[scheikunde] sublimtatie van ammoniumchloride

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] sublimtatie van ammoniumchloride

halo,

ik moet voor een eindproef de sublimatie van ammoniumchloride doen.

daarvoor voeg ik NH4Cl + KClO3 + C6H12O6 samen en doe het in een kroesje en verwarm met een bunzenbrander.

de proef lukt uitstekend maar ik moet ook nog de reactievergelijking zoeken

iemand een idee hoe deze gaat?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] sublimtatie van ammoniumchloride

Sublimeren is niets anders dan verdampen vanuit een vaste toestand. De ammoniumchloride doet verder niets in de reactie.

Om te sublimeren is er warmte nodig. Die wordt geleverd door het kaliumchloraat en de suiker.

Hier staat dit ook beschreven.

Kun je nu zelf de reactie tussen de suiker en de kaliumchloraat verzinnen?

Berichten: 5

Re: [scheikunde] sublimtatie van ammoniumchloride

ik heb juist gelezen dat poedersuiker geen C6H12O6 maar C12H22O11 is

dan bekom ik iets in de aard van:

C12H22O11 + KCLO3 -> CO2 + H20 + KCL

klopt dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] sublimtatie van ammoniumchloride

En nog even kloppend maken natuurlijk. Ik kom iig uit op 8 KCl ;)

Berichten: 5

Re: [scheikunde] sublimtatie van ammoniumchloride

als ik even gelijk stel kom ik uit op:

30C12H22O11 + 130KCLO3 -> 360CO2 + 33H20 + 130KCL

Berichten: 840

Re: [scheikunde] sublimtatie van ammoniumchloride

Je ziet dat er voor elke 2 H'tjes in het saccharose 1 O'tje is. Ongeacht wat je dus doet, het water aan de rechterkant van de pijl klopt altijd met saccharose de de linkerkant (1 saccharose = 11 H2O). KCl en KClO3 staan ook altijd links en rechts van de reactiepijl in een verhouding 1:1. Dat betekent dat je alleen maar de O'tjes voor de C'tjes van de suiker moet uitrekenen. Voor elk C'tje , 2x een O. 12x2=24

In kaliumchloraat zitten 3 O'tjes. 24/3=8

C12H22O11 + 8 KClO3 --> 12 CO2 + 8 KCl + 11 H2O

Berichten: 5

Re: [scheikunde] sublimtatie van ammoniumchloride

ach zo :)

bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] sublimtatie van ammoniumchloride

En het element L bestaat niet, wel het element Cl wat chloor is. Let dus op gebruik van hoofd- en kleine letters bij het opschrijven van de elementen.

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] sublimtatie van ammoniumchloride

En nu? Leuk zo'n reactievergelijking van de reactie tussen kaliumchloraat en suiker, maar wat gebeurt er nu met die NH4Cl? Er is toch iets meer aan de hand dan zo op het eerste gezicht wordt geschetst.

Geef eens een vergelijking van wat er gebeurt bij sublimatie van NH4Cl.

Om eerlijk te zijn vind ik vanuit didactisch oogpunt die proef met ammonium chloride, kalium chloraat en suiker erg slecht (de proef zelf is trouwens wel leuk). Ook zonder de ammonium chloride rookt de zooi al behoorlijk, dus het verschil is helemaal niet zo groot. Wat de proef beoogt te demonstreren wordt eigenlijk teniet gedaan doordat het zonder ammoniumchloride ook wel gaat.

Een veel betere proef is om vast ammonium chloride op een roodgloeiend voorwerp te gooien, bijv. een gloeiend kooltje. Minder spectaculair, maar wel zeer goed demonstrerend wat de essentie is van het verhaal.

Berichten: 5

Re: [scheikunde] sublimtatie van ammoniumchloride

De opdracht was een proef naar keuze die een redoxreactie bevat

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] sublimtatie van ammoniumchloride

Je begon met een proef waarin ammonium chloride wordt gesublimeerd en nu ineens moet je een proef doen met een redox reactie er in. Sublimatie van ammonium chloride is geen redox reactie.

In dat geval is de keuze van jouw proef ook niet echt geweldig. Dan was alleen de ontbranding van de mix van suiker en kaliumchloraat een betere keuze geweest. Die sublimatie die er ook in zit maakt het allemaal een stuk complexer om te beschrijven.

Mijn punt met dit hele verhaal is dat er verschillende concepten uit de chemie/natuurkunde door elkaar worden gegooid, zonder dat er een duidelijke identificatie en scheiding is van de verschillende concepten.

Berichten: 840

Re: [scheikunde] sublimtatie van ammoniumchloride

Wilco, ik weet ook niet precies wat er gebeurt. Is het gewoon ammoniumchloride dat verdampt, en vervolgens weer vast wordt door afkoeling in de lucht, of is het ammoniumchloride dat ontleedt tot ammoniak en HCl, wat gelijk weer reageert tot NH4Cl?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] sublimtatie van ammoniumchloride

Jor, 2e :)

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] sublimtatie van ammoniumchloride

Inderdaad gebeurt het tweede. Dus eigenlijk kun je hier niet van een echte sublimatie spreken in puur natuurkundige termen.

Berichten: 840

Re: [scheikunde] sublimtatie van ammoniumchloride

Ah ok. Dat dacht ik in het eerste geval ook, totdat ik zag dat er ook een kookpunt voor ammoniumchloride wordt gegeven.

Woelen, e-Mail ;)

Reageer