enthalpie oververhitte damp

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 552

enthalpie oververhitte damp

beste mensen,

hoe bereken je het best de enthalpie van de oververhitte damp? Ik denk als volgt:

1) als de druk gegeven is, kijk je in de stoomtabel wat de enthalpie is van de verzadigde damp bij heersende druk en temperatuur.

2) vervolgens tel je daar een term bij op die de oververhitting weerspiegelt. Deze term is gelijk aan het product van de warmtecapaciteit van de damp en het temperatuursverschil.

Bv. Neem nu damp die op 105°C staat. De enthalpie van deze damp is bij 100°C verzadigd (de druk is dus 1 atm). Uit de stoomtabel haal ik de enthalpie van deze verzadigde damp: 2674 kJ/kg. De enthalpie van de oververhitte damp bedraagt dan: 2674 kJ/kg + Cp * 5°C



Klopt dit?

Berichten: 161

Re: enthalpie oververhitte damp

Klopt dit? Kort antwoord; NEE. De soortelijke warmte is geen constante. Maar :) je mag gerust zo'n benadering gebruiken als je zulke relatief kleine waarden gebruikt; de invloed van die Cp verandering is dan marginaal.

Als je meer met stoom berekeningen bezig gaat en je hebt Excel ga dan naar;

http://www.cheresources.com/iapwsif97_v13.zip

voor een plug-in voor water en stoom berekeingnen (soortelijke dichtheid, energie, enthalpie etcetera). Let wel op de eenheden die de plug in gebruik (druk en temperatuur, die laatste in Kelvin).

Berichten: 552

Re: enthalpie oververhitte damp

ja ok, anders integreer je gewoon over dat beschouwde temp. interval.

Berichten: 161

Re: enthalpie oververhitte damp

Wat ik bedoelde is dat je een enthalpie van 2674 gebruikte (niks mis mee!) en dan heb je dus een precisie van 1 kJ/kg. Op die precisie is de afwijking in de Cp te verwaarlozen, zeker als je maar een paar graden oververhitting hebt.

Op zich is je methode dus gewoon goed, in ieder geval absoluut goed genoeg ;) alleen puur technisch gezien is het een benadering (maar dat is die waarde van 2674 uit de tabel zeker ook!).

Zelf kreeg ik een paar jaar geleden bij een cursus een stoomtabelletje (als bijlage) en die week significant af van de stoomtabellen die ik gebruikte (een redelijk recente uitgave van de Erasmus universiteit Rotterdam, die laatste, als ik me goed herinner). Sinds ik die plug-in tegenkwam (op de Cheresources site is er een groot begeleidend artikel, natuurlijk) heb ik geen stoomtabellen meer gebruikt 8-) gemak dient de mens.

In dat artikel staat hoe de berekening werkt natuurlijk, maar die is een béétje van de ingewemoeilijke ;) en ook dat is waarschijnlijk (het resultaat) toch nog altijd een benadering; het is tenslotte gebaseerd op consensus.

Reageer