[scheikunde] Taak

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Taak

Ik (ja, ik, als enige in de klas -_-') heb een taak gekregen over ongeziene leerstof en heb daardoor enkele problemen met het oplossen ervan.

De taak bestaat uit het geven van dissociatiereactievergelijkingen van verschillende mengsels.

'k Vroeg me af of iemand me kan helpen met deze op te lossen?

BaCl(2) + K(2)SO(4)

En het indien nodig (schrap de indien alvast) verbeteren van deze:

HCl + NaOH = H+ Cl- en Na+ OH- = ClNa en H(2)O

H(2)SO(4) + NaOH = H(2)+ SO(4)- en Na+ Oh- = SO(3)Na en 2H(2)O

HCl + Na(2)CO(3) = H+ Cl- en Na(2)+ CO(3) = HCO(3) en Na(2)Cl

**de cijfers tussen de haakjes zijn de... erm, kleine cijfertjes onderaan (was dat nu index of coefficient =) ?)

Berichten: 243

Re: [scheikunde] Taak

Hallo Ixatex,

de eerste twee reacties die je hebt opgesteld kloppen al goed. Bij de eerste reactie zou ik alleen NaCl neerzetten ipv van ClNa.

De derde reactie daarentegen klopt niet, Na2Cl bestaat namelijk niet.

De goede reactie zou zijn:

2 HCl + Na2CO3 = H+ Cl- en 2 Na++ CO3 -> 2 NaCl + H2CO3

H2CO3 is echter een instabiele stof (zit ook in frisdranken), deze stof zal uiteen vallen in: H2O en CO2.

De reactie waar je niet uit kwam zal het volgende geven:

BaCl2 + K2SO4 -> 2 KCl + BaSO4

Indien je ook nog moet aangeven of enkele van deze mengsels slecht oplosbaar zijn in water, in je BINAS (als je die hebt) staat een kruistabel waarin wordt aan aangegeven welke stoffen met elkaar goed oplossen in water.

Ik hoop dat ik je hiermee heb geholpen :)

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Taak

Mark J schreef: Hallo Ixatex,

de eerste twee reacties die je hebt opgesteld kloppen al goed. Bij de eerste reactie zou ik alleen NaCl neerzetten ipv van ClNa.

De derde reactie daarentegen klopt niet, Na2Cl bestaat namelijk niet.

De goede reactie zou zijn:

2 HCl + Na2CO3 = H+ Cl- en 2 Na++ CO3 -> 2 NaCl + H2CO3

H2CO3 is echter een instabiele stof (zit ook in frisdranken), deze stof zal uiteen vallen in: H2O en CO2.

De reactie waar je niet uit kwam zal het volgende geven:

BaCl2 + K2SO4 -> 2 KCl + BaSO4

Indien je ook nog moet aangeven of enkele van deze mengsels slecht oplosbaar zijn in water, in je BINAS (als je die hebt) staat een kruistabel waarin wordt aan aangegeven welke stoffen met elkaar goed oplossen in water.

Ik hoop dat ik je hiermee heb geholpen :)
Ahh, ik dank U zeer. (Nu weet ik meteen ook welke code ik moet gebruiken om die getalletjes onderaan te plaatsen :) )

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Taak

Waar je in jouw geval dus zeer goed op moet letten zijn de ladingen. Met jouw dinatriumchloride zou je dus Na2Cl+ verwachten. Dat kan dus niet omdat het zout dus niet meer neutraal is, maar positief geladen. Je mag dus best een molecuul extra zoutzuur pakken bijvoorbeeld, als je op zoiets uit zou komen.

H2SO4 + NaOH = H2 + SO4- + Na+ + OH- = SO3Na en 2 H2O. Bij een zuurbase reacties als deze zal NOOIT waterstofgas ontstaan. Waar zou het immers de 2 elektronen vandaan halen die het nodig heeft om beide + jes te neutraliseren ;) .

Hou dan ook rekening mee dat voor elke - lading die je neerschrijft er ook een + lading moet zijn (die vergat je bij je eigen natriumion). Ook mononatriumsulfiet NaSO3- zal dus 1 - lading hebben.

Ik zou er dus dit van maken:

H2SO4 + aq --> 2 H3O+ + SO42-. + aq betekent dat ik het ga oplossen. In water zul je overigens nooit losse protonen tegenkomen (dat is wat H+ namelijk is; een los proton), maar zal zich dat binden aan water onder vorming van H3O+.

NaOH + aq --> Na+ + OH-

H3O+ + OH- --> 2 H2O.

Die laatste reactie is het enige dat zal plaatsvinden in je oplossing. De opgeloste natrium en sulfaationen vinden het wel best zo en blijven netjes in oplossing. Omdat ze niet reageren tot iets, kan ik deze zogenaamde tribuneionen dus weglaten.

En nu ik toch lekker aan het typen ben:

Pb(NO3)2 + NaI --> ?

HgCl2 + NaI --> ?

ZnSO4 + CaCO3 --> ?

H2SO4 + KCl --> ? (ja deze kan omdat zwavelzuur een sterker zuur is)

Reageer