton gekozen, aan het cement, kwartszand, kalk en water kan ik wel komen, maar het aluminium is een probleem. Het moet on-geoxideerd, puur aluminium zijn, en vrij veel.
Een paar kilo dus. maar ik weet niet hoe ik eraan moet komen.
Ik heb op internet opgezocht, maar kon niets vinden. Ik kwam wel wat waarschuwingen tegen: explosie-gevaar als het in de lucht als stofwolk komt, en reacties met water (gelukkig weet ik nu dat ik voorzichtig moet zijn).

[COLOR=red]Dus mij vraag: Hoe kom ik aan een paar kilo on-geoxideerd, puur aluminium poeder?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 april 2008 - 16:37

Dat is onmogelijk. Aluminium oppervlakken ontstaan bijvoorbeeld na zagen, schuren en zelfs het slijpsel ervan zal al na enkele minuten weer volledig geoxideerd zijn.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 april 2008 - 18:11

Het beton dat je maakt heeft een pH van 11, kort na het storten. Dat reageert met het Al onder vorming van H2 dat tijdens de harding in kleine belletjes aanwezig blijft. Ik weet echter niet de juiste korrelgrootte voor het aluminium.
Een dunne oxydelaag op de korrels verhindert niet de reaktie met het vochtige alkalische beton. Ik denk wel dat je een speciale korrelgrootte nodig hebt om te zorgen voor homogene menging en een volledige reaktie. Er moet geen aluminium metaal in het beton achter blijven. Dat maakt Uw beton extra duur. Verder wordt ook de betonharding zelf beinvloed door het Al. Ik vind daarom dat U zich aan de voorgeschreven receptuur moet houden. In de bouw wordt veel gecontroleerd i.v.m. de zogenaamde betonrot en andere vervelende zaken. Want als er iets mis gaat heb je gauw ongelukken. En verder: hoe wilt U de geluidslekken in en rondom de garagedeuren aanpakken?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 april 2008 - 21:35

Iets zelf willen maken omdat dat "goedkoper" kan is een regelmatig terugkerend thema op chemieforum.nl.

Helaas geldt hiervoor hetzelfde als voor een heleboel industrie: de schaaleconomie maakt dat grote fabrieken dingen zeer voordelig kunnen maken. Daar kun je zelf niet tegenop. Iets zelf doen is leuk als proefje, om te leren begrijpen hoe het werkt. Slechts zeer zelden is het zo ook mogelijk geld te besparen.

Heeft u thuis ook uw eigen televisie gebouwd?

cpu

cpu

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 april 2008 - 15:54

dus...
volgens u is het goedkoper cellenbeton te kopen dan te maken?
alle ingredienten en benodigdheden kan ik gratis van een neef krijgen en lenen( behalve aluminium) hij werkt namelijk in de bouw. Hoeveel kost aluminiumpoeder dan per kilo?

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 april 2008 - 21:15

De componenten krijgen van een familielid in de bouw heeft wat weg van het heel goedkoop kopen van een televisie die van de vrachtwagen is gevallen.

Bovendien gaat het niet alleen om de materiaalkosten. Als ik zelf iets wil doen, dan moet ik daarbij rekening houden dat ik diezelfde uren niet anders kan besteden.

Gezien mijn twijfel over de eerlijkheid van dit project zal ik me van verder commentaar onthouden.

klein is fijn

klein is fijn

• >100 berichten
  • 111 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 april 2008 - 08:41

volgens u is het goedkoper cellenbeton te kopen dan te maken?

Het is in ieder geval een stuk veiliger. Je hebt immers geen idee of en hoeveel gas het produceerd tijdens het storten. Voor hetzelfde geld zit er onderaan veel gas (= zwakke muur) en bovenaan weinig gas (= zware muur). Tel die twee bij elkaar op en bedenk het resultaat.

't Zijn dan wel geen dragende muren, maar je wilt niet dat ze omvallen als je er een flinke kast aan hangt. Gewoon kopen die handel, ipv zelf onveilig te gaan hobby-bobben om een paar euro uit te sparen.

cpu

cpu

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 mei 2008 - 11:28

sorry,

ik ben een beetje entousjast geweest,
Ik heb al Aluminium poeder gekocht.
Bij nader inzien koop ik het materiaal wel gewoon.
Maar nu zit ik met het aluminium poeder?
Wat kan ik daar allemaal mee doen.
Dit zet ik in een nieuw topic:
"Wat te doen met aluminiumpoeder?"

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures