Bepaling hoeveelheid koper in messing

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Bepaling hoeveelheid koper in messing

Voor een smeed project zou ik 2 dingen willen weten.

- Hoe je de hoeveelheid koper in messing kan bepalen.

Het is de bedoeling om deze bepaling thuis uit te voeren. Ik heb wel het een en ander aan glaswerk, maar zeker geen dure apperatuur zoals een fotometer of dergelijke. Nu weet ik wel dat ik het messing monster af moet wegen en moet oplossen. waarschijnlijk in een zuur. Maar dan komt de vraag met welk zuur en welke concentratie dit gedaan moet worden. Hoe zou je verder de hoeveelheid koper kunnen bepalen zonder dure apperatuur?

- Hoe je uit soldeertin met 40% tin, rest lood, het tin eruit kan halen.

Opnieuw kan ik hier ook niet duren apperatuur gebruiken. Wie heeft een iedee hoe het kan?

danku voor de hulp :D

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Bepaling hoeveelheid koper in messing

Latinitas schreef: - Hoe je uit soldeertin met 40% tin, rest lood, het tin eruit kan halen.
Mijn anorganisch is een beetje roestig....

Eerst alles oplossen en dan iets zoeken dat een onoplosbaar neerslag geeft met bv lood.

Eerst oplossen in salpeterzuur, overmaat loog en de stannaat lost op en lood slaat neer als loodhydroxide?

Of na oplossen in HNO3een flinke schep natriumsulfaat erbij... loodsulfaat slaat neer.

Of direct in sterke loogoplossing... Sn lost op als stannaat uit het mengsel... lood bllijft metallisch over?

Berichten: 840

Re: Bepaling hoeveelheid koper in messing

Volgens mij gaat oplossen in salpeterzuur niet. Tin lost niet op, maar wordt geoxideerd tot SnO2. Dit is heel inert. Ik weet niet hoe je dit weer in oplossing kunt krijgen. Sterke zuren, logen, het werkt allemaal niet.

Een mogelijkheid is natuurlijk het soldeertin in geconcentreerd zoutzuur te leggen. Tin lost op, lood niet. Probleem is dat dit eeuwig duurt. Als je een klein beetje neemt, met een groot oppervlak, reken dan volgens mij maar enkele weken.

Koper in messing....

Ik zou oplossen in zoutzuur, en vervolgens massa overgebleven koper bepalen. Het probleem is dat

een deel van het koper ook oplost , mbv zuustof in de lucht. Normaal is dit proces traag, maar nu wordt het geholpen door de sterke complex-vorming van koper, als CuCl42-

Eventueel koper in oplossen zou je kunnen elektroplaten...

Wat ook zou kunnen is de boel oplossen in ca. 50% salpeterzuur. Kleine overmaat salpeterzuur. Vervolgens overmaat kaliumjodide-oplossing toevoegen. De volgende reactie vindt plaats:

2 Cu2+ + 4 I- --> I2 + CuI

Als je dit thuis doet kun je de meeste procedures gewoon doen. Ik hoop alleen dat je weet waar je salpeterzuur koopt. Anders zou zoutzuur/waterstofperoxide ook kunnen werken, waarbij zoutzuur in hele kleine overmaat moet zijn (complexvorming!).

De bruine dampen die vrijkomen bij metalen oplossen in salpeterzuur zijn stikstofoxiden. Deze zijn zeer giftig. Buiten doen dus! Pas op! Deze dampen kunnen bij bepaalde concentraties al giftig zijn, waar ze je niet irriteren (in tegenstelling tot bijv. ammoniak en HCl). Het veroorzaakt een vertraagde (kan zelfs 24 uur zijn!) longeudeem.

Maar hoe dan ook, ik heb soms zo'n dag dat ik alles weet en soms een wanneer ik helemaal niets kan verzinnen. Dit is zo'n dag dat ik niks kan verzinnen. Volgens mij zijn er veel makkelijkere manieren.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Bepaling hoeveelheid koper in messing

Tin in zoutzuur werkt ook niet. Heel traaaaaaaaaaaaag.

Tin is moeilijk op te lossen, beste is nog te proberen anodisch op het hangen in een elektrolyseoplossing.

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: Bepaling hoeveelheid koper in messing

Zn (s) + 2 H3O+ (aq) → Zn2+ (aq) H2 (g) + 2 H2O (l)

Wat ik ook kan doen is de hoeveelheid zink bepalen in het monster. Zodoende kan natuurlijk ook de hoeveelheid koper uitgerekend worden mits ik natuurlijk de massa van de inweeg weet.

Wanneer ik een bekende hoeveelheid HCl zou nemen, er vervolgens verpoederde messing aan toevoeg en na een tijdje de hoeveelheid zuur ga bepalen via titratie, kan ik zodoende dus uitrekenen hoeveel Zn er gereageert heeft en daarmee dus het koper gehalte bepalen.

Dat stukje lijkt mij dus opgelost 8-) :D

Bij het vraagstuk over tin is het de bedoeling dat ik uiteindelijk een blokje puur tin over houd zodat het gesmolten en gegoten kan worden. Nu heb ik dus begrepen dat je het lood neer kan slaan. Heb ik inderdaad op school gehad en begrijp dit proces. Alleen weet ik nog niet hoe ik een brok soldeertin van ca 120 - 150gram in een vloeistof op kan lossen zodat het zich in ionen splitst. Ik kan het wel plat slaan op een aambeeld zodat het sneller reageert maar weet nog niet welke vloeistof ik moet hebben om het in op te lossen. Koningswater kan wel neem ik aan, maar is denk ik te giftig voor gebruik.

Berichten: 840

Re: Bepaling hoeveelheid koper in messing

Ik zou geen koningswater gebruiken thuis. Ik heb hier thuis wel eens 2mL daarvan gemaakt, en ik vind het maar een nare vloeistof. Het spuwt continue HCl, NOCl en NO2. Extreem corrosief bovendien.

Wat ik dus het grote probleem vind aan de methode met zoutzuur is dat het niet heel erg nauwkeurig zal zijn. Normaal gesproken wordt koper niet zo snel geoxideerd door zuurstof in de lucht, maar wel in zoutzuur, door dat er geen passieve laag ontstaat. Bovendien kan koper het complex CuCl42- vormen, wat de reactie alleen nog maar bevordelijker maakt. Vervolgens gaat je oplossing bruin tot zwart worden. Een Cu(I,II)-complex. Daar weet woelen meer over.

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: Bepaling hoeveelheid koper in messing

Zn (s) + 2 H3O+ (aq) → Zn2+ (aq) H2 (g) + 2 H2O (l)

Wat ik ook kan doen is de hoeveelheid zink bepalen in het monster. Zodoende kan natuurlijk ook de hoeveelheid koper uitgerekend worden mits ik natuurlijk de massa van de inweeg weet.

Wanneer ik een bekende hoeveelheid HCl zou nemen, er vervolgens verpoederde messing aan toevoeg en na een tijdje de hoeveelheid zuur ga bepalen via titratie, kan ik zodoende dus uitrekenen hoeveel Zn er gereageert heeft en daarmee dus het koper gehalte bepalen.
Hier meet je niet de hoeveelheid koper, maar wel de hoeveelheid zink. Naar koper kan ik dan later terug rekenen. Omdat we dus kijken hoeveel H3O+ er door het zink geneutraliseer word weet je dus hoeveel zink erin zat. Zou dit dan wel lukken volgens jullie, of bedoelen jullie dat het koper invloed uit gaat oefenen op de H3O+ ionen?

M.a.w. bij nader inzien is het dus verstandiger om de hoeveelheid zink in messing te bepalen via de geciteerde manier. Ik ben benieuwd naar jullie mening. Ik geloof zeker dat het zo zal lukken, maar zit er in jullie ogen nog een addertje onder het gras in deze manier?

Koningswater ga ik inderdaad lekker niet gebruiken. Maar wat blijft er dan over om het in op te lossen. Of hoe kan ik het tin op een andere manier eruit halen?

Berichten: 840

Re: Bepaling hoeveelheid koper in messing

Koningswater is alleen nodig voor metalen zoals goud of platina. Salpeterzuur werkt voor de meeste metalen. Ook voor vrij edele metalen zoals zilver en palladium.

Ik weet niet hoe het met tin zit. Ik weet eigenlijk heel weinig over de chemie van tin.

Als koper oplost in zoutzuur mbv zuurstof gaat hier zuur bij verloren. Normaal gesproken oxideert koper tot CuO, wat onoplosbaar is. Hoe ga je dat in oplossing krijgen? Met zuur. Een zuur-base reactie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Bepaling hoeveelheid koper in messing

Howel vrij langzaam lost tin op in bijna elk zuur.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Bepaling hoeveelheid koper in messing

Messing vraagstuk:

Zink is amfoteer, lost het zink op in geconcentreerde natronloog zodat koper overblijft?

Berichten: 840

Re: Bepaling hoeveelheid koper in messing

Haha, wat stom dat ik daar niet aan dacht. Tuurlijk! Gewoon het zink oplossen in loog..

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: Bepaling hoeveelheid koper in messing

Wat denken jullie alleen over de manier om het messing in zuur te doen. Het zink neutraliseert het zuur. D.m.v. 2 titraties kan er op die manier bepaald worden hoeveel zuur geneutraliseerd is, hoeveel zink er gereageerd heeft en daarmee dus het kopergehalte in het messing?

Het vraagstuk over de tin is nog over eigenlijk...

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Bepaling hoeveelheid koper in messing

Lees je de reacties wel want daar hebben we het nu steeds over, oplossen in zuur is dus geen beste optie. 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: Bepaling hoeveelheid koper in messing

Echtepino schreef: Messing vraagstuk:

Zink is amfoteer, lost het zink op in geconcentreerde natronloog zodat koper overblijft?
Ik lees alles.

Als mijn manier, om de hoeveelheid zink te bepalen niet lukt, hoe werkt dan de geciteerde manier. Zn blijkt dus in natronloog op te lossen, koper blijft over, maar wat moet er dan gebeuren?

Berichten: 840

Re: Bepaling hoeveelheid koper in messing

Dan bepaal je de massa van het overgebleven koper....

Mij lijkt de methode die ik eerder genoemd heb, die gebruik maakt van CuI ook handig.

Zinkjodide is volgens mij wel oplosbaar, zo niet dan houdt het sowieso op. De neerslag can CuI en I2 kun je drogen en verhitten om al het jood te laten verdampen , en vervolgens de massa van het CuI te bepalen. Je zou ook het jood in hexaan kunnen oplossen.

Reageer